Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Polaris Trail Boss 350 -92 Liv & Leverne

288 inlägg • Sida 5 av 20
Diskutera ATV/UTV här!

Bigswede

#61 » 23:10:35, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Termokontakt på toppen. Startar av sig själv, finns även en temp-lampa.

Gesendet von meinem SM-G950F mit Tapatalk
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige



ante.b (trådstartaren)

#62 » 19:29:47, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok hur kommer man åt kontrollamperna utan att riva allt? kan ju vara bra att kolla om de är hel och kanske lika bra att byta alla till nya så att man är säker på att de fungerar.
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#63 » 22:33:19, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollampor som sällan lyser brukar aldrig gå sönder. Om det är svårt att komma åt att plocka isär instrumentblocket kan man ju prova lampan genom att kortsluta termokontakten som styr den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#64 » 06:50:53, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok ska prova det

om hastighetsvajern är riktig ska den gå att vrida på när motorn avslagen?

Nu är den stum går inte att röra den
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#65 » 07:36:39, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om fyrhjulingen står stilla så ska det inte gå att vrida runt vajern i hastighetsmätaränden om andra änden fortfarande sitter fast i hastighetsmätardrevet. Lossar du den vid hastighetsmätardrevet så ska det gå att dra runt den vare sig andra änden är lös eller inkopplad till hastighetsmätaren.
Vet ej hur det ser ut på den här fyrhjulingen, men på snöskotrar brukar hastighetmätardrevet vara anslutet via en brytpinne som vrids av om det blir tvärstopp i vajern eller drevet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#66 » 09:01:03, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, måste byta mätare men det borde väl gå att se om vajern är riktig om man tar lossa vajern och håller koll på den när man kör eller rörs den knappt när man rullar?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#67 » 10:56:15, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det fungerar bra. Vajern bör gå ungefär ett varv om du rullar fram den 1-2 meter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#68 » 06:29:51, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mm eller tum på bultarna/muttrarna på Polaris?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#69 » 07:50:28, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Båda delarna. Vanligtvis tum på de flesta chassidelar, mm på motor, eldelar och allt som är köpt från t ex japanska underleverantörer. Man får inte ta något för givet utan får kolla på varje skruv tills man har lärt sig vilka dimensioner som finns var på just den maskin man har att göra med. Precis som på de flesta andra produkter från amerikansk fordonsindustri från 70-talet och fram till idag så är det alltså blandat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#70 » 21:48:13, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det kan vara värt att ta av kåpan över remvariatorn och kolla hur den beter sig. Ganska troligt att allting är fullt med remludd och kärvar av den anledningen, fjädern i primärvariatorn kanske aldrig orkar dra tillbaks den till utgångsläge. Det kan också finnas en centrifugalkoppling mellan motorn och primärvariatorn, som inte ska gripa in förrän strax över tomgångsvarvtal. Även den kan ha kärvat ihop.

Beträffande bränsle: Har den separatsmörjning eller ska den smörjas med olja iblandad i bränslet?


Har inte haft tid att kollat hur det ser ut under kåpan men hur ska remludd kunna göra att remen drar?

var ska man smörja på variatorerna om det inte är remmludd?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#71 » 22:35:52, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjockt hopbakat remludd kan ligga i vägen så att de rörliga remskivhalvorna inte kan röra sig fritt eller för den delen hindra backarna i centrifugalkopplingen från att dras tillbaka.
Man ska vara lite försiktig med att smörja variatorer, och helst läsa på i verkstadshandboken först. Om man smörjer för mycket är det ju dels lätt hänt att remmen blir oljig och dels kommer ludd och skräp att ha mycket lättare än annars för att klibba fast.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#72 » 07:57:24, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog och provkörde lite på en öppen lägda på H-växeln gick bra men sen small det till och motorn stanna är den skuren nu motorn?
Den startar nu iallafall inte har kollat att det finns gnista och att bränsle kommer fram till förgasaren, stiftet är torrt fasta man kört choke, kolvringarna ?

Är det första att gör är att göra ett komptest eller ?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

QV_

#73 » 18:23:31, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en motor har skurit så går den inte att dra runt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

toker

#74 » 18:30:13, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om stiftet är torrt fast du chokar och nöter på får den troligtvis inget bränsle prova med startgas går den på det är det bränsle fel. Smällen var det en avgas eller förgasar poff så kan det bero på bränsle fel smäller det i motorn skulle det nog inte runt med mindre än att det låter illa.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ante.b (trådstartaren)

#75 » 19:35:54, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som vanligt när man drar runt motorn som innan, är det att ta bort förgasaren och kolla vad?

Tänkte om kolvringen är paj så läcker väl bränslet ner i vevhuset?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se