Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Jämförelse ATV

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera ATV/UTV här!

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#31 » 09:48:16, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Verkar vara dåliga motorfästen och bristfällig montering. Det gör att motorn och variatorn inte sitter i linje. Då driver remmen på variatorn när den inte ska och det går tex trögt att växla. Blir det inte åtgärdat är ju risken att lådan tar stryk.
Elproblem verkar vara laddning mm

Orsaken till ojämn monteringskvalité sägs vara att dom är ihopsatta i mexico. Kanske montörerna inte fått rätt utbildning.


De maskiner som levereras i Europa är monterade i Polen förutom någon värstingmaskin som kommer från USA.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Simnil

#32 » 09:50:32, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl som med annat, ska man ha den bästa kvaliteten ska det stå Yamaha eller Honda på det. Tyvärr så har dom inte nödvändigtvis tillräckliga modellprogram för att täcka allas behov. Sen så att ha en vettig handlare i närheten är värt mycket också.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#33 » 09:53:37, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Honda har litet program med enligt mig lite för små motorer för övrigt anser jag att Suzuki har minst lika bra kvalite som både Yamaha samt Honda.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

processengine

#34 » 11:01:18, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda avigsidan med Suzuki är väl att de vad jag kan se inte finns som traktorreggade. Det kanske inte är avgörande för alla, men sen man vant sig med blinkers mm vill man inte vara utan.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

magloman

#35 » 11:13:53, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:
magloman skrev:Verkar vara dåliga motorfästen och bristfällig montering. Det gör att motorn och variatorn inte sitter i linje. Då driver remmen på variatorn när den inte ska och det går tex trögt att växla. Blir det inte åtgärdat är ju risken att lådan tar stryk.
Elproblem verkar vara laddning mm

Orsaken till ojämn monteringskvalité sägs vara att dom är ihopsatta i mexico. Kanske montörerna inte fått rätt utbildning.


De maskiner som levereras i Europa är monterade i Polen förutom någon värstingmaskin som kommer från USA.


Aha, ok.

Är väl alltid en chansning att köpa en begagnad maskin. Det märks efter ett tag hur dom är skötta och skruvade med.
Köper man en ny är det åtminstone inte så många som skruvat sönder maskinen ännu.

Nånstans 2014 eller däromkring börja polaris bygga sina egna motorer igen. Innan det tillverkades de encylindriga av Fuji, och dom var väldigt bra. De tvåcylindriga byggdes av Polaris. Men tror motorfabriken i usa är flyttad till mexico den också på senare år.
Känns inte så stabilt med hur dom flyttar omkring för att hålla nere kostnader.

Japanare gör väl allt sitt i Japan skulle jag tro.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#36 » 12:22:28, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Enda avigsidan med Suzuki är väl att de vad jag kan se inte finns som traktorreggade. Det kanske inte är avgörande för alla, men sen man vant sig med blinkers mm vill man inte vara utan.

Ja vore bra med traktor registrerat för mig åker ganska mycket allmän väg har ca 3-4 km till skogen som jag kör med terräng reggad Suzuki kan visserligen åka enskild väg till skogen men den vägen är sämre så tar lite längre tid och vet inte om polisen bryr sig när man har sågar och grejer med sig dom ser väl att man är ute och jobbar om dom ens kan reglerna.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

processengine

#37 » 12:27:01, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:
processengine skrev:Enda avigsidan med Suzuki är väl att de vad jag kan se inte finns som traktorreggade. Det kanske inte är avgörande för alla, men sen man vant sig med blinkers mm vill man inte vara utan.

Ja vore bra med traktor registrerat för mig åker ganska mycket allmän väg har ca 3-4 km till skogen som jag kör med terräng reggad Suzuki kan visserligen åka enskild väg till skogen men den vägen är sämre så tar lite längre tid och vet inte om polisen bryr sig när man har sågar och grejer med sig dom ser väl att man är ute och jobbar om dom ens kan reglerna.

Nä, även lagens män och kvinnor brukar ha sunt förnuft. Och blinkers och speglar kan man ju eftermontera, det är en billig livförsäkring om man färdas efter mer trafikerade vägar.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

toker

#38 » 12:30:04, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Speglar har jag planerat länge att införskaffa men blinkers har jag ingen användning av har ofta kranman timmervagn efter och då syns ändå inte vare sig bakljus eller blinkersen så man får köra med förstånd.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

processengine

#39 » 12:40:25, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På väg är det väl 50/50 med och utan lass på vagnen, och utan lass syns nog blinkers skapligt. Även framifrån syns de. Om man blir ståendes lite taskigt till eller jobbar intill trafikerad väg är varningsblinkers inte så dumt.

Man borde ju också kunna sätta baklyktor med blinkers uppe på grinden eller fästa dem i grinden på flexibla gummi- eller pexslangar så att de kommer upp ytterligare. Har jag tänkt, men inte kommit mig för ännu :vissla:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Simnil

#40 » 13:16:42, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:
processengine skrev:Enda avigsidan med Suzuki är väl att de vad jag kan se inte finns som traktorreggade. Det kanske inte är avgörande för alla, men sen man vant sig med blinkers mm vill man inte vara utan.

Ja vore bra med traktor registrerat för mig åker ganska mycket allmän väg har ca 3-4 km till skogen som jag kör med terräng reggad Suzuki kan visserligen åka enskild väg till skogen men den vägen är sämre så tar lite längre tid och vet inte om polisen bryr sig när man har sågar och grejer med sig dom ser väl att man är ute och jobbar om dom ens kan reglerna.


Till och från "arbete" får du åka med din terrängregistrerade hjuling på väg.


Sen så på tal om motoreffekt så är jag väl snudd på av inställningen att det knappt spelar någon roll, huvudsaken den är tillräckligt lågt växlad på lågen. Möjligtvis om man på våldet försöker paddla sig fram i myr att några kusar till skulle göra skillnad men för övrigt så har dom 40 kusar så räcker det galant.

...och det är nog enda fordonet jag kommer säga så om =)

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#41 » 13:45:16, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nån regel att man får åka efter väg till och från arbete trodde det var samma regel som gällde jämnt dvs ok åka enskild väg men allmän väg endast kortast möjliga sträcka. I skogen räcker effekten hur bra som helst där klarar man sig med liten motor men efter väg uppför nån hyffsad backe med fullt lass går det ganska tungt och då åker jag på högväxel i kanske 40 kmh och sen använder jag hjulingen till lite nöjes åkning också och då är ju effekten bra att ha.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#42 » 13:48:51, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:På väg är det väl 50/50 med och utan lass på vagnen, och utan lass syns nog blinkers skapligt. Även framifrån syns de. Om man blir ståendes lite taskigt till eller jobbar intill trafikerad väg är varningsblinkers inte så dumt.

Man borde ju också kunna sätta baklyktor med blinkers uppe på grinden eller fästa dem i grinden på flexibla gummi- eller pexslangar så att de kommer upp ytterligare. Har jag tänkt, men inte kommit mig för ännu :vissla:

Jag har en batteridriven blink lampa med magnet med mig om jag skulle bli sen nån gång så det blir mörkt men har inte använt den ännu men tänkte sätta den på kran.

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#43 » 21:30:55, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant har en ny honda och nått ja reagera på när ja testa den var att den gick så tyst. Det är ju växlar på honda och den hade automatikläge så den växla ju så fort de börja låta högt så att säga. Så ljudnivån är bättre med honda. Sen är honda svagare än andra men då slipper man variator som tar effekt så inga problem dom inte orkar. Är väl om man ska dödsa runt med bandsats då men var väl inte det som var frågan..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

SwedEh

#44 » 21:55:08, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Japanare gör väl allt sitt i Japan skulle jag tro.


Nja, på min Honda står det "Made in USA"
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

toker

#45 » 21:59:32, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både Honda och Yamaha har byggt mc i spanien enligt rykten är inte kvaliten samma som japan tillverkade. För övrigt monterade jag backspegel på Suzukin i dag hittade en i en bra att ha låda med gamla mc delar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se