Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Dumperkärra till UTV

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

martcarl (trådstartaren)

#1 » 22:53:37, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Håller på att bygga ett tippbart dumperflak av ett gammalt husvagnschassie att hänga efter UTV:n alt. en mini/midigrävare. Till flakbotten och sidorna har jag valt 4 resp 3 mm aluminium som nu ska fästas på något sätt mot stålprofilerna som utgör stommen, se bilder. Sidoplåtarna är jag inne på att fästa med någon lämplig rostfri skruv. Eftersöker tips på skruv för detta! Försänkt eller "kullrig" skruv har jag valt mellan. Bottenplåten tänkte jag limma dit för att helt slippa skruvskallar. 3M skulle även ha någon dubbelhäftande tejp (!) som kunde användas för dessa ändamål. Någon som testat?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170226/f48c8179b9ee3f9d16a1e9d2627209a0.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170226/26700dbe836602ac3268b46238ab140f.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800



RRO

#2 » 20:14:56, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det här då?
Användarvisningsbild
RRO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:15, 24-06-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TP21 -57
Honda ATC250es -86
Range Rover Classic -78
BM Victor -60
BM T35 TD70 -55

Stridis2

#3 » 06:50:53, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst finns det dubbelhäftande tejp som är stark. Vi tejpade fast stansar och dynor för plåtstansning på jobbet! :uupps:
En gång skulle jag fästa upp några 50*50 stålbitar under ett verktyg. De var nog knappt 80 cm långa. Efteråt skulle jag försöka bryta loss dessa. Hade jättebra fäste med kofot, men det var helt omöjligt. Men det finns ett knep med den tejpen för att få den att lossna, och det är tunn olja. Detta löser upp klistret och gör detta till en kleggig sörja. :mrgreen:

För att få tejpen att hålla ska båda ytorna vara helt rena (avfetta med aceton eller liknande) samt plana. Helst planslipade. Pressa ihop och låt helst materialet sitta i press kanske tio sekunder så tejpen hinner bita. Kan materialet flexa, som t.ex. plåt, blir det en punktbelastning på tejpen som den inte håller för. Runda 60 mm stora stansar var inget svårt att bryta loss när dessa skulle flyttas, men tejpen höll när man stansade. Bara som en liten indikation för tejpens hållfasthet.

Jag tror inte den tejp vi använde är lämplig för ditt ändamål, men det kan finnas annan som är det.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

martcarl (trådstartaren)

#4 » 20:28:41, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provade att använda kraftiga rostfria plåtskruvar med försänkt skalle att fästa aluminium(sido)plåtarna med. Fördelen med det tänkte jag var att slippa göra genomgående bult med mutter på baksidan. Totalt fiasko! Rostfri skruv visade ge med sig väldigt lätt och var svåra att dra åt utan att gängen blev runddragen. Det blev till att borra genom stålprofilerna, införskaffa försänkt bult och sätta kupolmuttrar på baksidan! Bottenplåten bultade jag fast i fram och bakkant och limmade med ett vanligt enkomponents flexibelt montagelim. Verkar funka bra! Har dock inte lastat några tyngre grejjor ännu. Baklemmen är under tillverkning och lite målning återstår. Ev ska vagnen även bli ramstyrd också (vilket jag förberett för med ledad dragstång) men nu börjar det trycka på med andra projekt så jag får nog klara mig med släpet som det är en stund. Bifogar lite bilder. BildBildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

10 personer gillar det här inlägget.
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

Mattias Petterson

#5 » 21:49:48, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt bygge !
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

magloman

#6 » 21:54:26, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer till fullo :thumme:

Gillar relingen i trä, den blir go att hålla i och kommer bli snyggt patinerad :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

martcarl (trådstartaren)

#7 » 22:10:43, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! Ja jag tyckte trärelingen bryter av på ett bra sätt mot all metall och ger släpet lite retrostuk. Sen kanske en träreling inte är optimalt för ett dumperflak men det är ju inte avsett för att köra på entreprenad med direkt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se