Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Linhai 400 4X4

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

Gustavors (trådstartaren)

#1 » 10:42:20, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att felsöka i en Linhai 400. :idee:

Den har tappat bort tändningen, och jag försöker lista ut varför.
Det finns ström fram till tändspolen, och den har gett gnista på ett stift när man jordat ena utgången snabbt.
Jag kan inte se att det finns någon annan funktion som bryter tändningen som tex. givare i gashandtag eller så.

Vet någon om det finns någon annan "spärr" för tändningen?

Att byta CDI verkar vara nästa steg.

MVH


Gå till lösningen
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320



Gustavors (trådstartaren)

#2 » 10:53:06, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde en bild på Motsv. maskin.

Bild

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

torbjorn_forsman

#3 » 19:01:56, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså batteritändning och inte magnettändning? CDI eller "induktiv" brytarlös tändning? Har du något elschema för den?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gustavors (trådstartaren)

#4 » 19:09:54, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga du.

Det sitter ju en CDI-box i den. Men hur den styrs framgår inte av schemat.

Bild

Jag har inte rätt schema här. men detta schema är nästan lika vad det gäller tändningskretsen.

Tacksam för alla tips jag kan få.

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

torbjorn_forsman

#5 » 20:06:37, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom ena änden av tändspolens primärlindning är kopplad till +12 V via tändningslåset och en säkring så är det traditionell batteritändning och inte CDI. Alltså samma lösning som på en 80-talsbil med brytarlöst tändsystem. På CDI-system brukar ena änden av primärlindningen vara jordad, eller eventuellt är båda ändarna av den anslutna till CDI-boxen.

Skillnaden mellan vanlig batteritändning och CDI är att vid vanlig batteritändning skickar man likström genom tändspolen en stund innan det är dags för gnista, så man lagrar magnetisk energi till gnistan i spolens järnkärna, den frigörs sedan och ger en spänningsspik då transistorn i tändmodulen (eller brytarna i ett äldre system) bryter. Men vid CDI har man en kondensator som laddas upp till några hundra volt i förväg så man har energin lagrad i den, och sedan laddas den ur via tändspolen när det är dags för gnista. I ett CDI-system fungerar tändspolen alltså bara som transformator och behöver inte ha förmågan att lagra energi.

Kan man misstänka att den fyrkantiga enheten med oläslig text som är inritad under "ignitor unit" i schemat är någon slags hastighets- eller varvtalsbegränsare? Prova att koppla bort den induktiva givaren från denna enhet och instrumentblocket, så att givaren bara är ansluten till tändmodulen och ingenting annat! Kolla också att tändmodulen har både 12 V-matning och jord. Ohmmät givaren och kolla att det inte verkar vara avbrott eller glapp i den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#6 » 20:09:18, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CDI står för Capacitor Discharge Ignition, en typ av tändsystem, folk har börjat kalla den elektroniska enheten som är hjärnan i dessa system för CDI-boxar, och senare ibland kallat alla elektronikboxar till tändsystem för CDI. Det är inte lätt att avgöra från endast ett kopplingsschema, men det på schemat är inte kopplat som ett typiskt CDI-system. Mer troligt en elektronisk batteritändning som ger 12V till tändspolen, istället för hundratals volt som CDI-systemen gör.

...och medan man skriver ett inlägg skriver någon annan ett ännu utförligare svar. Jaja, lägger in det ändå.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Gustavors (trådstartaren)

#7 » 22:09:34, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny "CDI-box" och ett nytt stift.
Samt en dränering av förgasaren fick den på rull igen. :thummar:

Case closed.


Detta inlägg har valts som lösning

Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se