Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV

Polaris Trail Boss 350 -92 Liv & Leverne

144 inlägg • Sida 10 av 10
Diskutera ATV här!

ante.b (trådstartaren)

#136 » 19:52:28, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Misstänker man att förgasar gummit läcker kan man prova spreja startgas ändras varvtalet då har man en läcka. Det sitter troligtvis en luftskruv på förgasaren och det brukar vara ca 1,5 varv utskruvat från botten som är utgångsläge.



ok

Någon som har skruvat på varitorerna på en -92?

Hur få bort plastkåpan?
måste man lyfta på hela palsten bak som stänkskydden sitter i fotsteget?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


ante.b (trådstartaren)

#137 » 21:53:00, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det är en magnetiskt ring som gör att ett "rullager" blir stumt ute vid hjulen. När man aktiverar 4wd ska den bli tungstyrd men inte dra åt nåt visst håll. Det som brukar hända med tiden är att den där ringen blir permanent magnetiskt och driften på nåt framhjul inte släpper. Den blir då att dra åt ett visst håll. Backar man kan det släppa. Tror man ska backa för att få det o släppa vid problem.

Noga också med oljor överallt.


Vad för oljor? är det olja i hjulnaven fram?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

ante.b (trådstartaren)

#138 » 17:29:13, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om det finns mycket luft i systemet men allt annat är i ordning, så brukar man få bromsverkan ändå efter att ha pumpat snabbt och många gånger med handtaget.
Ta av locket från bromsvätskebehållaren och se efter vad som händer där när du pumpar med handtaget. Om det kommer upp någon luftblåsa då och då när handtaget släpps, så är saken klar att det är luftning som behövs. Om bromsvätskan rörs om nära hålet ner till huvudcylindern men det inte kommer upp luft, så är det dags att se över huvudcylindern. Detta syns mest tydligt om behållaren inte är full utan bromsvätskenivån bara är kanske 5 mm över hålet.

Ofta är bromsvätskan helsvart på fyrhjulingar, mc och andra småfordon redan efter några få år, den verkar åldras mycket snabbare än man är van vid från bromssystemet på en bil. Så vad man än gör med ett sådant bromssystem skadar det inte att göra fullständigt bromsvätskebyte.
Om bromsvätskan inte är svart så bör den bytas ändå om den antingen :
1) Luktar svagare än ny bromsvätska
2) Är mörkare än ny bromsvätska
3) Är grumlig eller får fällning om den står orörd länge
4) Känns "vattnig", alltså inte smörjande, om man känner på den mellan fingrarna.



Har lyft locket på bromshandtaget, var olja upp till locket, pumpade med handtaget men ser inga rörelser eller bubblor i oljan så vad gör nu?
lufta?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

toker

#139 » 18:11:17, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova lufta men det kan vara svårt att lufta om det är för mycket luft i vissa fall kan man tvingas trycka olja bakvägen men kan funka trycka in broms kolven så oljan strömmar till handtaget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#140 » 21:30:20, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:
torbjorn_forsman skrev:Om det finns mycket luft i systemet men allt annat är i ordning, så brukar man få bromsverkan ändå efter att ha pumpat snabbt och många gånger med handtaget.
Ta av locket från bromsvätskebehållaren och se efter vad som händer där när du pumpar med handtaget. Om det kommer upp någon luftblåsa då och då när handtaget släpps, så är saken klar att det är luftning som behövs. Om bromsvätskan rörs om nära hålet ner till huvudcylindern men det inte kommer upp luft, så är det dags att se över huvudcylindern. Detta syns mest tydligt om behållaren inte är full utan bromsvätskenivån bara är kanske 5 mm över hålet.

Ofta är bromsvätskan helsvart på fyrhjulingar, mc och andra småfordon redan efter några få år, den verkar åldras mycket snabbare än man är van vid från bromssystemet på en bil. Så vad man än gör med ett sådant bromssystem skadar det inte att göra fullständigt bromsvätskebyte.
Om bromsvätskan inte är svart så bör den bytas ändå om den antingen :
1) Luktar svagare än ny bromsvätska
2) Är mörkare än ny bromsvätska
3) Är grumlig eller får fällning om den står orörd länge
4) Känns "vattnig", alltså inte smörjande, om man känner på den mellan fingrarna.



Har lyft locket på bromshandtaget, var olja upp till locket, pumpade med handtaget men ser inga rörelser eller bubblor i oljan så vad gör nu?
lufta?


