Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Kodiak 450, en vit vägg bakom vid kallstart

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

processengine (trådstartaren)

#1 » 23:50:28, 27-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min -05 450 Kodiak har nu under sommaren fått egenheten att den släpper ut en vit vägg genom avgasröret när man börjar köra efter kallstart. (Sommar så +10 till +15). När det börjar nå normaltemp så avtar det så att det inte ryker alls. Det är inte choken som ligger på; chokar man när den kommit igång så börjar det bluddra. Oljan och glykolen ser normala ut. Tips? Blockpackning, kärvande oljeringar?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



östemann

#2 » 02:21:39, 28-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter enligt mig helt normalt då man startar upp en sån och som den uppför sig efter kallstart.Hög luftfuktighet i samband med kallstarten kan ju ev förstärka symptomen.Tror inte det är så mycket man ska oroa sig för. :thumme:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

processengine (trådstartaren)

#3 » 06:54:40, 28-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte den beggad vid 175 mil, kör några få timmar årligen så den är rimligen helfräsch maskinellt. Den har fram tills nyligen haft en helt normal rökutveckling vid kall motor. Nu är det rena Lützen-dimman. En tanke var om det långsamt smiter in glykol via toppackningen och när den stått ett par veckor så har det samlats så mycket att det räcker till en stunds rök. Eller att oljeringar eller kolvringar kletar fast när den står, och släpper när det kommit igång. Det luktar inte speciellt mycket olja medan det pågår.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#4 » 23:20:17, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fuktade glykol ur vevhusevakueringen. Öppnade och det visade sig ligga en skvätt ovanpå kolven också. Vi prövar med att byta toppackning, olja o filter, håller tummarna samt offrar en get :vissla: Men lite skumt är det; den var nyligen åtgärdad efter en varmgång när jag köpte den och jag har kanske fått ihop 50 timmar snäll körning. Kan det bli fodersättning på en sån här motor?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

magloman

#5 » 23:51:12, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle kolla så toppen är plan
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Åsa-Nisse

#6 » 10:29:47, 25-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr skulle man alltid efterdra toppen efter 100 mil när man bytt packning i en bilmotor. Det kanske krävs på denna motor också för att den inte ska blåsa nya packningen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

processengine (trådstartaren)

#7 » 10:51:19, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det förhoppningsvis åtgärdat. Hade köpt originalpackning, lämnade in till kompisens firma och fick ett väldigt bra pris på jobbet :buga: Toppen verkade tydligen vara plan så vi får se hur det faller ut.

En lurig grej med dessa maskiner som kan vara bra att veta: i och med att jag bara kollade kylvätskenivån i expansionskärlet nere på vänster sida så märkte jag inte att det hade försvunnit. När kompisen började med att tappa av kylsystemet så kom det väldigt lite glykol. Eftersom jag kört så lite och så korta stunder och kylfläkten nästan aldrig startat samt att det inte finns några synbara skador så har det nog klarat sig.

Kontentan är dock att man bör skruva loss främre lasträcket och plasttäcklocket ovanför det egentliga kylarlocket och kolla nivån där i stället för nere vid expansionskärlet. Man skulle också via vänster hjulhus kunna såga upp en slits i plasten som täcker kylaren/behållaren så att man ser nivån därifrån. Förutsätter förstås.att behållaren är genomskinlig :idee:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se