På 1990:talet hade Svea Sidvagnsklubb en hemsida - den stängdes helt ned när servern lades ned kring 2010.
Här är min gamla artikel om oljetrågsvärmare på BMW R45-100:
Motorvärmare - oljevärmare
--------------------------------------------------------------------------------
SVEAs FRÅGOR & SVAR: SVEAs TEKNIKHÖRNA: MOTOR - kraftöverföring: Motorvärmare - oljevärmare
--------------------------------------------------------------------------------
Av Albert Lindberg (sdu54-76.ppp.algonet.se - 195.163.76.54) onsdag den 10 november 1999 - 18.20:
Motorvärmare på motorcykel
Redan från det att jag började köra motorcykel och bil, 1987, så funderade jag över hur att få motorn lagom varm innan man skulle ut å åka - det spar ju motorn säger de som förstår sig på.
Tipsen man fick var; 100W's glödlampa under oljetråget, varmluftfläkt, löjligt - "vad ska du med det till", larvigt - "det behövs inte", osv - så, jag tog min gamla infravärmare.
Infravärmare i all ära, men, efter ett antal tillplattningar pga temporära minnesluckor när cykeln togs av centralstödet, så började tankarna vandra mot riktig värmare. Det blev ju liksom lite jobbigt att renovera infravärmaren så ofta...
Hos min lokala bil-delsprånglare, Bil Delen, så fick jag upplysning om att det finns en värmare till Citroën vilken skruvas fast i flänsarna på tråget. Ingen dum idé, men, så är det det där med markfrigången... backen 3cm närmare... Þ hjärnan landade lika tungt, som moppen gjort på oljetråget vid trottoar passager, fast i grubblerier.
1996 på Kristall Rallyt visade Jan Söderström, Jönåker, sin motorvärmare. Jag hade totalt missat på Kristall 1994 att han de facto hade en riktig oljevärmare, en VW värmare.
1996 eller var det 1997 var han tvungen att renovera sin motor och övertalades att han inte hade behov av värmaren (något han ångrar idag). Jag kom förbi i rätt tid för att köpa hans special gjorda tråg; något som jag absolut inte ångrat.
Som humanist med totalt ointresse av matematik, så blev mina beräkningar av effekten på oljevärmaren som jag har, lite "vid sidan av" rätt värde. Jag har hela tiden varit helt övertygad om att värmaren var på 150W, men, - spänningen i kvadrat delat med motståndet, som råkar vara 140 ohm, blir inte 150W vid en spänning på 230V som vi har i nätet...
Jag rekommenderar den svagaste motoroljevärmaren till VW som är på 250W - det räcker och blir över.
Hur gör man ?
- Tar sitt tråg till en mekanisk verkstad och ber de fräsa, ta hål, plana och passa in värmaren så att den går att skruva fast.
Notera, - att ju längre fram, desto mera fritt från sumpsilen, går de skruvar och muttrar på insidan av tråget vilka håller fast värmaren - kontrollmät att skruvar och muttrar går fria från sumpsilen innan du monterar tråg med värmare !
Hur stor oljevolym måste man ha ?
Jag vet inte. Uppgifter jag fått muntligen är att VW typ 1 motor skulle ha så lite som 2.5L motorolja, dvs som en BMW 2-ventilare med stora tråget, 2.25L's. Den cykel som mitt tråg satt på var en R75 - och tråget är det sk 2L's.
Jag valde av flera skäl att skaffa Wüdos sänkningssats, e-mail till Lennart Jansson samt länk till Funderiks hemsida vilket tillsammans med 2L's tråget och 2 oljetrågspackningar ger ca 3L olja i tråget. Denna kombination går inte djupare än 2.25L's tråget som sitter som original på '81 och nyare - det blir bara en annan form, som ger ca 8dl mer rymd i tråget, och bättre kylning av tråget samt på så sätt även bättre kylning av oljan.
Jag har hört sägas att motorn mår bäst av att ha en temperatur på över 60 grader, helst 80 grader när man startar den Þ och nog märks det även sommartid, att motorn mår bättre om den är varm när man startar den.
Således är detta med motorvärmare inte bara ett vinterfenomen.
Det är under alla omständigheter mycket enklare och smidigare, att dra ur en sladd innan man ska åka, än att hålla på och krypa under moppen för att ta dän infravärmare och dra ur kablar till timern (timer bör man använda i alla fall - motorn blir varm på kort tid 30-90min).
Material:
VW oljevärmare max 250W (Defa och Calix)
VW packningssats till oljevärmaren/sumpfiltret - VAG pris ca 22kr, innehåller 6st kopparbrickor och 2 packningar.
2L's oljetråg
Wüdo distansring/sänkningssats av oljetråget
2 oljetrågspackningar
No 6 packningssilikon
M6 16mm 6st rostfria
rostfria M6 6st el 12st brickor
Låsmuttrar M6 6st rostfria
Hård locktight
U-format bakre balansrör - kontakta Ferrita i Köping ; de skall ha kvar min order/ritning; pris ca 500kr, rostfritt (Fax:0221-102 00).
Tilläggas kan att jag kör på OMEGA-olja som du hittar information om hos Smörjteknik AB
--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p38.telia.com - 195.198.145.218) torsdag den 11 november 1999 - 09.52:
--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p38.telia.com - 195.198.145.218) torsdag den 11 november 1999 - 09.53:
--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p38.telia.com - 195.198.145.218) torsdag den 11 november 1999 - 09.54:
--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p38.telia.com - 195.198.145.218) torsdag den 11 november 1999 - 09.55:
--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p46.telia.com - 195.198.145.226) söndag den 14 november 1999 - 00.03:
--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p46.telia.com - 195.198.145.226) söndag den 14 november 1999 - 00.04:
--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p46.telia.com - 195.198.145.226) söndag den 14 november 1999 - 00.05:
--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p46.telia.com - 195.198.145.226) söndag den 14 november 1999 - 00.06:
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anders Hørtvedt (nnt-31.nnt.no - 62.92.66.31) söndag den 14 november 1999 - 09.35:
Dette var jo en flott beskrivelse!
Selv har jeg gjort det mye enklere på min Guzzi. Jeg har benyttet en Defa varmer for Citroen GS, altså den typen som man monterer i kjølefinnene under GS motorens ojlesump. Den passer selvfølgelig ikke helt, men med et enkelt beslag som er festet mellom et par av sumpens festeskruer, sitter den på plass. Dette har fungert bra for meg i alle år, men markfrigangen blir dårlig, og jeg har mistet et par varmere etter litt røff kjøring på ulendt veg. Bare ledningen satt igjen
I tillegg har jeg en fastmontert DEFA batterilader, slik at batteriet også får et ekstra tilskudd på morgenen når varmeren står på. Dette viste seg å være praktisk ved bruk av Guzzi 180 og 280W original-generatorer, men unødvendig etter at jeg bygde om til utvendig bilgenerator (ca 500W).
Anders Hørtvedt
--------------------------------------------------------------------------------
Lägg till ett meddelande
Detta är en offentlig diskussionssida. Om du ej har ett användarkonto, fyll i fältet "Användarnamn". Fältet "Lösenord" ska lämnas tomt. E-postadressen är ej nödvändig.
Användarnamn:
Lösenord:
E-post:
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
När man planat oljetråget så återrstår 2mm gods. Försök därför bara ta bort precis så mycket att motorvärmaren går ned mellan de reseterande flänsarna.
Några nya digital-foton: