Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Köpråd fyrhjuling och frågor

69 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera ATV/UTV här!

FRS05 (trådstartaren)

#1 » 15:58:12, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Är väldigt sugen på en fyrhjuling och min framtida budget hamnar nog på ca 50000:-. Frågan är vad man skall köpa? Kines-skit vill jag inte ha utan jag vill ha något där det går att få tag på delar till lätt. Hur köper ni delar? När det gäller bilar köper jag allt i Tyskland för minst halva priset och det är väldigt smidigt. Finns det liknande sidor för fyrhjulingar? Eller skiljer det inte lika mycket i pris där. Enstaka grejer går väl alltid att hitta på ebay men man vill ju ha en internet-butik där det går att få tag på allt. Så hur ser det ut på den fronten?

Sen är min tanke att gå på kände märken som Honda, Yamaha och Suzuki. Är det några fler kände och pålitliga märken jag ska välja mellan? Om de jag nu radat upp gör bra fyrhjulingar vill säga :grin: .

Ska väl sägas att jag bara tänker köra på skogsvägar. Ska inte ut och köra direkt i skogen så fyrhjulingen kommer gå lugnt. Har väl kommit till den åldern med där jag inte riskerar livhanken för fart och adrenalinkickar :smile: .

Men när jag sitter och tittar på fyrhjulingar så blir jag mer och mer sugen på att köpa en ny. Lägger jag exempelvis 70000:- så kan jag få en ny Yamaha Grizzly. Jag har väl svårt att köpa begagnade maskiner eftersom jag är extremt pedant själv och det jag använder ser ofta inte använt ut. Med en fyrhjuling så vet man ju aldrig vad den förra ägaren har gjort med fordonet. Fast det kanske är jag som är för paranoid?

Något annat jag bör tänka på vid köp av fyrhjuling? Hoppas ni kan hjälpa mig även om beskrivningen ovan inte är den bästa. Avslutningsvis en dum fråga, ATV=fyrhjuling?
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



processengine

#2 » 16:12:52, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrservo sägs vara väldigt bra om du nu skulle hitta på att ge dig ut i terrängen. Har bara erfarenhet av Yamaha Kodiak utan servo. Om jag byter blir det nåt liknande. Hasplåt och skydd under bärarmarna samt skydd för kylaren är måsten om du trots allt ska till skogs, för det lär inträffa förr eller senare.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

johaniskogen

#3 » 16:50:01, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt över 400cc är bara för o skryta, vill man åka bekvämt är delad bakaxel o föredra, men ska du dra tungt är de stel bakaxel som gäller..

Skulle vilja slå ett slag för utv ist för atv, lätt o komma i o ut, litet flak där bak, o dom flesta har framruta o tak..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

mats_o

#4 » 19:16:41, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har glömt polaris och Can-am i listan ;)
ska man köpa nytt idag så skulle mitt första krav vara traktor reg.
Då kan man köra lagligt på väg och dra saker också

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#5 » 19:27:45, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

priserna i tyskland och resten av eu är mer en dom svenska är ny priserna är högre dom med

det är köparens marknad nu på atv i sverige nu
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

johaniskogen

#6 » 19:29:07, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats_o skrev:Du har glömt polaris och Can-am i listan ;)
ska man köpa nytt idag så skulle mitt första krav vara traktor reg.
Då kan man köra lagligt på väg och dra saker också

De gäller o kolla i regbevist, långt ifrån alla traktorreggade som får dra något..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#7 » 19:39:20, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör polaris sen-92 och är inne på nr 3.
Köper mina delar billigt i usa.

Kan rek en polaris med encyl motor.
Stel axel för last och delad om man mest åker utan kärra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

per-åke

#8 » 20:00:36, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina 10 öre då!

Ska du ha kul i skogen eller på skogsvägen är mitt förslag en rejäl Polaris. Minst 500.
Ska du ha den som arbetsfordon så är mitt andra förslag en Yamaha. Även där minst 500.
När det gäller yamaha skulle jag föredra årsmodell 2014 eller senare, då kom den riktiga EPS:en ( elektrisk servostyrning )
Själv kör jag en Polaris Scrambler 850 från 2013 som jag är helnöjd med.
Just den maskinen var visningsex i Sverige första gången den introducerades, så den är skrämd till ca: 90hk. ( 78hk original )
Varför jag skiljer olika maskiner till olika bruk är att jag personligen tycker att Yamaha är en aning "svampiga" i dämparna jämfört med polaris.
Å andra sidan så åker man bekvämare på den. Så det är en smaksak!
Håller du dig till märkesmaskiner så blir det nog bra oavsett!
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

processengine

#9 » 21:25:57, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:Mina 10 öre då!
När det gäller yamaha skulle jag föredra årsmodell 2014 eller senare, då kom den riktiga EPS:en ( elektrisk servostyrning )
Håller du dig till märkesmaskiner så blir det nog bra oavsett!


Jag trodde att servon kom tidigare än 2014 på Grizzly 550? Eller finns det olika varianter på temat?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

per-åke

#10 » 21:56:46, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:
per-åke skrev:Mina 10 öre då!
När det gäller yamaha skulle jag föredra årsmodell 2014 eller senare, då kom den riktiga EPS:en ( elektrisk servostyrning )
Håller du dig till märkesmaskiner så blir det nog bra oavsett!


Jag trodde att servon kom tidigare än 2014 på Grizzly 550? Eller finns det olika varianter på temat?


Det finns olika ja! 2014 kom den som var betydligt smidigare än tidigare modeller.
Hade möjligheten att få testa dom olika ( min granne är delägare i Bjälverud Yamaha store ) just 2014, och det var stor skillnad på EPS:en mellan dom båda.
När Yamaha kommer med en v-twin så byter jag nog maskin. Är inte intresserad av en enstånka tyvärr. Blir liksom inget driv i maskinen.
Tycker det ska hända lite när man trycker till med tummen :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=RBIZ0AjLER4

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

processengine

#11 » 23:30:58, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, där ser man. Följdfrågan blir då, är förbättringen större mellan att vara utan servo kontra den gamla servon, gentemot den gamla servon jämfört med den som kom 2014? Det ser virrigt ut när jag läser vad jag skrivit men det kanske är begripligt ändå:-?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

per-åke

#12 » 23:43:51, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:Ok, där ser man. Följdfrågan blir då, är förbättringen större mellan att vara utan servo kontra den gamla servon, gentemot den gamla servon jämfört med den som kom 2014? Det ser virrigt ut när jag läser vad jag skrivit men det kanske är begripligt ändå:-?


Helt begripligt! En atv helt utan servo är värdelöst enl mig. Allt du kör på, får du även upp i dina armar/händer. Den gamla eps:en var trög, och gjorde inte sitt jobb, men efter 2014 har Yamaha gjort om sin EPS helt, och den funkar som en dröm.
Sedan beror det ju på hur du skall åka! På ren väg spelar det mindre roll, men i terräng har det stor betydelse.
I vår gemenskap hjälper vi alla oavsett maskin, och det är KUL ! https://www.youtube.com/watch?v=6QL9MNPxvAc&t=90s
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

MaChrill

#13 » 00:26:20, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polaris BEG !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

wol

#14 » 01:43:51, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en Honda foreman es 450 från 99 med 3850 timmar på mätaren och den användes varje dag och det är bara en startmotor och två batteri plus ett antal däck som blivit utbytta på den.
Det är en lagom stor och smidig atv när man skall hålla koll på djuren och lite transporter med kärra men om man skal släpa timmer i skogen då är den för liten.
Vi har varit mycket nöjda med den men den saknar tyvärr servo och urkopplingsbar fyrhjulsdrift och det skulle vara den enda anledningen till att byta ut den.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

FRS05 (trådstartaren)

#15 » 16:05:28, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jag kör på ett känt märke så blir det nog bra. Är inte tänkt att köpa riktigt ännu utan det blir nog senare i år eller i början av nästa år. Måste spara ihop lite pengar först :). Men kommer säkerligen göra något inlägg eller två här till när det närmar sig köp.

Något jag gärna får klarhet i av er som är erfarna det är vad det finns för registreringar på en fyrhjuling? Registreras alla på transportstyrelsens hemsida? Är det någon skatt på en fyrhjuling? Min tanke var att det fanns någon form av vägreggad variant och så en off road variant. Men någon pratade om traktor reg? vad innebär det? Hur är besiktningsintervallerna då, för jag antar att man måste göra det? Min tanke är att köra på 95% skogsväg men det kan vara skönt att kunna köra lagligt på allmän väg när det behövs för att komma åt vissa skogsvägar. Så vad för sorts registrering skall jag satsa på? Jag skall som sagt bara köra på skogsväg så jag skall inte dra något efter fyrhjulingen.

1 person gillar det här inlägget.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se