Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Köpråd fyrhjuling och frågor

69 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera ATV/UTV här!

swedjeep

#46 » 11:52:54, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

FRS05 skrev:Läst lite mer om registrera den som motorcykel och det verkar ju vara hyfsat vanligt men då är effekten istället strypt. Frågan är då vilken, om någon, som är lättast att modifiera mellan besiktningarna så att den går på full effekt och går att köra i max hastighet? Att bli stoppad av polisen ser jag inte som en omöjlighet men jag har svårt att se att de kollar den grundligt efter sådana saker. Tror mer de kollar att den är försäkrad och sådana saker. Så vida man nu inte kör som en blådåre och gör grannar och så vidare irriterade. Men det är det inte frågan om här utan jag kör nog rätt så mycket likt en pensionär.


Strypning på MC reggade ATV är enkel då det ofta är en bricka i insuget som på min Can Am 650 (MC), tog 10 minuter och plocka bort, bilprovningen bryr sig inte ( Ja, jag frågade vad som kan ske ). Dom säger att dom kan inte kolla utan att bromsa i bromsbänk och det kravet finns inte och dom har inte dessa.

En traktor reggad är däremot elektroniskt begränsad och på Can Am can du komma runt det genom att koppla ur hastighetsvajer men då tappar du annan info. I sverige får man inte programmera om styrenheterna men en kompis tog med sin till USA, gick in till en Can AM handlare som programmerade om på 10 minuter så han fick 3 nycklar med "traktor" begränsning och 3 nycklar obegränsade. Osäker på hur det är på andra fabrikat.
Flest prylar när han dör vinner :o)
Användarvisningsbild
swedjeep
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:30, 01-05-2011
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Atlas 1404 -97 ( Såld )
JCB 8052 -06 ( Såld)
Volvo EL70C Cummins



FRS05 (trådstartaren)

#47 » 12:10:10, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja, jag vet inte mer än många ägare "byggt" tillbaks sina till original och då kör man ju olagligt iaf. :s

Känns som terrängreggad och så kör man dit man vill och använder hjälm o sunt förnuft. Tror knappt polisen vet o kan alla regler heller. Då är ju maskinen iaf laglig och ej fuskad med.

Dom flesta som köpt maskin och inte ändrat tillbaks den är ju dom här småmaskinerna från asien. Dom är ju från början så små/slöa att de klassas in i nåt befintligt.


Frågan är vad som händer om man blir tagen på allmän väg med en terräng registrerad? Det är ju rätt lätt för polisen att se att den inte är laglig att köra på allmän väg. Är väldig rädd om mitt körkort för det måste jag ha för att komma till jobbet. Ingen lösning jag kommer använda mig av heller men alltid roligt att veta.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

FRS05 (trådstartaren)

#48 » 12:11:36, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

swedjeep skrev:
FRS05 skrev:Läst lite mer om registrera den som motorcykel och det verkar ju vara hyfsat vanligt men då är effekten istället strypt. Frågan är då vilken, om någon, som är lättast att modifiera mellan besiktningarna så att den går på full effekt och går att köra i max hastighet? Att bli stoppad av polisen ser jag inte som en omöjlighet men jag har svårt att se att de kollar den grundligt efter sådana saker. Tror mer de kollar att den är försäkrad och sådana saker. Så vida man nu inte kör som en blådåre och gör grannar och så vidare irriterade. Men det är det inte frågan om här utan jag kör nog rätt så mycket likt en pensionär.


Strypning på MC reggade ATV är enkel då det ofta är en bricka i insuget som på min Can Am 650 (MC), tog 10 minuter och plocka bort, bilprovningen bryr sig inte ( Ja, jag frågade vad som kan ske ). Dom säger att dom kan inte kolla utan att bromsa i bromsbänk och det kravet finns inte och dom har inte dessa.

