Om maskinen smattrade vid hård inbromsning, tror jag i första hand på att det var så att bakaxeln helt enkelt låste sig, och då "slamrar" det i bakaxelns alla knutar och leder i upphängningen när hjulen dels får
fäste i underlaget och släpper sinsemellan under inbromsningen. Det är ju
broms på kardanaxeln, och detta ljudet uppstår även på nya maskiner.
Helt ofarligt.
Om remmen klättrar vid hård inbromsning hörs det knappast. Däremot när man gasar hårt iväg igen kan remmen slira något innan den kommer i rätt läge. Ingen fara här heller.
Dessa motorer har motorbroms på utgående
axel till variatorn vilken har en centrifugalkoppling närmast veven, därefter envägskopplingen, som fungerar så att när variatorn har högre
varvtal än vevaxeln på motorn så är det en
koppling (envägskoppling, eller som det heter på engelska: one way
clutch) som låser variatorn mot vevaxeln så man får motorbroms, denna envägskoppling kan tappa greppet med missljud som följd vid just motorbromsning, även i samband med inbromsning. Har man otur kan kopplingen slitas med åren med sämre motorbroms som följd. Inte ovanligt att man vid provocering (fullgas/släpper gasen) känner hur envägslagret hugger till rätt som det är när man motorbromsar, som beror på att den tappat greppet. Ingen fara, men otrevligt när det händer.
Lite svårt att förklara men jag hoppas ni hänger med.
Jag kan lugna TS att det är som det ska vara, och att det är en bra maskin du har i din ägo.