Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Dubbla batterier

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

JonnyiBullaren (trådstartaren)

#1 » 12:08:57, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I takt med antalet strömförbrukare och den relativt låga laddningskapaciteten så funderade jag på dubbla batterier. Hur har ni andra kopplat? Blir de fulladdade om de bara kopplas parallellt? I så fall behöver de vara lika stora? Eller måste man koppla med en skiljare som styr laddning osv?

Skickat från min A1-810 via Tapatalk
Resultatet av regndans har en massa att göra med timing!
JonnyiBullaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:31, 11-12-2010
Ort: Bullaren, Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Pel Job 506
Volvo BM 430
Arctic Cat 650 H1



Janson1

#2 » 14:55:05, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är att byta till ett större men får det inte plats så är ju 2 st ett alternativ. Kravet är att det är 2 likadana batterier, samma märke, samma modell, helst tillverkade i samma batch och kopplas in helt parallellt. Sen hjälper ju inte dubbla batterier i längden utan man är tvungen att extraladda batteripaketet då och då om den totala förbrukningen överstiger den interna laddningen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mimeck

#3 » 15:40:21, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar Janson med att batterierna ska kopplas HELT parallellt. Att dom ska vara ungefär likvärdiga förstår ju jag också.

Om det handlar om en fyrhjuling borde det räcka med ett vanligt standardbatteri. Du kanske kan kolla om det går att montera en generator som ger på lite mer.
Kanske inte lika lätt som på en bil eller traktor men det kanske finns?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#4 » 15:48:09, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte dit ett vanligt bilbatteri på min hjuling nu, dock har ja ett helt flak o ställa batteriet på men..
Brukar sätta dit batteriladdarn å ladda på när man varit ute o åkt.. behövs nog inte så ofta om man inte använder vinschen mycket..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

JonnyiBullaren (trådstartaren)

#5 » 23:20:58, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Jag satte dit ett vanligt bilbatteri på min hjuling nu, dock har ja ett helt flak o ställa batteriet på men..
Brukar sätta dit batteriladdarn å ladda på när man varit ute o åkt.. behövs nog inte så ofta om man inte använder vinschen mycket..

Ja jag var inne på att skippa standardbatteriet och sätta ett vanligt bilbatteri i låda på pakethållaren.

Skickat från min A1-810 via Tapatalk
Resultatet av regndans har en massa att göra med timing!
JonnyiBullaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:31, 11-12-2010
Ort: Bullaren, Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Pel Job 506
Volvo BM 430
Arctic Cat 650 H1

torbjorn_forsman

#6 » 23:33:08, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med att ha dubbla batterier som står ständigt parallellkopplade är att om det ena batteriet skulle få kortslutning i en cell, så kommer det att dra ur det andra och om man inte upptäcker det i tid så står man där med två förstörda batterier.
Det är bra om man kan ordna hopkopplingen med ett kraftigt relä som bara står tillslaget då generatorn laddar och så får batterierna vara separerade då maskinen står stilla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#7 » 00:24:11, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det bästa är att byta till ett större men får det inte plats så är ju 2 st ett alternativ. Kravet är att det är 2 likadana batterier, samma märke, samma modell, helst tillverkade i samma batch och kopplas in helt parallellt. Sen hjälper ju inte dubbla batterier i längden utan man är tvungen att extraladda batteripaketet då och då om den totala förbrukningen överstiger den interna laddningen.


Så strängt är det väl bara när man ska seriekoppla batterier. Parallellkoppling kan väl inte vara så kinkigt eller?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1

#8 » 09:58:33, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att när man konverterade gamla traktorer från två 6 volt i serie till två 12 volt parallellt så stod just detta att köpa två likadana varje gång osv. Och vi körde våran Volvo BM 430 på det viset i 20-25 år och på bägge Fordson Dextorna på samma sett och det fungerade och fungerar förmodligen fortfarande. Det är dumt att ändra på nåt som uppenbarligen fungerar... Sen är ju risken som Torbjörn F. skriver, att det sämre batteriet drar med sig det bättre tills bägge är kass. Däremot tycker jag det är onödigt med ett relä som extra felkälla bara för att ev rädda ett sämre batteri...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Grottulf

#9 » 10:37:09, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många jänkepickuper har två parallellkopplade batterier original.
Ingen av dem har något relä som kopplar ifrån dem när det inte laddar.
Det blir ju dumt om man behöver nyttja batterierna utan motorn igång.
Men driver det ena batteriet ett kylskåp eller liknande så är det en smart lösning, om det kopplas ifrån det andra så inte båda dras tomt. Så kan man göra på båtar och husbilar etc.

Se som sagt bara till att batterierna är lika så går det bra.
Men det är dock inte fullt lika kritiskt som vid seriekoppling.

Men i detta fallet hade jag nog provat med ett litet bilbatteri på flaket istället.
Det kan dock bli lite tufft för generatorn...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

torbjorn_forsman

#10 » 11:04:34, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken för kortslutna celler är ju inte så stor så länge batterierna är relativt nya och välvårdade, så jag kan mycket väl tänka mig att första ägaren till ett fordon med parallellkopplade batterier från fabrik aldrig får några problem med lösningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fourdoor

#11 » 11:36:06, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min pickup har ett relä som kopplar ihop startbatteriet med camperbatteriet när man slår på tändningen, var original på camper special modellerna och verkar funka bra.

Man kan dra ur camperbatteriet helt och sen är det bara att starta.
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Martin.Eriksson

#12 » 15:44:10, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="Grottulf"]Många jänkepickuper har två parallellkopplade batterier original.
Ingen av dem har något relä som kopplar ifrån dem när det inte laddar.

Men många jänkepickupar har väl 24v till starten och 12 i övrigt?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Grottulf

#13 » 16:54:09, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:
Grottulf skrev:Många jänkepickuper har två parallellkopplade batterier original.
Ingen av dem har något relä som kopplar ifrån dem när det inte laddar.

Men många jänkepickupar har väl 24v till starten och 12 i övrigt?


De enda jag vet som har det är CUCV-truckarna, dvs Chevorna(M1009, M1008 mfl) som byggdes för Nato i mitten av 80-talet.

Men det är ju lite av en specialare.
De flesta av dem hade två seriekopplade batterier med varsin generator (den ena generatorn hade isolerad jord)
Anledningen till detta var att det skulle gå att hjälpstarta alla fordon med 24V och en speciell kontakt.

Några (M1010-ambulanserna) hade dock en annorlunda lösning med 24V generatorer och någon slags elektronikbox som skulle balansera laddningen till batterierna.
Det funkade dock rätt dåligt vad jag har förstått (min M1010 är konverterad till det andra systemet)

Som kuriosa kan jag nämna att man inte hade 24V glödstift, så för att även glödningen skulle funka på 24V så satte man ett gigantiskt effektmotstånd på torpedväggen, som spänningsdelare :)

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se