Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Kan en Honda gå sönder? Växellådstrubbel (Honda TRX 400 -98 )

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera ATV/UTV här!

Sparkz (trådstartaren)

#1 » 12:45:02, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Honda TRX 400 -98
Centrifugalkoppling och fotväxel.

Det kom några cm vitt i natt så jag fick ploga lite. Nästan klar, bara sista fläcken kvar efter att ha flyttat bilen. Körde mot en pall i kanten och sen får jag inte ut ettan. Antog att den stod lite i spänn mot pallen, den har varit lite dum ibland när man kör in i en vall och ska växla till backen. Hämtade domkraft och lyfte bakaxeln, men det hjälpte inte heller.

Jag märkte att jag fick friläge med växeltrampan nere, så jag drog ner den i fotstödet med ett buntband. På så sätt kunde jag knuffa in den i garaget. Den hade i alla fall hyfs nog att haverera 2 m utanför porten!

Neråt känns normalt på pedalen, uppåt är stumt.

Jag antar att det blir till att sprätta isär lådan om ingen har några andra ideer?
Senast redigerad av magloman 22:48:30, 01-02-2015, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: rubrik
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



G-son

#2 » 14:39:19, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det är konstruerat i just den motorn, men i de flesta mindre hojmotorerna har du mekanismen för växling & hålla kvar växlar i läge innanför högra motorkåpan, mer eller mindre åtkomligt innanför kopplingen. Att tömma olja, plocka av en motorkåpa och eventuellt en koppling är en mycket mindre operation än att lyfta ur hela motorn ur ramen för fullständig demontering, så jag skulle definitivt börja där.

Ungefär vad jag skulle vänta mig att hitta (i detta fallet en Honda mopedväxellåda, ganska representativt):

9 är axeln från växelspaken. Den utstickande änden greppar tag om de olika "nummer 16" för att vrida på växeltrumman (5).
Fjädern (8) pressar en arm (7) mot hacken i kammen (6) för att hålla lådan kvar i de olika växellågena, i detta fallet ser du fem djupa hack för fem växlar och ett grundare för friläget.
Växeltrumman (5) och växelförargafflarna (1/2/3) finns inne i lådan så dom går antagligen inte se nått av, men den yttre mekanismen (6/7/8/9) bör säga en del om hur det står till - har du tur är det bara något där som halkat snett så lådan inte kommer vidare till nästa växelläge. Jag har svårt att komma på ett fel inne i själva växellådan som skulle bete sig på detta viset.

Bild
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

krokodilen

#3 » 16:27:57, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm cross och ATV har man ju rajjat med en del.

Den är lite för tidig för att ha el-växel på styret den där va? Denna finess fungerar ju annars bara när solen skiner eller dagen före lön etc. :smile:

Här kommer i alla fall lite info:

Bild
Bild
Bild

Skulle tippa på krökt växelgaffel och i andra hand nåt klabb i trum-mekanismen.

EDIT: Granskade det lite och det ser ut som om växellådan ligger 90grader mot vevaxeln eller om hela motorn är vänd på tvären,,, poängen är i alla fall att det finns lite extra delar mot en konventionell mc/cross/endurolåda. Detalj #19 skulle möjligen ha kunnat lossna eller så har du kanske tappat eller nån brusten fjäder.

Ditt problem är ju att du "tappat väg" någonstans vilket gör att friläget inte uppkommer, växeltrampens beteende indikerar ju detta.

Inte mycket man kan göra utifrån misstänker jag, men börja med att demontera lite paneler etc så ser du ju mera av konstruktionen sedan, där är ju en massa växlar å bråte till fram resp bakhjulen.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#4 » 18:13:35, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en video på tuben där problemet var något som liknar 11 och 12 på översta bilden.

Vevaxeln ligger längs med. En kardanaxel framåt, och en bakåt inbyggd i svingen. Det gör att jag inte får loss kåpan bak på motorn utan att lossa hela bakvagnen. Jag tycker det ser lättare ut att loss främre kardan och skicka motorn framåt en bit. Förhoppningsvis är det splines som kan åka isär på den bakre. Motorfästena ser ut att vara gjorda för det, de främre öronen går att skruva loss.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#5 » 18:30:20, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder:

Fått undan lite plast
Bild
Bakre kardan, pillat av damasken och kikat lite.
Bild
Främre kardan under en plastkåpa.
Bild
Bakifrån, baksving med kardanrör.
Bild

När jag ska riva i det första gången känns det bättre att ha motorn på bänken än att stå under i oljedropp, dåligt ljus osv.. Nästa gång (och det hoppas jag aldrig händer) kanske jag försöker riva det på plats.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#6 » 19:01:57, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du nästa gång, har den repat sig själv?

