Eftersom ena änden av tändspolens primärlindning är kopplad till +12 V via tändningslåset och en
säkring så är det traditionell batteritändning och inte
CDI. Alltså samma lösning som på en 80-talsbil med brytarlöst tändsystem. På CDI-system brukar ena änden av primärlindningen vara jordad, eller eventuellt är båda ändarna av den anslutna till CDI-boxen.
Skillnaden mellan vanlig batteritändning och CDI är att vid vanlig batteritändning skickar man likström genom tändspolen en stund innan det är dags för gnista, så man lagrar magnetisk energi till gnistan i spolens järnkärna, den frigörs sedan och ger en spänningsspik då transistorn i tändmodulen (eller brytarna i ett äldre system) bryter. Men vid CDI har man en kondensator som laddas upp till några hundra volt i förväg så man har energin lagrad i den, och sedan laddas den ur via tändspolen när det är dags för gnista. I ett CDI-system fungerar tändspolen alltså bara som transformator och behöver inte ha förmågan att lagra energi.
Kan man misstänka att den fyrkantiga enheten med oläslig text som är inritad under "ignitor unit" i schemat är någon slags hastighets- eller varvtalsbegränsare? Prova att koppla bort den induktiva givaren från denna enhet och instrumentblocket, så att givaren bara är ansluten till tändmodulen och ingenting annat! Kolla också att tändmodulen har både 12 V-matning och
jord. Ohmmät givaren och kolla att det inte verkar vara avbrott eller glapp i den.