Jo, men det är upptill i cylindern den ovaliteten uppstår, cylindern brukar bli större i
riktning tvärs vevaxeln. I det här fallet skulle man kunna befara att den har ändrat form nära det svetsade örat så kanske kolvspelet på diagonalen blir för litet längst ned. Och längst ned brukar en cylinder aldrig slitas nämnvärt i normal drift. I VHB bör mått och toleranser för cylinderdiametern finnas.
Vevpartiet på en tvåtaktsmotor tar man normalt aldrig isär själv för att byta
vevlager. Om det skulle vara dåligt så får man lämna
vevaxel + stake till motorrenoveringsfirma eller se om man kan få tag i fabriksrenoverat.
Kolvbultens
nållager samt ramlagren (vanligtvis
kullager) kan man dock byta om det behövs. Tänk på att ramlagren ofta har större
spel än standardkullager (klass C3 eller C4), så det är inte säkert att det är något fel på dem bara för att de känns lite glappa.
Hur man tar isär bör stå i VHB för motorn. Men rimligtvis måste först allt som sitter i bägge vevaxeländarna loss -
svänghjul, tändplatta osv. Eftersom motorn är vattenkyld, kanske det finns en
vattenpump någonstans som man måste se upp med. Sedan kan man dela på vevhuset.