En traktor reggad är däremot elektroniskt begränsad och på Can Am can du komma runt det genom att koppla ur hastighetsvajer men då tappar du annan info. I sverige får man inte programmera om styrenheterna men en kompis tog med sin till USA, gick in till en Can AM handlare som programmerade om på 10 minuter så han fick 3 nycklar med "traktor" begränsning och 3 nycklar obegränsade. Osäker på hur det är på andra fabrikat.


Tror det blir en liknande lösning för mig men jag kommer sätta tillbaks allt till besiktningen för att vara helt på den säkra sidan.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#49 » 13:26:46, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir som med A-traktorer; om polisen provkör och den går fortare än den skall blir det omreggning av fordonet samt "olovlig körning" eller vad det kan bli??
Vårdslöshet i trafik??
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

gute84

#50 » 13:31:50, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

L7e Heavy quadricycle
Leisure Quads, ATVs, SBS
Four wheels and powered by a propulsion as listed under Article 4(3) and
Mass in running order:
<=450 kg for transport of passengers
<= 600 kg for transport of goods.
L7e-A Heavy on-road quad
L7e Vehicle not complying with the specific classification criteria for a L7e-B or a L7e-C vehicle and
Vehicle designed for the transport of passengers only and
Maximum continous rated or net power (1) <= 15 kW and
L7e-A1 heavy on-road quad
Maximum two straddle seating positions, including the seating position for the rider and
Handlebar to steer.
L7e-A2 heavy on-road buggy
maximum two non-straddle seating positions, including the seating position for the driver.
L7e-B Heavy all terrain quad
L7e vehicle not complying with the specific classification criteria for a L7e-C vehicle and
Ground clearance >=180 mm and
L7e-B1 All terrain quad
Maximum two straddle seating positions, including the seating position for the rider and
Equipped with a handlebar to steer and
Maximum design vehicle speed <= 90 km/h and
Wheelbase to ground clearance ratio <= 6.
L7e-B2 Side-by-side buggy
L7e-B vehicle other than a L7e-B1 vehicle and
Maximum three non-straddle seats of which two positioned side-by-side, including the seating position for the driver and
Maximum continuous rated or net power (1) <= 15 kW and
Wheelbase to ground clearance ratio <= 8.
T Tractor - farm quads & UTVs
T2b Heavyweight SBS E.g. Mule 4010, Ranger Diesel
With the closest axle to the driver having a minimum track width of not less than 1 150 mm
with an unladen mass, in running order, of more than 600 kg
T3b ATV and lightweight SBS E.g. Farm Quad, Mule 610, Ranger 400
Wheeled tractors with an unladen mass, in running order, of not more than 600 kg;
What are the changes to the regulations

Anti Tampering for power output on all max 15kw vehicles
Anti Tampering for max speed on all max 90km/h vehicles
On/Off road quads no longer have to be restricted to 15kw, but have a 90km/h restriction instead
ALL NEW VEHICLES WILL HAVE TO HAVE A DIFFERENTIAL FITTED BY 2016
Euro 4 and Euro 5 emissions have to be attained
Quads registerd using the tractor homologation must be fitted with ROPS - Roll over protection
Quads registered using the tractor homologation must be fitted seat belts
All vehicles to be fitted with OBD - on board diagnosis
Manufacturers of all type approved vehicles to make maintenance and OBD information available to all
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Berit

#51 » 14:51:51, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pu ... ch-risker/

pdf om fyrhjulingen från transportstyrelsen
Jag har väl inte haft helt rätt om det jag skrivit tidigare :cool2:
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Berit

#52 » 15:07:14, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från pdf:en
Får dom gå hur fort som helst men man får bara köra 50. ?????

Följande gäller för traktor b
• Ska vara registrerad som traktor b och försedd med registreringsskylt fram.
• Krav på kontrollbesiktning kommer att införas från våren 2018.
• Är konstruerad för hastigheter över 40 km/tim.
• Får köras i högst 50 km/tim.
• Får köras på allmänna vägar och gator av den som har B-körkort
• Skyddshjälm ska användas om traktorn inte har karosseri.
• Trafikförsäkring är obligatorisk.


