Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW R45-100 Oljetrågsvärmare

10 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 13:53:19, 02-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 1990:talet hade Svea Sidvagnsklubb en hemsida - den stängdes helt ned när servern lades ned kring 2010.

Här är min gamla artikel om oljetrågsvärmare på BMW R45-100:


Motorvärmare - oljevärmare

--------------------------------------------------------------------------------
SVEAs FRÅGOR & SVAR: SVEAs TEKNIKHÖRNA: MOTOR - kraftöverföring: Motorvärmare - oljevärmare
--------------------------------------------------------------------------------
Av Albert Lindberg (sdu54-76.ppp.algonet.se - 195.163.76.54) onsdag den 10 november 1999 - 18.20:
Motorvärmare på motorcykel

Redan från det att jag började köra motorcykel och bil, 1987, så funderade jag över hur att få motorn lagom varm innan man skulle ut å åka - det spar ju motorn säger de som förstår sig på.

Tipsen man fick var; 100W's glödlampa under oljetråget, varmluftfläkt, löjligt - "vad ska du med det till", larvigt - "det behövs inte", osv - så, jag tog min gamla infravärmare.
Infravärmare i all ära, men, efter ett antal tillplattningar pga temporära minnesluckor när cykeln togs av centralstödet, så började tankarna vandra mot riktig värmare. Det blev ju liksom lite jobbigt att renovera infravärmaren så ofta...

Hos min lokala bil-delsprånglare, Bil Delen, så fick jag upplysning om att det finns en värmare till Citroën vilken skruvas fast i flänsarna på tråget. Ingen dum idé, men, så är det det där med markfrigången... backen 3cm närmare... Þ hjärnan landade lika tungt, som moppen gjort på oljetråget vid trottoar passager, fast i grubblerier.

1996 på Kristall Rallyt visade Jan Söderström, Jönåker, sin motorvärmare. Jag hade totalt missat på Kristall 1994 att han de facto hade en riktig oljevärmare, en VW värmare.
1996 eller var det 1997 var han tvungen att renovera sin motor och övertalades att han inte hade behov av värmaren (något han ångrar idag). Jag kom förbi i rätt tid för att köpa hans special gjorda tråg; något som jag absolut inte ångrat.

Som humanist med totalt ointresse av matematik, så blev mina beräkningar av effekten på oljevärmaren som jag har, lite "vid sidan av" rätt värde. Jag har hela tiden varit helt övertygad om att värmaren var på 150W, men, - spänningen i kvadrat delat med motståndet, som råkar vara 140 ohm, blir inte 150W vid en spänning på 230V som vi har i nätet...
Jag rekommenderar den svagaste motoroljevärmaren till VW som är på 250W - det räcker och blir över.

Hur gör man ?
- Tar sitt tråg till en mekanisk verkstad och ber de fräsa, ta hål, plana och passa in värmaren så att den går att skruva fast.
Notera, - att ju längre fram, desto mera fritt från sumpsilen, går de skruvar och muttrar på insidan av tråget vilka håller fast värmaren - kontrollmät att skruvar och muttrar går fria från sumpsilen innan du monterar tråg med värmare !

Hur stor oljevolym måste man ha ?
Jag vet inte. Uppgifter jag fått muntligen är att VW typ 1 motor skulle ha så lite som 2.5L motorolja, dvs som en BMW 2-ventilare med stora tråget, 2.25L's. Den cykel som mitt tråg satt på var en R75 - och tråget är det sk 2L's.

Jag valde av flera skäl att skaffa Wüdos sänkningssats, e-mail till Lennart Jansson samt länk till Funderiks hemsida vilket tillsammans med 2L's tråget och 2 oljetrågspackningar ger ca 3L olja i tråget. Denna kombination går inte djupare än 2.25L's tråget som sitter som original på '81 och nyare - det blir bara en annan form, som ger ca 8dl mer rymd i tråget, och bättre kylning av tråget samt på så sätt även bättre kylning av oljan.

Jag har hört sägas att motorn mår bäst av att ha en temperatur på över 60 grader, helst 80 grader när man startar den Þ och nog märks det även sommartid, att motorn mår bättre om den är varm när man startar den.
Således är detta med motorvärmare inte bara ett vinterfenomen.

Det är under alla omständigheter mycket enklare och smidigare, att dra ur en sladd innan man ska åka, än att hålla på och krypa under moppen för att ta dän infravärmare och dra ur kablar till timern (timer bör man använda i alla fall - motorn blir varm på kort tid 30-90min).

Material:


VW oljevärmare max 250W (Defa och Calix)
VW packningssats till oljevärmaren/sumpfiltret - VAG pris ca 22kr, innehåller 6st kopparbrickor och 2 packningar.
2L's oljetråg
Wüdo distansring/sänkningssats av oljetråget
2 oljetrågspackningar
No 6 packningssilikon
M6 16mm 6st rostfria
rostfria M6 6st el 12st brickor
Låsmuttrar M6 6st rostfria
Hård locktight
U-format bakre balansrör - kontakta Ferrita i Köping ; de skall ha kvar min order/ritning; pris ca 500kr, rostfritt (Fax:0221-102 00).

Tilläggas kan att jag kör på OMEGA-olja som du hittar information om hos Smörjteknik AB

--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p38.telia.com - 195.198.145.218) torsdag den 11 november 1999 - 09.52:

Bild



--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p38.telia.com - 195.198.145.218) torsdag den 11 november 1999 - 09.53:

Bild



--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p38.telia.com - 195.198.145.218) torsdag den 11 november 1999 - 09.54:


Bild


--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p38.telia.com - 195.198.145.218) torsdag den 11 november 1999 - 09.55:


Bild


--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p46.telia.com - 195.198.145.226) söndag den 14 november 1999 - 00.03:


Bild


--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p46.telia.com - 195.198.145.226) söndag den 14 november 1999 - 00.04:


Bild


--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p46.telia.com - 195.198.145.226) söndag den 14 november 1999 - 00.05:


Bild


--------------------------------------------------------------------------------
Av bede (t8o27p46.telia.com - 195.198.145.226) söndag den 14 november 1999 - 00.06:


Bild


--------------------------------------------------------------------------------
Av Anders Hørtvedt (nnt-31.nnt.no - 62.92.66.31) söndag den 14 november 1999 - 09.35:
Dette var jo en flott beskrivelse!
Selv har jeg gjort det mye enklere på min Guzzi. Jeg har benyttet en Defa varmer for Citroen GS, altså den typen som man monterer i kjølefinnene under GS motorens ojlesump. Den passer selvfølgelig ikke helt, men med et enkelt beslag som er festet mellom et par av sumpens festeskruer, sitter den på plass. Dette har fungert bra for meg i alle år, men markfrigangen blir dårlig, og jeg har mistet et par varmere etter litt røff kjøring på ulendt veg. Bare ledningen satt igjen :-(
I tillegg har jeg en fastmontert DEFA batterilader, slik at batteriet også får et ekstra tilskudd på morgenen når varmeren står på. Dette viste seg å være praktisk ved bruk av Guzzi 180 og 280W original-generatorer, men unødvendig etter at jeg bygde om til utvendig bilgenerator (ca 500W).

Anders Hørtvedt

--------------------------------------------------------------------------------

Lägg till ett meddelande


Detta är en offentlig diskussionssida. Om du ej har ett användarkonto, fyll i fältet "Användarnamn". Fältet "Lösenord" ska lämnas tomt. E-postadressen är ej nödvändig.
Användarnamn:
Lösenord:
E-post:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

När man planat oljetråget så återrstår 2mm gods. Försök därför bara ta bort precis så mycket att motorvärmaren går ned mellan de reseterande flänsarna.

Några nya digital-foton:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av dc_lindberg 14:22:40, 02-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#2 » 08:46:09, 19-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vilket / vilka sätt kan man skydda värmaren mot salt.

Se bildern ovan - det small riktigt duktigt i mitt garage när den värmaren kortslöt sig! :uupps:

Rören i vilka matarledningarna ligger är av galvat stål...

Det jag gjorde med värmaren som exploderade var att linda armen med vulkteijp, men det räckte tydligen inte... BOOM!

Förslag / idéer ?


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#3 » 12:13:48, 12-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har en idé? :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#4 » 12:25:09, 12-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag kan komma på är att måla matarledningarna rikligt med kallgalv.
Man tillverkar en skyddsplåt som ligger dikt an mot oljetråget så att saltlaken inte kan tränga in så lätt. Kanske spraya på en rostskyddsmassa just där motorvärmaren ligger. Det borde inte hindra kylningen av tråget på vintern.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 13:54:21, 12-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker du en mer omfattande/avancerad/större has-skydds plåt som man monterar på off-road och enduro för att skydda oljetråget mot slag underfrån från stock och sten?

En plåt skulle drastiskt minska den direkta salt-belastningen.
Men... för att fungera så måste plåten även skydda mot sprutet från bakdäcket, och det var där jag stöp på hur att kunna montera ett plåt-system.

För en plåt som skyddat mot sprutet från bakhjulet kommer att fungera som en skopa för det som slängs upp från framhjulet... å är det öppet bakåt, som det skulle behöva vara, så slänger bakhjulet dit saltet i alla fall...

Det tycktes fungera hyfsat med vulkningen, men så en morgon var isoleringen mellan fas och nolla bruten. Det small riktigt duktigt! Det var som om någon avlossat en pistol (9mm) i mitt garage (hade som tur var hjälpen på mig = goda hörselskydd) - å med tanke på allt puffrande i höghusen norr om mig så var förstareaktionen inte helt tagen ur intet. Ögonblicket efteråt blev allt svart, så jag förstod snabbt att skottet inte var från en annan form av puffra...
:lmao:
:djaevul: 's vilken smäll det blev! :levitera:

För att undvika mera "skjutande" och -exploderande- så har oljevärmaren inte blivit reparerad (bortsett från att det tog 5-10 år innan jag hittade den "nya" VW-värmaren på en VW-klubbs marknad i Norrtälje 2010-2009:ngt). DEFA's nya går liksom inte att montera... o DEFA ställer inte upp med att skicka mig ett prov-ex., för å se om monteringsproblemet går att komma runt... (ingen av butikerna tar hem en värmare för påseende :sad: ), så det har också hindrat mig från att återmontera oljevärmningen.

Vore gött med oljevärmaren på plats igen!
Motorn, och växellådan, var så tacksamma :smile:

:klia:
:insomnia:
:aaargh:
:help:

Har man inte bekymmer kan man skapa sig dem:
:skratta3:
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PerJohansson

#6 » 15:49:49, 12-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog en hög såna värmare i ladan...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Ivar Risslén

#7 » 16:02:13, 12-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De här gamla Typ 1 värmarna brukar vara ute på Tradera då och då. Ibland så blir det fantasisummor som bjuds men jag fick en för en under en 50-lapp + frakt.

För att återgå till skyddet. Det jag tänkte på var att bocka en U-formad plåt som bara täckte matarledningarna från värmekroppen och bakåt. Liknande den som redan sitter på värmaren men djupare så att den går mot tråget. Man kan använda 2 av skruvarna som håller motorvärmaren för att fästa främre änden och 2 av skruvarna som håller tråget för att fästa bakre delen. Sedan sprajar man underredsmassa så att man får tätt mellan skydd och plåt.

Tyvärr så är jag inget vidare på att rita i datorn.
Senast redigerad av Ivar Risslén 16:03:33, 12-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 06:42:07, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:
Har de återupptagit produktionen???
http://www.laitis.se/media/catalog/prod ... 05_big.jpg

Bild


...hm... nått stämmer inte... DEFA svarade att de har helt slutat tillverka värmarna där anslutningen är vinklad uppåt som på denna bild... Den de svarade att de kunde leverera hade anslutningen i plan med värmaren, "rakt ut",... å där har jag bakhjulet och centralstödet...


http://www.defa.com/sv/searchindex/?q=DA+411605+
http://www.defa.com/file/5fec6a319974/411605.pdf
VOLKSWAGEN 1200


http://www.defa.com/sv/automotive/warmu ... ne_heater/
-bil
-vw
-1200
MotorvärmareMotorvärmare
411605
Monteringstid>1.5t
Gren kabelsats
460766
Anslutningssats
460785

Det blir en begäran till DEFA A/S om kompletterande data och bilder.
"när något är för bra för att vara sant, då är det inte det heller!"

Hittade bara den ena värmaren som de svarade att var den enda de kunde leverera; pdf 605.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 00:30:39, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg jag rätt (såg bilder i september 2016 åter igen) att DEFA återupptagit den här utformningen av oljetrågsvärmare?
OM, i så fall, ska jag ha sådan igen!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 14:30:24, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom å tänka på att jag startade visst den här tråden en gång i tiden när Magloman la upp de här bilderna:
magloman @ Motorvärmare WV transporter 2008
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se