11 & 12 förutsätter jag är på "mina" bilder och ska väl vara mekanismen som drar runt vxl-trumman. Tror inte du löser detta problem utan att dela den rackarn!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#7 » 20:22:27, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar om det skulle hända igen efter att jag har lagat det. Eller en annan fyrhjuling med samma problem. Det var ju så när man var bilmekaniker, hitta genvägar för att spara lite tid osv. Det går ju bra när man har gjort jobbet 400 gånger och kan varenda skruv.

Någon har tänkt till i alla fall, framdiffen sitter med tre skruv och det är urtaget i ramen så att det går att få den framåt tillräckligt för att peta axeln av splinesen. :thumme:

Slagsmål med avgasröret, det vill inte dela sig i skarven på mitten, men jag lyckades böka ut det genom att skruva loss stötdämparen.

Men jag ska upp 04:30 i morgon så det är dags att tänka på kvällsmat, dusch och sängen...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

cittra49

#8 » 15:12:58, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande läsning, ska precis och köpa en kina ATV med samma problem. Ska bli "kul" och se om vi har samma fel :grin:
cittra49
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:23, 27-04-2010
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Traktor

cittra49

#9 » 08:54:19, 03-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att hoppas det inte är samma som för mig, demonterade kåpan på sidan och växeltrumman sitter helt fast, går att vicka den 5mm åt V+H men sen e det stopp, får ta ur motorn och dela den. Skam den som ger sig :grin:
cittra49
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:23, 27-04-2010
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Traktor

Sparkz (trådstartaren)

#10 » 20:48:47, 03-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dom satt ihop motorn på plats i ramen eller? Vrider och vänder, bryter och bänder... :svettas: :svettas: :svettas:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#11 » 20:04:39, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vann! Spisen är ute.
Passa nu på att ta en titt på bänken, det är inte varje dag man ser så mycket av den... :vissla:

Bild

Tack vare bilderna är det den främre kåpan jag ger mig på, annars hade jag nog plockat den bakre, det är ju där axeln till trampan går in.

Bild

Och ganska snabbt ser vi att något inte är som det ska.

Bild

Fick städa undan lite kopplingar för att få loss det.

Bild

Och så här ska nr. 12 inte se ut:

Bild

Den är nog trasig på riktigt, för jag tror inte silvertejp löser det här. Blir till att åka till växelföraraffären i morgon. En tolva, packning till kåpan, olja. Kan man behöva nåt mer? :klia:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

cittra49

#12 » 21:19:42, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan va gött när man finner ett rejält fel :smile: Själv hade jag nog tig svetsat den snål som man e, men den kanske inte är så dyr, man kan ju bli förvånad ibland på honda. Hittade felet på mitt kina åbäke idag, va en axel i backslaget som gör att man bara kan backa på ettan som ställde till det, nu blir det 5 fram och 5 bakåt i fortsättningen :grin:
cittra49
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:23, 27-04-2010
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#13 » 21:54:44, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gôtt å slippa dela skiten!

24631-HM7-010 kostar 75:- från Holland om jag inte är fel ute, 45:- i USA och säkert 300:- i Sverige.

http://www.cmsnl.com/products/24631-hm7 ... NJ4uGiG8qs

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#14 » 22:44:06, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack Krokodilen!
Finns den lokalt för vettiga pengar så köper jag den här. Annars blir det nog CMS, verkar ju ha det mesta.

Och jag menar allvar med trådtiteln, jag har haft den här sen runt 2003 och aldrig köpt mer än olja och filter till den. Nu kör jag inte mycket iofs, lite snö på vintern och kanske puttrar runt i skogen lite på sommaren. Det är ganska exakt ett år sen jag bytte olja, och 7 timmar på mätaren! Men ändå, över 10 år och inte ett bekymmer.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#15 » 22:52:40, 04-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske ska dubbelkolla artnr innan beställning.

Jag trodde om jag ska vara ärlig (och det ska man ju vara) att du åkt på en rejält krökt gaffel.

Förmodligen har delen varit sprucken i ena sidan och flexat vid växling därav strulet innan då och då.

Kul att det löste sig och att du ger snabb feedback med bilder.
/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se