Följande gäller för motorredskap klass I
• Ska vara registrerad som motorredskap klass I.
• Ska vara försedd med registreringsskylt fram.
• Måste kontrollbesiktas.
• Är konstruerad för hastigheter över 30 km/tim.
• Får köra högst 50 km/timmen. Om motorredskapet inte har en släpvagn försedd
med effektiva bromsar som kan manövreras från motorredskapet, är högsta tillåtna
hastighet 40 km/timmen.
• Får köras på allmänna vägar och gator av förare som har B-körkort.
• Ska vara försedd med KM-skylt bak (Skylt som anger den högsta hastighet som
fordonet får framföras på väg).
• Trafikförsäkring är obligatorisk.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

FRS05 (trådstartaren)

#53 » 16:16:09, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställer samma fråga som Berit nu när jag läst det grundligt. Läser man det så verkar traktor a innebära att den är mekaniskt låst vid 40km/h men traktor b står det bara att den får köras max i 50km/h och inget om att den är konstruerad för 50. Således borde traktor b gå att köra fortare än 50 bara det att det är förbjudet???
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

swedjeep

#54 » 19:20:06, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inser att det hänt en del senaste året, En del nytt som hänt det senaste året.

Bra sammanfattat här https://www.atvhuset.se/atv-guide/

Samt här https://www.transportstyrelsen.se/fyrhjuling

:rock_on:
Flest prylar när han dör vinner :o)
Användarvisningsbild
swedjeep
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:30, 01-05-2011
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Atlas 1404 -97 ( Såld )
JCB 8052 -06 ( Såld)
Volvo EL70C Cummins

johaniskogen

#55 » 19:41:28, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte funderat på utv då? Tror en sån skulle passa dig bättre än atv..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

FRS05 (trådstartaren)

#56 » 20:42:46, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, någon utv blir det inte. Lite sportigare vill jag ha när jag fortfarande är hyfsat ung på 34 år. Men jag ser fördelarna med en utv. Men inte riktigt min grej känner jag. Tack för tipset i alla fall :).
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#57 » 20:49:18, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns sportiga utv
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

FRS05 (trådstartaren)

#58 » 16:13:28, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att Yamaha Grizzly 450IRS har förgasare, är det bra eller dåligt? Ser att många andra märken har direktinsprutade motorer på elektronisk väg. Förgasare har väl fördelen att man har pillat med det innan genom mopeden men det känns inte så modernt på en maskin för närmare 80000:-. Men det kanske är bättre eftersom det är lättare att ordna med det själv? Fast en direktinsprutad borde vara mer driftsäker och mindre grejer som kan strula?
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

FRS05 (trådstartaren)

#59 » 16:15:39, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack igen för tipsen om UTV. Men jag känner att det inte är min grej helt enkelt och inget som tilltalar mig. Det är väl ungefär som att man tilltalas av olika sorters bilar, vissa gillar stora, andra små, vissa utan tak, andra med kombi och så vidare :).
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RRO

#60 » 10:41:36, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en can-am outlander max T3. T3 innebär traktorregistrerad, avdragsgill, ingen skatt och ingen besiktning. (2018 införs dock besiktning) Jag har två nycklar till min, den grå innebär strypning till 40 km/h och den svarta innebär noll strypning :grin:
"Max" innebär att den är en par decimeter längre och levereras med ett avtagbart säte bakom föraren.
När jag vill ut på långtripp/campingtripp monterar jag dit en låda bak, ruta fram och det avtagbara sätet. Då får jag med fru, tält, liggunderlag, campingstolar, trangia-kök och en flaska irlänskt destillat :thumme:
Vill jag istället ut och friåka, tar jag bort sätet, lådan och rutan och sprätter lera och grus :cool:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
RRO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:15, 24-06-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TP21 -57
Honda ATC250es -86
Range Rover Classic -78
BM Victor -60
BM T35 TD70 -55


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se