Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Polaris sportsman 500 , driver dåligt.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

Dennis (trådstartaren)

#1 » 10:50:22, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er . Jag har en polaris 500 -01 som jag köpt som ett ej fungerande objekt , nu funkar den delvis startar å går men drar dåligt/slirar. Jag är nog ganska säker på att de är drivremmen som är problemet,men de verkar också som att 4wd ligger på hela tiden ,den liksom spjärnar i mot å trög i styrning osv. Så va de inte när jag först fick i gång den å körde bara 2wd. De fungerade med i å urkoppling som de skulle tidigare. Va tror ni ? Någon som har några bra idéer eller tips . Med vänlig hälsning, Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135



magloman

#2 » 11:04:59, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När bytte du drivrem senast? Bara nån tiondels förslitning märks. Byt den.

Fwd kopplas in med el magnetism. När dom blir äldre blir dom perm magnetiska och släpper inte.

Då får man 3wd vid avstängd fwd och 4wd med den på

Drar den även snett när du har 4wd aktiverat?

Lufftrycken är oxå viktigt det är lika.

Den kallas arm plate eller armaturolatta el dylikt som sköter magnetiseringen och fpr bytas ut.

Kan oxå vara motparten, en bricka som blivit böjd/ojämn, då hjälper det inte att magnetismen försvinner, då driver det ändå.

Sen noga med oljor i nav o lådor mm på dom där.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

per-åke

#3 » 11:05:06, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle du inte få hjälp här så finns det ett mycket bra forum här http://www.atvforum.se/
Mycket duktigt folk där när det gäller ATV.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Dennis (trådstartaren)

#4 » 12:33:47, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej å tack för snabba svar. När jag första ggn hade igång den va de snö på backen upplevde de som att de funka som de skulle med 2/4wd ,nu är de barmark å då är upplevelsen en annan. Ska byta alla oljor har köpt ett servic kit ,lika bra att köpa ny rem också då. Maglo magnet problemet du beskrev hur fastställer ja om de är så? Är de dyra grejer eller? Med vänlig hälsning, Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

torbjorn_forsman

#5 » 13:16:34, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är någon mjukjärndetalj som har råkat bli permanentmagnetisk fast den inte borde vara det, så är det väl bara att avmagnetisera den. Använd lämplig elektromagnet som matas med växelström - t ex en stator från en tvättmaskinspumpmotor där man har sågat av plåtpaketet mitt för öppningen för rotorn så man får två fria polskor. Koppla in spänning till elektromagneten, lägg den sak som ska avmagnetiseras mitt för polskorna, avlägsna den SAKTA därifrån tills man känner att den inte påverkas av växelfältet längre.
Håll kreditkort med magnetremsa och andra saker som kan vara känsliga för magnetfält långt borta från arbetsplatsen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#6 » 15:37:55, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla om jag hittar min vhb där det står lite bättre
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mathiast

#7 » 15:38:55, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bråkig variator kan beror på rester av tidigare remhaveri och det sitter även ett par plastkilar inne i sekundärremskivan som blir dåliga och ger konstiga fenomen

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#8 » 15:42:10, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

4wd på dom gamla maskinerna hade en koppling i varje nav och dom nyare har en i diffklumpen.
Kolla om du har kablar till naven eller diffen.
4wd kontrollern är inbyggd i instrumenthuset som gärna tar in vatten via sprickor i glaset och då blir 4wd inkopplingen totalt koko
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

magloman

#9 » 16:30:22, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter i naven på den
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se