Sug ur behållaren (eller pumpa ur via en luftnippel) så du bara har ca 5 mm kvar och gör om provet sedan. Kolla förresten att kolven i huvudcylindern verkligen går tillbaks hela vägen när du släpper handtaget och inte stannar en bit från ändläget (kanske något kärvar eller returfjädern är för svag).
Hur ser bromsvätskan ut? Har den samma färg och lukt som helt ny bromsvätska eller är den mörkare, grumlig eller luktar svagare? Finns det bottensats i behållaren?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#141 » 12:59:18, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
ante.b skrev:
torbjorn_forsman skrev:Om det finns mycket luft i systemet men allt annat är i ordning, så brukar man få bromsverkan ändå efter att ha pumpat snabbt och många gånger med handtaget.
Ta av locket från bromsvätskebehållaren och se efter vad som händer där när du pumpar med handtaget. Om det kommer upp någon luftblåsa då och då när handtaget släpps, så är saken klar att det är luftning som behövs. Om bromsvätskan rörs om nära hålet ner till huvudcylindern men det inte kommer upp luft, så är det dags att se över huvudcylindern. Detta syns mest tydligt om behållaren inte är full utan bromsvätskenivån bara är kanske 5 mm över hålet.

Ofta är bromsvätskan helsvart på fyrhjulingar, mc och andra småfordon redan efter några få år, den verkar åldras mycket snabbare än man är van vid från bromssystemet på en bil. Så vad man än gör med ett sådant bromssystem skadar det inte att göra fullständigt bromsvätskebyte.
Om bromsvätskan inte är svart så bör den bytas ändå om den antingen :
1) Luktar svagare än ny bromsvätska
2) Är mörkare än ny bromsvätska
3) Är grumlig eller får fällning om den står orörd länge
4) Känns "vattnig", alltså inte smörjande, om man känner på den mellan fingrarna.



Har lyft locket på bromshandtaget, var olja upp till locket, pumpade med handtaget men ser inga rörelser eller bubblor i oljan så vad gör nu?
lufta?


Sug ur behållaren (eller pumpa ur via en luftnippel) så du bara har ca 5 mm kvar och gör om provet sedan. Kolla förresten att kolven i huvudcylindern verkligen går tillbaks hela vägen när du släpper handtaget och inte stannar en bit från ändläget (kanske något kärvar eller returfjädern är för svag).
Hur ser bromsvätskan ut? Har den samma färg och lukt som helt ny bromsvätska eller är den mörkare, grumlig eller luktar svagare? Finns det bottensats i behållaren?


ok ska kolla lite med det,

Override knappen funkar den bara när man håller in den? den stannar inte i intryckt läge när man släpper den,

Driften på framhjulen när funkar den? bara vid gas men inte på tomgång?
så att en kabel ut till hjulen för driften var av där framfjädern sitter, ska det vara spänning på kablarn ut till framhjulen eller hur är det konstruerat?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

ante.b (trådstartaren)

#142 » 19:20:56, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Att det dimmar bensin bakvägen kan vara normalt och vissa maskiner surar inte ner sig så lätt men stiften brukar bli blöta framförallt med full choke. Har ingen aning vad felet är svårt att fel söka via nätet men kolla så det finns gnista motorn får bensin samt att det är komp i maskinen då ska den gå. Jag fortsätter tjata om att prova med start gas en motor startar lättare på det om inte allt annat är som det ska.



Nu har motorn lagt av igen :(


Körde nog 400-500m innan den stannade,

tänder lite grannn om man häller i en skvätt i cylindern , men startar inte, kan det vara så att motorn blir otät när den blir varm eller är det tvärtom?


'
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

magloman

#143 » 19:51:47, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs igenom hela tråden igen och följ dom anvisningar och tips du fått, så ska du set att du får en maskin som fungerar hur bra som helst :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430

ante.b (trådstartaren)

#144 » 20:55:23, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Läs igenom hela tråden igen och följ dom anvisningar och tips du fått, så ska du set att du får en maskin som fungerar hur bra som helst :thumme:



Har nu fått igång den igen genom att snappsa bensin i cylindern ngr. gånger, och nu starta den varje gång jag startar, kan det vara tjuvluft på bränsle ledningen eller ska det inte göra den så tjurig att få igång om den sugit luft?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017


Återgå till ATV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates