dannesvensson skrev:Har funderat halva vintern på att köpa en Honda Varadero och denna tråden tar ju inte död på dom planerna direkt..
harley03 skrev:Nu håller jag på med en ks 125 -80 wc som är reed konveterad och målet är att Dubbla både effekt som vrid på bakhjulet med bibehållet 123cc...
Nu snackar vi om 100% effekt ökning som vrid ökning på bakhjulet och Under 10,000varv som är målet, snart dyno körning igen...
Cheers från Fkp
torbjorn_forsman skrev:harley03 skrev:Nu håller jag på med en ks 125 -80 wc som är reed konveterad och målet är att Dubbla både effekt som vrid på bakhjulet med bibehållet 123cc...
Nu snackar vi om 100% effekt ökning som vrid ökning på bakhjulet och Under 10,000varv som är målet, snart dyno körning igen...
Cheers från Fkp
Det är märkligt att tillverkarna av små tvåtakts bensinmotorer envisades så länge med kolvstyrt insug.
För länge sedan fick jag tillfälle att bläddra i en gammal handbok om tändkulemotorer (alltså tvåtakts semidieslar), jag tror att boken var tryckt ungefär 1909. Där stod det att alla svenska tändkuletillverkare under de senaste åren hade gått över från kolvstyrt insug till reedventiler (fast just det uttrycket användes inte), och i de flesta fall hade de lett till fördubblad effekt utan några andra ändringar på motorerna.
Och 70 år senare fanns det alltså tillverkare av bensin-tvåtaktare som envist höll fast vid den äldsta lösningen!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster