Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Bogserad betesputs till ATV (projekt #193)

261 inlägg • Sida 4 av 18
Diskutera ATV/UTV här!

Fredrik_

#46 » 10:36:33, 28-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
Förklara gärna det där med anpassa dimensionera mha kardan axel?

För att slippa din (tjusiga) hylsa mellan axeländarna
En kors-hållare skruvad på svänghjulet/drivplåten och en medbringare att skruva en annan i på din lösa axel..

Precis som det ser ut på tex en (äldre) båt.
Eller traktordrivna redskap där du har 'rätt' ändstycke på mellanaxeln!
(Kanske går att få en drivaxel från bil att fungera, komplett med spindel och nav!?)

Men du hade ju uppenbarligen redan tänkt på problemet!! :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman (trådstartaren)

#47 » 10:57:35, 28-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, tror jag fattar...

vill gärna använda kopplingslamellen så det inte blir för stumt.
Bra om det kan slira lite vid behov.

Jo lite tankar har funnits. Dock lite osäker på om det går o göra som jag tänkt med axeln där....

Har tänkt på det där med drivaxlar o växellådor i omgångar, problemet med sånt är nog att det blir så stort.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Diggger

#48 » 14:57:21, 28-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. En fråga i sammanhanget:
Åt vilket håll snurrar normalt en slaghack/betesputs?
Så att slagorna slår framåt eller bakåt?

Till saken hör att jag tänkt modifiera en gammal finhack (Taarup), som roterar mot körriktningen, dvs slår framåt. Funderar på om det blir rätt om jag bara kapslar in själva "rotorkammaren" så att det inte finns någon passage till matarskruven längre.

(Förlåt inte meningen att kapa tråden, bara en fråga om rotationen egentligen.)

Mvh Stefan
Senast redigerad av Diggger 14:58:42, 28-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

magloman (trådstartaren)

#49 » 23:00:58, 28-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diggger skrev:Hej. En fråga i sammanhanget:
Åt vilket håll snurrar normalt en slaghack/betesputs?
Så att slagorna slår framåt eller bakåt?

Till saken hör att jag tänkt modifiera en gammal finhack (Taarup), som roterar mot körriktningen, dvs slår framåt. Funderar på om det blir rätt om jag bara kapslar in själva "rotorkammaren" så att det inte finns någon passage till matarskruven längre.

(Förlåt inte meningen att kapa tråden, bara en fråga om rotationen egentligen.)

Mvh Stefan


Ja den ska rotera mot körriktningen, dvs axeln med slagorna ska inte snurra åt samma håll som fordonets hjul.
Det är iaf vad jag tagit reda på tidigare(läser i mina anteckningar nu)

Gör inget att du ställer frågan här, gäller ju en slaghack/puts det med.
Men jag gillar o försöka va "on-topic" så gott som det går i mina trådar.

skapa gärna en egen projekttråd med lite bilder, alltid kul o kolla på och få ideér. Lycka till med bygget!

M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#50 » 02:22:59, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det här är väl vad kvällen hade o bjuda på...

Ska passa på motorn var det tänkt. Blir en ram monterad på det här sen som håller motorns två andra fästen samt lagerbockarna var det tänkt.

Blir nån annan dag... *gäsp*


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#51 » 09:39:21, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm den adapterplåten ser ut att passa en Vag-diesel motorkod AAZ! :)

EDIT: Eller gissar jag fel? Lutar åt fel håll tycker jag, spegelvänd? Hmm vad blir det för spis i bygget?

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 09:41:54, 29-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman (trådstartaren)

#52 » 10:19:11, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, ja den ska passar AAZ :mrgreen: :thumme:

Den lutar 20 grader

Det blir en AAZ motor. VW TD Diesel på 75hk och 145Nm i vrid.
Får väl se hur den går sen, kanske man ska modifiera dieselpumpen och anpassa diverse delar för konstantvarvtalsdrift osv som man läst om här på forat. Men det får bli senare huvudbry.

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#53 » 10:21:59, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jag tycker du har ritat in startmotorhålet på fel sida? Eller är jag yr i mössan!?

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman (trådstartaren)

#54 » 12:43:21, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osäker, men jag hoppas det är du som är yr bara :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JoBy

#55 » 14:22:38, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju fundera på att bygga adaptern med en haryskiva istället. Det skadar inte om det finns något som kan flexa lite och anpassa sig.

Bild
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Exs

#56 » 14:37:01, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röstar också på hardyskiva. Och glöm inte motorkuddarna :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magloman (trådstartaren)

#57 » 15:47:05, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm :klia:

Det där var inte dumt :grin: kanske...

Undra om man kan svarva ner/bort splinesen i lamellen och bulta den där på nåt sätt därpå då

Splines axeln kan ju liksom inte bäras upp av lamellen, då måste man ju ha två lagerbockar ytterliggare samt en längre sådan axel.

Kopplingen i sig kan ju röra sig lite, tanken är ju att denna stomme ska bli lika styv som en ordinär växellåda när den är klar.

Men det kommer ju bli svårt att få lagerbockarna exakt rätt i höjd och sidled. Så nån gummigrej i mellan är inga fel. Ska fundera på detta

Tack för input :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JoBy

#58 » 16:22:49, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha kvar lamellen bör du även ha kvar stödlagret i vevaxeln eftersom det är den splinesaxeln i första hand centrerar på.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

magloman (trådstartaren)

#59 » 16:54:56, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Ska du ha kvar lamellen bör du även ha kvar stödlagret i vevaxeln eftersom det är den splinesaxeln i första hand centrerar på.


Vet inte om det är nåt stödlager på svänghjulet eller i vevaxeln., ska kolla på det vid tillfället. Det är en -93 Golf Diesel på 75hk, motorn heter AAZ.

Vet att lamellen är 210mm iaf. Men tror svänghjulet tillåter en koppling på ca 250mm. Fundera på att ta koppling o splines axel från Volvo M47 ev pga bra tillgång på delar och lite grövre axel. Men VW är ju oxå lätt med delar.

Man skulle ju kunna ta bort tryckplatta o lamell sen tillverka en plåt som passar istället för tryckplattan som man sedan monterar hardy skivan mot.

Skulle dock vara bra med nån sorts koppling så man kan köra motorn utan roterande redskap.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#60 » 00:21:07, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har kollat på hur motorfästena ser ut och tänkte det är lika bra o rita upp en motor så man kan se lite hur det blir med fästpunkterna mm.

Har ritat en del på den nu, inga sidofästen ännu.

Tycker du motorn ser konstig ut så är det nog för att jag ännu inte ritat något tråg.


Bild

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se