Har den elektrisk automatchoke? Kolla i så fall att den verkar fungera - att värmeelementet blir varmt då motorn är igång och att vaxtermostaten rör på sig.
Annars kan man tänka sig t ex att flottören är otät så det har läckt in bensin i den och den är för tung, eller att något kärvar så att den inte orkar stänga nålventilen ordentligt. Prova att ta av flottörhuset, öppna bensinkranen och kolla att det slutar rinna bensin ur nålventilen då du trycker upp flottören mycket lätt för hand.
Om den går bättre utan
luftfilter, så är en möjlig orsak att packningen runt flottörhusets kant är otät. Normalt ska ju flottörhuset ventileras till förgasarhalsen, så tryckfallet i luftfiltret påverkar flottörhuset lika mycket eller litet som resten av förgasaren. Men om det är otätt runt kanten så det blir atmosfärstryck i flottörhuset, så behövs inte mycket tryckfall i luftfiltret för att suga upp mer
bränsle än det var tänkt genom huvudmunstycket.
Jag antar att huvudmunstycket sitter längst ner i centrum av flottörhuset? Om det finns ett emulsionsrör instoppat ovanför huvudmunstycket, så kolla att det inte är stopp i några av de små hålen på sidorna av det.
Sen finns ju en bra "ful-lösning" att ta till om en bensinmotor får för fet bränsleblandning: Tanka E85 istället och se om den krånglande förgasaren ger lagom blandning för det bränslet!