Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Polaris Trail Boss 350 -92 Liv & Leverne

288 inlägg • Sida 7 av 20
Diskutera ATV/UTV här!

magloman

#91 » 19:18:43, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer in på samma sätt som luften kommer in.

En ottomotor går på bränsle o luft(syre)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



ante.b (trådstartaren)

#92 » 19:31:58, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu satt tillbaks bränsleledningen till förgasaren,
ställde choke på max och provstartat en stund, det som hände efter några s. var att det skvätt ut bränsle ut till luftfilterbehållaren där den är ansluten mot förgasaren, kollade sedan stiftet men det var torrt,
Någon som tror sig vet var felet är?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

magloman

#93 » 19:51:09, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nånting i förgasaren är det nog.

Riv isär o rengör allt. Glöm inte sätta dit nya filter på bränsleslangarna och skölj tanken.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#94 » 19:51:59, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det dimmar bensin bakvägen kan vara normalt och vissa maskiner surar inte ner sig så lätt men stiften brukar bli blöta framförallt med full choke. Har ingen aning vad felet är svårt att fel söka via nätet men kolla så det finns gnista motorn får bensin samt att det är komp i maskinen då ska den gå. Jag fortsätter tjata om att prova med start gas en motor startar lättare på det om inte allt annat är som det ska.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ante.b (trådstartaren)

#95 » 20:36:40, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Nånting i förgasaren är det nog.

Riv isär o rengör allt. Glöm inte sätta dit nya filter på bränsleslangarna och skölj tanken.


Har förgasaren lös nu så vad ska jag skruva isär och inte??

Vilket nummer är modellen på förgasaren? fins stämplat på 2 ställen
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

magloman

#96 » 20:59:03, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riv allt som går. Speciellt noga med munstyckena. De små i mässing. Lägg i blöt i diesel el riktig avfettning. Rensnålar eller synålar för o städa.

Gummit mellan förgasaren o motorn brukar få små sprickor på undersidan oxå. Skadar inte o ta bort o inspektera grundligt.

Finns helt nya förgasareo köpa på ebay för hundralappar oxå. Pirat då. Finns även satser med nya munstycken mm. Nyss köpt o bytt det på min -04a

Är väl mikuni 35(?) på den där?

När man skruvar själv är VHB välinvesterade pengar.

Tråden började ju med att den inte gick sen så gick den.
Är kanske nåt skräp som flyger omkring eller skit i tanken.

Sök på mikuni på youtube så borde du hitta hur man plockar isär en fugge.

Nr? Goggla på dom o se vad som ger träff.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#97 » 21:29:31, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en Mikuniförgasare med rund trottel som lyfts av gaswiren, så heter den förmodligen VM och ett nummer som är diametern på förgasarhalsen (i den ände som är ansluten till motorn). T ex VM 26. Inte speciell för just Polaris och fyrhjulingar, utan en mycket vanlig förgasare på alla möjliga tvåtaktsmotorer (i synnerhet japanska) i mc, snöskotrar mm från 70-talet och fram till modern tid. Men det finns gott om varianter av den!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#98 » 22:02:52, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är väl mikuni 35(?) på den där?



Ja är en Mikuni 35

Har tagit loss nålarna på utsidan och tagit bort koppen till flotörerna.
sitter en lite plast plupp längst upp på pinnen som flotören sitter på, är det någon låsning?
ena plast pluppen var borta

är mest beläggningar som sitter i koppen hur noga är det att få bort det eller gör det inget?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#99 » 22:09:24, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg gärna upp en del bilder på förgasaren.
Avlagringar som sitter fast i botten av flottörhuset spelar ingen större roll. Men om de kan flagna av eller lossna, så kan de ju sätta igen munstycken eller ställa till med andra problem, så då bör de avlägsnas.
Är det oxider, ärg mm eller är det harts från gammal bensin?

Tänk på att i synnerhet tomgångsmunstycket kan vara lömskt att rengöra. Ofta har det en lång "hals" med en strypning antingen mitt på eller nära ena änden. Även om munstycket ser någotsånär rent ut (det lyser genom det), så kan det ligga kvar skräp i halsen och bara vänta på ett bra tillfälle att sätta igen strypningen. Det lönar sig att inte bara hålla upp munstyckena mot ljuset, utan avsyna dem noga från båda håll med mikroskop eller lupp. Ju mindre munstycke desto mer känsligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#100 » 22:20:35, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

beläggningen är guld grönaktig
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#101 » 22:25:33, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om beläggningen är ärgartad så löser den sig i syror (t ex något fosforsyrabaserat avkalknings- eller toarengöringsmedel), om det är hartser så löser den sig i thinner. Gröna genomskinliga beläggningar (ser ut ungefär som gröntonad klarlack) kan orsakas av färgämnet i vissa märken av alkylatbensin, och det där färgämnet kan kleta igen en förgasare fullständigt om den har blivit stående länge så att bensinen har fått avdunsta för sig själv..
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#102 » 22:30:48, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du synligbeläggning på vissa ytor kan du vara säker på det finns på fler ställ som det säkert gör skada på.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ante.b (trådstartaren)

#103 » 08:57:11, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

ska monter tillbaks förgasaren nu, var ska slangarna kopplas till övre? undre slang?

Båda slangarna var inte anslutna när jag tog lös, men den nedre slangen i botten satt det filter i änden
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#104 » 21:20:34, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den övre slangen är flottörhusventilation. Den ska vanligtvis bara gå rakt ner och hänga fritt, om det inte syns något annat i verkstadshandbok för fyrhjulingen.
Den undre slangen är lite svårare att säga vad den är bra för. Vad är den nippeln ansluten till inne i flottörhuset? Möjligen skulle den kunna vara tänkt för dränering, och i så fall bör änden vara pluggad i vanliga fall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#105 » 21:27:33, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla ska va lösa. Den nedre är för att leda vattnet och bensinen ner under maskin när man öppnar dräneringskranen
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se