Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Polaris Trail Boss 350 -92 Liv & Leverne

164 inlägg • Sida 10 av 11
Diskutera ATV/UTV här!

ante.b (trådstartaren)

#136 » 19:52:28, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Misstänker man att förgasar gummit läcker kan man prova spreja startgas ändras varvtalet då har man en läcka. Det sitter troligtvis en luftskruv på förgasaren och det brukar vara ca 1,5 varv utskruvat från botten som är utgångsläge.



ok

Någon som har skruvat på varitorerna på en -92?

Hur få bort plastkåpan?
måste man lyfta på hela palsten bak som stänkskydden sitter i fotsteget?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


ante.b (trådstartaren)

#137 » 21:53:00, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det är en magnetiskt ring som gör att ett "rullager" blir stumt ute vid hjulen. När man aktiverar 4wd ska den bli tungstyrd men inte dra åt nåt visst håll. Det som brukar hända med tiden är att den där ringen blir permanent magnetiskt och driften på nåt framhjul inte släpper. Den blir då att dra åt ett visst håll. Backar man kan det släppa. Tror man ska backa för att få det o släppa vid problem.

Noga också med oljor överallt.


Vad för oljor? är det olja i hjulnaven fram?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

ante.b (trådstartaren)

#138 » 17:29:13, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om det finns mycket luft i systemet men allt annat är i ordning, så brukar man få bromsverkan ändå efter att ha pumpat snabbt och många gånger med handtaget.
Ta av locket från bromsvätskebehållaren och se efter vad som händer där när du pumpar med handtaget. Om det kommer upp någon luftblåsa då och då när handtaget släpps, så är saken klar att det är luftning som behövs. Om bromsvätskan rörs om nära hålet ner till huvudcylindern men det inte kommer upp luft, så är det dags att se över huvudcylindern. Detta syns mest tydligt om behållaren inte är full utan bromsvätskenivån bara är kanske 5 mm över hålet.

Ofta är bromsvätskan helsvart på fyrhjulingar, mc och andra småfordon redan efter några få år, den verkar åldras mycket snabbare än man är van vid från bromssystemet på en bil. Så vad man än gör med ett sådant bromssystem skadar det inte att göra fullständigt bromsvätskebyte.
Om bromsvätskan inte är svart så bör den bytas ändå om den antingen :
1) Luktar svagare än ny bromsvätska
2) Är mörkare än ny bromsvätska
3) Är grumlig eller får fällning om den står orörd länge
4) Känns "vattnig", alltså inte smörjande, om man känner på den mellan fingrarna.



Har lyft locket på bromshandtaget, var olja upp till locket, pumpade med handtaget men ser inga rörelser eller bubblor i oljan så vad gör nu?
lufta?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

toker

#139 » 18:11:17, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova lufta men det kan vara svårt att lufta om det är för mycket luft i vissa fall kan man tvingas trycka olja bakvägen men kan funka trycka in broms kolven så oljan strömmar till handtaget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#140 » 21:30:20, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:
torbjorn_forsman skrev:Om det finns mycket luft i systemet men allt annat är i ordning, så brukar man få bromsverkan ändå efter att ha pumpat snabbt och många gånger med handtaget.
Ta av locket från bromsvätskebehållaren och se efter vad som händer där när du pumpar med handtaget. Om det kommer upp någon luftblåsa då och då när handtaget släpps, så är saken klar att det är luftning som behövs. Om bromsvätskan rörs om nära hålet ner till huvudcylindern men det inte kommer upp luft, så är det dags att se över huvudcylindern. Detta syns mest tydligt om behållaren inte är full utan bromsvätskenivån bara är kanske 5 mm över hålet.

Ofta är bromsvätskan helsvart på fyrhjulingar, mc och andra småfordon redan efter några få år, den verkar åldras mycket snabbare än man är van vid från bromssystemet på en bil. Så vad man än gör med ett sådant bromssystem skadar det inte att göra fullständigt bromsvätskebyte.
Om bromsvätskan inte är svart så bör den bytas ändå om den antingen :
1) Luktar svagare än ny bromsvätska
2) Är mörkare än ny bromsvätska
3) Är grumlig eller får fällning om den står orörd länge
4) Känns "vattnig", alltså inte smörjande, om man känner på den mellan fingrarna.



Har lyft locket på bromshandtaget, var olja upp till locket, pumpade med handtaget men ser inga rörelser eller bubblor i oljan så vad gör nu?
lufta?


Sug ur behållaren (eller pumpa ur via en luftnippel) så du bara har ca 5 mm kvar och gör om provet sedan. Kolla förresten att kolven i huvudcylindern verkligen går tillbaks hela vägen när du släpper handtaget och inte stannar en bit från ändläget (kanske något kärvar eller returfjädern är för svag).
Hur ser bromsvätskan ut? Har den samma färg och lukt som helt ny bromsvätska eller är den mörkare, grumlig eller luktar svagare? Finns det bottensats i behållaren?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#141 » 12:59:18, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
ante.b skrev:
torbjorn_forsman skrev:Om det finns mycket luft i systemet men allt annat är i ordning, så brukar man få bromsverkan ändå efter att ha pumpat snabbt och många gånger med handtaget.
Ta av locket från bromsvätskebehållaren och se efter vad som händer där när du pumpar med handtaget. Om det kommer upp någon luftblåsa då och då när handtaget släpps, så är saken klar att det är luftning som behövs. Om bromsvätskan rörs om nära hålet ner till huvudcylindern men det inte kommer upp luft, så är det dags att se över huvudcylindern. Detta syns mest tydligt om behållaren inte är full utan bromsvätskenivån bara är kanske 5 mm över hålet.

