Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Köpråd fyrhjuling och frågor

69 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera ATV/UTV här!

per-åke

#31 » 20:46:00, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk va mycket man har att lära! Maskinisten är som ett stort bibliotek av kunskap :thumme:
Trots det kommer jag nog köra min ATV i skogen fortsättnigsvis :mrgreen:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



Ivar Risslén

#32 » 20:54:41, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:
Berit skrev:Varför ska man ha den terrängregistrerad då man inte får köra på väg
och enligt terrängkörningslagen inte får köra på barmark .
Då kan man lika gärna ha den oreggad ungefär lika lagligt . :vissla:


Förutom att du inte kan försäkra den! Ska man gå efter Sveriges lagar så kan man strunta i å köpa en ATV, Detta har varit uppe tidigare, och det är fortfarande lika tröttsamt å lyssna på. Vilken fyrhjuling har du själv Ivar?


Svar till Per-Åke. Jag har ingen fyrhjuling och har inget direkt behov av en då jag har både traktorer och en Terri. Med det så klar jag mina behov att få ut saker ur skogen.
Man ser ju på de som har hus runt omkring mig att de har ett stort behov av att kunna förflytta sig i markerna med hjälp av motor. Resultatet blir förstörda stigar och djupa spår.
Jag kan hålla med om att fyrhjulingen är ett bra fordon rätt använt men som det är nu så är det mer en mode sak som man ska ha när man har en stuga på landet. Tyvärr.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

per-åke

#33 » 21:10:08, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
per-åke skrev:
Berit skrev:Varför ska man ha den terrängregistrerad då man inte får köra på väg
och enligt terrängkörningslagen inte får köra på barmark .
Då kan man lika gärna ha den oreggad ungefär lika lagligt . :vissla:


Förutom att du inte kan försäkra den! Ska man gå efter Sveriges lagar så kan man strunta i å köpa en ATV, Detta har varit uppe tidigare, och det är fortfarande lika tröttsamt å lyssna på. Vilken fyrhjuling har du själv Ivar?


Svar till Per-Åke. Jag har ingen fyrhjuling och har inget direkt behov av en då jag har både traktorer och en Terri. Med det så klar jag mina behov att få ut saker ur skogen.
Man ser ju på de som har hus runt omkring mig att de har ett stort behov av att kunna förflytta sig i markerna med hjälp av motor. Resultatet blir förstörda stigar och djupa spår.
Jag kan hålla med om att fyrhjulingen är ett bra fordon rätt använt men som det är nu så är det mer en mode sak som man ska ha när man har en stuga på landet. Tyvärr.

Jag kan till viss del hålla med dig Ivar. Vår ATV är egentligen inköpt för att ploga snö med vid våra fastigheter, vilket vi gör. Men ibland tar "pojken" överhanden och det kan bli några repor i skogen ibland. Inte minst då mitt äldsta barnbarn är här.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

63an

#34 » 21:29:24, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån har föreslagit ändringar om hastigheter på olika fordon ni vet ju traktoreggade bilar å jag håller med om att får man köra EU minibilar i 45 km så borde man se till att alla får köra minst 45km!
De är ju bara pinsamt med olika max km som när man är på E4an med 1/2 väg Traktor, - EU-bil- bil med släpkärra- långtradare- å vanliga bilar som alltjämt måste bara göra omkörningar! Förstår inte vad den som lagt ut dessa hastigheter i lag vad har den personen i huvet?? Är de för att skapa extra många olyckor eller när förarna inte fattar att de är på vägen :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

FRS05 (trådstartaren)

#35 » 16:17:17, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CF Moto och Goes, är det märken att glömma? Är de prisvärda eller jag skall bara glömma dem? :)

Update - Efter jag har läst lite så lägger jag ner dessa två märken. Lägger man till servo (+7000) vilket inte är original på dessa ligger man inte så långt ifrån en kvalitetsmaskin.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#36 » 17:37:53, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:Ställer mig mycket tveksam till att man kan försäkra ett oreggat fordon. Nummerskylt, ramnummer, chassienummer m,m.


Jag hade försäkringsbolaget här för koll på mitt nybygge (maskinhallen) Då frågade hon om jag hade någon trafikförsäkring på grävmaskinen. Jag såg väll mera ut som ett frågetecken och svarade nej.

Så nu är den helförsäkrad, helår för 650kr inklusive trafik alltså.
De ville ha chassinummeret, så ja det går att trafikförsäkra utan regnummer.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#37 » 18:24:22, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Registreringspliktiga maskiner går inte att försäkra på enbart chassinumret. Motorredskap är inte registreringspliktiga som regel men det finns undantag. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... orredskap/
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

gute84

#38 » 22:43:04, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

FRS05 skrev:CF Moto och Goes, är det märken att glömma? Är de prisvärda eller jag skall bara glömma dem? :)

Update - Efter jag har läst lite så lägger jag ner dessa två märken. Lägger man till servo (+7000) vilket inte är original på dessa ligger man inte så långt ifrån en kvalitetsmaskin.



jag har kört mycket cf moto dom är riktigt prisvärda aldrig nåt strul själv men händer det nåt är det aldrig nåt tjafs med garantin som det är med dom andra märken själv kör jag can am och polaris dom ska altig ifråga sätta körstilen när det kommer till garantin
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

FRS05 (trådstartaren)

#39 » 07:13:53, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det finns några regler om körning med fyrhjuling bl.a. att det är förbjudet att köra i terräng men det finns vissa undantag.
Skulle jag själv köpa en fyrhjuling så skulle jag välja en traktorregad. Det finns vissa fördelar med det.
Det finns att läsa om de olika registreringssätten här https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... yrhjuling/


Efter jag har läst lite mer så får det nog bli en traktor reggad. Terränghjuling är nog ganska uteslutet eftersom då måste jag ta körkort för det med. Tog mitt körkort 2001 och man var tvungen att ha tagit det innan 2000 för att få köra med terränghjuling med b-körkort.

Men skall man välja traktor a eller b? Om jag förstått det så är skillnaden att med traktor a så får jag köra högst i 40km/h och jag slipper besiktning. Med traktor b får jag köra i högst 50km/h men där måste jag med besikta den. Frågan är om de extra 10km/h motiverar att registrera den som traktor b för jag måste ju då besikta den? Eller har jag missat några andra fördelar med traktor b? Eftersom jag aldrig har kört fyrhjuling så är det också svårt att föreställa sig hur fort eller långsamt 40km/h är på en grusväg i skogen. Det kanske är för sakta? I mopedåldern hade jag en moped och den gick i ca 75 men då var man ju ung, dum och fart-kåt.

Eller skall man köra på terränghjuling och ta körkort för det? Är det något avancerat körtkort att ta? Kostar det mycket?

Att registrera som motorcykel verkar vad jag kan se inte vara så vanligt, varför inte det? Visst, man får betala skatt, måste försäkra den och besikta den. Men man slipper effektbegränsningar. Eller har jag missat någon annan nackdel med det?

Blev mycket frågor nu, hoppas någon kan hjälpa mig i djungeln :).
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#40 » 09:29:48, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagom fart att ligga o marscha på är 60-70km/h på småvägar
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mats_o

#41 » 10:02:51, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

FRS05 skrev:
Ivar Risslén skrev:Det finns några regler om körning med fyrhjuling bl.a. att det är förbjudet att köra i terräng men det finns vissa undantag.
Skulle jag själv köpa en fyrhjuling så skulle jag välja en traktorregad. Det finns vissa fördelar med det.
Det finns att läsa om de olika registreringssätten här https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... yrhjuling/


Efter jag har läst lite mer så får det nog bli en traktor reggad. Terränghjuling är nog ganska uteslutet eftersom då måste jag ta körkort för det med. Tog mitt körkort 2001 och man var tvungen att ha tagit det innan 2000 för att få köra med terränghjuling med b-körkort.

Men skall man välja traktor a eller b? Om jag förstått det så är skillnaden att med traktor a så får jag köra högst i 40km/h och jag slipper besiktning. Med traktor b får jag köra i högst 50km/h men där måste jag med besikta den. Frågan är om de extra 10km/h motiverar att registrera den som traktor b för jag måste ju då besikta den? Eller har jag missat några andra fördelar med traktor b? Eftersom jag aldrig har kört fyrhjuling så är det också svårt att föreställa sig hur fort eller långsamt på vas 40km/h är på en grusväg i skogen. Det kanske är för sakta? I mopedåldern hade jag en moped och den gick i ca 75 men då var man ju ung, dum och fart-kåt.

Eller skall man köra på terränghjuling och ta körkort för det? Är det något avancerat körtkort att ta? Kostar det mycket?

Att registrera som motorcykel verkar vad jag kan se inte vara så vanligt, varför inte det? Visst, man får betala haskatt, måste försäkra den och besikta den. Men man slipper effektbegränsningar. Eller har jag missat någon annan nackdel med det?

Blev mycket frågor nu, hoppas någon kan hjälpa mig i djungeln :).


MC är 20 hk begränsning plus i praktiken omöjligt att dra något lagligt, hastighetsmässigt så beror det mest på vad man har för däck på, med mina nuvarande så blir det sällan över 50

Edit: tryckfelspelle
Senast redigerad av mats_o 10:05:19, 01-05-2017, redigerad totalt 2 gånger.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

FRS05 (trådstartaren)

#42 » 10:04:02, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läst lite mer om registrera den som motorcykel och det verkar ju vara hyfsat vanligt men då är effekten istället strypt. Frågan är då vilken, om någon, som är lättast att modifiera mellan besiktningarna så att den går på full effekt och går att köra i max hastighet? Att bli stoppad av polisen ser jag inte som en omöjlighet men jag har svårt att se att de kollar den grundligt efter sådana saker. Tror mer de kollar att den är försäkrad och sådana saker. Så vida man nu inte kör som en blådåre och gör grannar och så vidare irriterade. Men det är det inte frågan om här utan jag kör nog rätt så mycket likt en pensionär.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#43 » 10:11:35, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tycka det är dags för en lagändring snart. Eftersom den enda direkt passande regtypen är terrängskoter som inte kräver nån modifikation på maskinen.
Tyvärr knappt laglig att åka med på vägen annat än till o från arbete.

Att det ska behöva byggas om hit o dit, sen blir det fusk med det där iaf.

Vi skulle verkligen behöva nya fordonsklasser som heter ATV A A1 B osv

Sen vilka klasser som kräver vad för körkort kan ju bli en annan diskussion. Me säg att de mindre klasser kan få köras med AM1 och A1.
Sen större tyngre kan kräva B tex.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

FRS05 (trådstartaren)

#44 » 11:08:35, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dig om att det borde införas nya klasser med ATV efter läst lite om det. Det är lite som att välja mellan pest eller kolera nu. Jag hade gärna besiktat varje år, betalt hög skatt och försäkring om det hade gått att registrera en ej strypt maskin.

Jag får väl provköra en som är registrerad som mc och se om effekt begränsningen är för jobbig. Sen köra en traktor registrerad och se om jag tycker toppfarten är ett problem.

Men alltid intressant att veta hur en mc registrerad fyrhjuling stryps? Är det på mekanisk väg eller på elektronisk väg? Vad jag har förstått så är en traktor registrerad mekaniskt strypt på ett hyfsat avancerat sätt. Vilket också förklarar det högre inköpspriset. Men om jag förstått det rätt så kostar det inget extra att köpa en mc registrerad och då borde den vara strypt på ett väldigt enkelt sätt?
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#45 » 11:40:44, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag vet inte mer än många ägare "byggt" tillbaks sina till original och då kör man ju olagligt iaf. :s

Känns som terrängreggad och så kör man dit man vill och använder hjälm o sunt förnuft. Tror knappt polisen vet o kan alla regler heller. Då är ju maskinen iaf laglig och ej fuskad med.

Dom flesta som köpt maskin och inte ändrat tillbaks den är ju dom här småmaskinerna från asien. Dom är ju från början så små/slöa att de klassas in i nåt befintligt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se