Sida 1 av 5

Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 15:58:12, 28-04-2017
av FRS05
Hej

Är väldigt sugen på en fyrhjuling och min framtida budget hamnar nog på ca 50000:-. Frågan är vad man skall köpa? Kines-skit vill jag inte ha utan jag vill ha något där det går att få tag på delar till lätt. Hur köper ni delar? När det gäller bilar köper jag allt i Tyskland för minst halva priset och det är väldigt smidigt. Finns det liknande sidor för fyrhjulingar? Eller skiljer det inte lika mycket i pris där. Enstaka grejer går väl alltid att hitta på ebay men man vill ju ha en internet-butik där det går att få tag på allt. Så hur ser det ut på den fronten?

Sen är min tanke att gå på kände märken som Honda, Yamaha och Suzuki. Är det några fler kände och pålitliga märken jag ska välja mellan? Om de jag nu radat upp gör bra fyrhjulingar vill säga :grin: .

Ska väl sägas att jag bara tänker köra på skogsvägar. Ska inte ut och köra direkt i skogen så fyrhjulingen kommer gå lugnt. Har väl kommit till den åldern med där jag inte riskerar livhanken för fart och adrenalinkickar :smile: .

Men när jag sitter och tittar på fyrhjulingar så blir jag mer och mer sugen på att köpa en ny. Lägger jag exempelvis 70000:- så kan jag få en ny Yamaha Grizzly. Jag har väl svårt att köpa begagnade maskiner eftersom jag är extremt pedant själv och det jag använder ser ofta inte använt ut. Med en fyrhjuling så vet man ju aldrig vad den förra ägaren har gjort med fordonet. Fast det kanske är jag som är för paranoid?

Något annat jag bör tänka på vid köp av fyrhjuling? Hoppas ni kan hjälpa mig även om beskrivningen ovan inte är den bästa. Avslutningsvis en dum fråga, ATV=fyrhjuling?

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 16:12:52, 28-04-2017
av processengine
Styrservo sägs vara väldigt bra om du nu skulle hitta på att ge dig ut i terrängen. Har bara erfarenhet av Yamaha Kodiak utan servo. Om jag byter blir det nåt liknande. Hasplåt och skydd under bärarmarna samt skydd för kylaren är måsten om du trots allt ska till skogs, för det lär inträffa förr eller senare.

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 16:50:01, 28-04-2017
av johaniskogen
Allt över 400cc är bara för o skryta, vill man åka bekvämt är delad bakaxel o föredra, men ska du dra tungt är de stel bakaxel som gäller..

Skulle vilja slå ett slag för utv ist för atv, lätt o komma i o ut, litet flak där bak, o dom flesta har framruta o tak..

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 19:16:41, 28-04-2017
av mats_o
Du har glömt polaris och Can-am i listan ;)
ska man köpa nytt idag så skulle mitt första krav vara traktor reg.
Då kan man köra lagligt på väg och dra saker också

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 19:27:45, 28-04-2017
av gute84
priserna i tyskland och resten av eu är mer en dom svenska är ny priserna är högre dom med

det är köparens marknad nu på atv i sverige nu

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 19:29:07, 28-04-2017
av johaniskogen
mats_o skrev:Du har glömt polaris och Can-am i listan ;)
ska man köpa nytt idag så skulle mitt första krav vara traktor reg.
Då kan man köra lagligt på väg och dra saker också

De gäller o kolla i regbevist, långt ifrån alla traktorreggade som får dra något..

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 19:39:20, 28-04-2017
av magloman
Jag kör polaris sen-92 och är inne på nr 3.
Köper mina delar billigt i usa.

Kan rek en polaris med encyl motor.
Stel axel för last och delad om man mest åker utan kärra.

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 20:00:36, 28-04-2017
av per-åke
Mina 10 öre då!

Ska du ha kul i skogen eller på skogsvägen är mitt förslag en rejäl Polaris. Minst 500.
Ska du ha den som arbetsfordon så är mitt andra förslag en Yamaha. Även där minst 500.
När det gäller yamaha skulle jag föredra årsmodell 2014 eller senare, då kom den riktiga EPS:en ( elektrisk servostyrning )
Själv kör jag en Polaris Scrambler 850 från 2013 som jag är helnöjd med.
Just den maskinen var visningsex i Sverige första gången den introducerades, så den är skrämd till ca: 90hk. ( 78hk original )
Varför jag skiljer olika maskiner till olika bruk är att jag personligen tycker att Yamaha är en aning "svampiga" i dämparna jämfört med polaris.
Å andra sidan så åker man bekvämare på den. Så det är en smaksak!
Håller du dig till märkesmaskiner så blir det nog bra oavsett!

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 21:25:57, 28-04-2017
av processengine
per-åke skrev:Mina 10 öre då!
När det gäller yamaha skulle jag föredra årsmodell 2014 eller senare, då kom den riktiga EPS:en ( elektrisk servostyrning )
Håller du dig till märkesmaskiner så blir det nog bra oavsett!


Jag trodde att servon kom tidigare än 2014 på Grizzly 550? Eller finns det olika varianter på temat?

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 21:56:46, 28-04-2017
av per-åke
processengine skrev:
per-åke skrev:Mina 10 öre då!
När det gäller yamaha skulle jag föredra årsmodell 2014 eller senare, då kom den riktiga EPS:en ( elektrisk servostyrning )
Håller du dig till märkesmaskiner så blir det nog bra oavsett!


Jag trodde att servon kom tidigare än 2014 på Grizzly 550? Eller finns det olika varianter på temat?


Det finns olika ja! 2014 kom den som var betydligt smidigare än tidigare modeller.
Hade möjligheten att få testa dom olika ( min granne är delägare i Bjälverud Yamaha store ) just 2014, och det var stor skillnad på EPS:en mellan dom båda.
När Yamaha kommer med en v-twin så byter jag nog maskin. Är inte intresserad av en enstånka tyvärr. Blir liksom inget driv i maskinen.
Tycker det ska hända lite när man trycker till med tummen :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=RBIZ0AjLER4

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 23:30:58, 28-04-2017
av processengine
Ok, där ser man. Följdfrågan blir då, är förbättringen större mellan att vara utan servo kontra den gamla servon, gentemot den gamla servon jämfört med den som kom 2014? Det ser virrigt ut när jag läser vad jag skrivit men det kanske är begripligt ändå:-?

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 23:43:51, 28-04-2017
av per-åke
processengine skrev:Ok, där ser man. Följdfrågan blir då, är förbättringen större mellan att vara utan servo kontra den gamla servon, gentemot den gamla servon jämfört med den som kom 2014? Det ser virrigt ut när jag läser vad jag skrivit men det kanske är begripligt ändå:-?


Helt begripligt! En atv helt utan servo är värdelöst enl mig. Allt du kör på, får du även upp i dina armar/händer. Den gamla eps:en var trög, och gjorde inte sitt jobb, men efter 2014 har Yamaha gjort om sin EPS helt, och den funkar som en dröm.
Sedan beror det ju på hur du skall åka! På ren väg spelar det mindre roll, men i terräng har det stor betydelse.
I vår gemenskap hjälper vi alla oavsett maskin, och det är KUL ! https://www.youtube.com/watch?v=6QL9MNPxvAc&t=90s

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 00:26:20, 29-04-2017
av MaChrill
Polaris BEG !

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 01:43:51, 29-04-2017
av wol
Vi har en Honda foreman es 450 från 99 med 3850 timmar på mätaren och den användes varje dag och det är bara en startmotor och två batteri plus ett antal däck som blivit utbytta på den.
Det är en lagom stor och smidig atv när man skall hålla koll på djuren och lite transporter med kärra men om man skal släpa timmer i skogen då är den för liten.
Vi har varit mycket nöjda med den men den saknar tyvärr servo och urkopplingsbar fyrhjulsdrift och det skulle vara den enda anledningen till att byta ut den.

Re: Köpråd fyrhjuling och frågor

InläggPostat: 16:05:28, 29-04-2017
av FRS05
Men jag kör på ett känt märke så blir det nog bra. Är inte tänkt att köpa riktigt ännu utan det blir nog senare i år eller i början av nästa år. Måste spara ihop lite pengar först :). Men kommer säkerligen göra något inlägg eller två här till när det närmar sig köp.

Något jag gärna får klarhet i av er som är erfarna det är vad det finns för registreringar på en fyrhjuling? Registreras alla på transportstyrelsens hemsida? Är det någon skatt på en fyrhjuling? Min tanke var att det fanns någon form av vägreggad variant och så en off road variant. Men någon pratade om traktor reg? vad innebär det? Hur är besiktningsintervallerna då, för jag antar att man måste göra det? Min tanke är att köra på 95% skogsväg men det kan vara skönt att kunna köra lagligt på allmän väg när det behövs för att komma åt vissa skogsvägar. Så vad för sorts registrering skall jag satsa på? Jag skall som sagt bara köra på skogsväg så jag skall inte dra något efter fyrhjulingen.