Ofta är bromsvätskan helsvart på fyrhjulingar, mc och andra småfordon redan efter några få år, den verkar åldras mycket snabbare än man är van vid från bromssystemet på en bil. Så vad man än gör med ett sådant bromssystem skadar det inte att göra fullständigt bromsvätskebyte.
Om bromsvätskan inte är svart så bör den bytas ändå om den antingen :
1) Luktar svagare än ny bromsvätska
2) Är mörkare än ny bromsvätska
3) Är grumlig eller får fällning om den står orörd länge
4) Känns "vattnig", alltså inte smörjande, om man känner på den mellan fingrarna.



Har lyft locket på bromshandtaget, var olja upp till locket, pumpade med handtaget men ser inga rörelser eller bubblor i oljan så vad gör nu?
lufta?


Sug ur behållaren (eller pumpa ur via en luftnippel) så du bara har ca 5 mm kvar och gör om provet sedan. Kolla förresten att kolven i huvudcylindern verkligen går tillbaks hela vägen när du släpper handtaget och inte stannar en bit från ändläget (kanske något kärvar eller returfjädern är för svag).
Hur ser bromsvätskan ut? Har den samma färg och lukt som helt ny bromsvätska eller är den mörkare, grumlig eller luktar svagare? Finns det bottensats i behållaren?


ok ska kolla lite med det,

Override knappen funkar den bara när man håller in den? den stannar inte i intryckt läge när man släpper den,

Driften på framhjulen när funkar den? bara vid gas men inte på tomgång?
så att en kabel ut till hjulen för driften var av där framfjädern sitter, ska det vara spänning på kablarn ut till framhjulen eller hur är det konstruerat?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

ante.b (trådstartaren)

#142 » 19:20:56, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Att det dimmar bensin bakvägen kan vara normalt och vissa maskiner surar inte ner sig så lätt men stiften brukar bli blöta framförallt med full choke. Har ingen aning vad felet är svårt att fel söka via nätet men kolla så det finns gnista motorn får bensin samt att det är komp i maskinen då ska den gå. Jag fortsätter tjata om att prova med start gas en motor startar lättare på det om inte allt annat är som det ska.



Nu har motorn lagt av igen :(


Körde nog 400-500m innan den stannade,

tänder lite grannn om man häller i en skvätt i cylindern , men startar inte, kan det vara så att motorn blir otät när den blir varm eller är det tvärtom?


'
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

magloman

#143 » 19:51:47, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs igenom hela tråden igen och följ dom anvisningar och tips du fått, så ska du set att du får en maskin som fungerar hur bra som helst :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430

InläggDetta inlägg har raderats av ante.b den 19:21:50, 26-10-2018.

ante.b (trådstartaren)

#145 » 18:51:22, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Läs igenom hela tråden igen och följ dom anvisningar och tips du fått, så ska du set att du får en maskin som fungerar hur bra som helst :thumme:



Har lossats på luftnippel på ett fram ok kommer inte en droppe olja när man pumpar på handtaget, inget motstånd, är det packningarna i kolven på handtaget som läcker emellan??
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#146 » 21:22:54, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du granskat noga vad som händer i bromsvätskebehållaren när du pumpar, som det skrevs om i denna tråd för ca 2 veckor sedan?
Får du fram bromsvätska till oken om du lägger på lite övertryck medelst tryckluft (försiktigt) i behållaren?

Om det är stor "fallhöjd" mellan huvudcylinder och bromsok, så kan det ibland vara lättare att lufta bakvägen genom att pumpa in bromsvätska i oken, än att pumpa med fordonets egen huvudcylinder. T ex kan man utnyttja bromssystemet på någon närbelägen bil (lossa en luftnippel på ett av bilens bromsok och dra slang därifrån till ett av fyrhjulingens bromsok). Eller göra i ordning en provisorisk luftningsapparat av huvudcylinder + bromsvätskebehållare från en skrotbil.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#147 » 21:52:45, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En spruta typ från apoteket funkar bra att trycka olja bakvägen med men bromsoljan tar rätt illa på packningarna så rengör sprutan efter om du tänker använda den fler gånger.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#148 » 01:54:57, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du luftat på rätt sätt ?
Man börjar med att pumpa till man får motstånd då först öppnar man luftskruven. Man måste hålla inne handtaget hela tiden som man har luftnippeln öppen.
Om man inte får det att funka så finns det lite olika andra tekniker som man kan ta till. Ett har nämnts, det är att trycka in bromsvätska bakvägen. En annan metod är att försöka suga ut vätskan genom luftnippeln. Man kan använda samma grejer som i den fösta metoden. Man kan trycksätta bromsvätskebehållaren lite försiktigt. Ofta kan det vara att det har blivit en luftblåsa i huvudcylindern på handtaget som kan vara svår att få bort.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#149 » 08:42:41, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och i just fallet med luftblåsa i huvudcylindern kan det löna sig att lufta där bromsledningen är ansluten till huvudcylindern, istället för i okets luftnippel.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#150 » 12:51:58, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har du luftat på rätt sätt ?
Man börjar med att pumpa till man får motstånd då först öppnar man luftskruven. Man måste hålla inne handtaget hela tiden som man har luftnippeln öppen.
Om man inte får det att funka så finns det lite olika andra tekniker som man kan ta till. Ett har nämnts, det är att trycka in bromsvätska bakvägen. En annan metod är att försöka suga ut vätskan genom luftnippeln. Man kan använda samma grejer som i den fösta metoden. Man kan trycksätta bromsvätskebehållaren lite försiktigt. Ofta kan det vara att det har blivit en luftblåsa i huvudcylindern på handtaget som kan vara svår att få bort.


Har pumpat men får inget motstånd alls i handtaget,

Så vad göra härnäst?
ante.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates