Martin.Eriksson skrev:Grottulf skrev:Många jänkepickuper har två parallellkopplade batterier original.
Ingen av dem har något relä som kopplar ifrån dem när det inte laddar.
Men många jänkepickupar har väl 24v till starten och 12 i övrigt?
De enda jag vet som har det är CUCV-truckarna, dvs Chevorna(M1009, M1008 mfl) som byggdes för Nato i mitten av 80-talet.
Men det är ju lite av en specialare.
De flesta av dem hade två seriekopplade batterier med varsin
generator (den ena generatorn hade isolerad
jord)
Anledningen till detta var att det skulle gå att hjälpstarta alla fordon med 24V och en speciell kontakt.
Några (M1010-ambulanserna) hade dock en annorlunda lösning med 24V generatorer och någon slags elektronikbox som skulle balansera laddningen till batterierna.
Det funkade dock rätt dåligt vad jag har förstått (min M1010 är konverterad till det andra systemet)
Som kuriosa kan jag nämna att man inte hade 24V glödstift, så för att även glödningen skulle funka på 24V så satte man ett gigantiskt effektmotstånd på torpedväggen, som spänningsdelare
Skickat från min SM-A310F via
Tapatalk