Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Polaris Trail Boss 350 -92 Liv & Leverne

288 inlägg • Sida 11 av 20
Diskutera ATV/UTV här!

Ivar Risslén

#151 » 14:07:54, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska bara öppna nippeln när du har pumpat ett antal gånger och håll in handtaget samtidigt så att du har tryck i systemet.
Som exempel så pumpa snabbt tio gånger, håll in handtaget, öppna luftnippeln, stäng luftnippeln, släpp handtaget. Gör om det några gånger funkar inte det så kan du prova förslaget som Torbjörn F. har gett att lossa anslutningen uppe vid huvudcylindern lite. Där gäller det samma pumpa, håll in, öppna, stäng, släpp.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



torbjorn_forsman

#152 » 15:07:41, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Istället för att öppna och stänga luftnippeln om vartannat kan man hålla för den med ett finger som får fungera som backventil. Det fungerar under förutsättning att nippeln inte glappar så mycket i gängorna att det kan sugas in luft den vägen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#153 » 16:38:46, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske packningen är slut i huvud cylindern kolven brukar vara lätt att dra ur och packa om sitter troligtvis nån typ av segersäkring där axeln går in i själva huset finns det inte passande packningar kan man köpa helt nytt handtag på ebay för nån hundring men man bör hålla sig i närheten av samma dia som det gamla hade.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ante.b (trådstartaren)

#154 » 17:11:40, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att slangarna har gett upp är väl liten risk?


Ser ingen låsring för att lossa kolven




Bild
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

toker

#155 » 18:49:48, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligt att det saknas låsning och det är enbart broms greppet som utgör låsning ingen lösning jag sett tidigare men har inte skruvat med amerikanske grejer heller men riv isär så syns det om packningen är paj.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#156 » 21:54:09, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsarna på dom där är ett aber.
Fick mig en ny slang till oket bak gjord på hydrocand. Den gamla var helt tät invändigt. Svullen å jäkligt.
Men trots hjälp av en mekaniker fick jag aldrig någon ordning på det där.
Det var före eBay så att köpa en massa nya delar skulle bli dyrt. Så det blev som aldrig av.....

Men hoppas du löser det.
Delar är billiga i usa till dom där.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

ante.b (trådstartaren)

#157 » 21:23:36, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte prova att lufta vid nipplarna med en sån där trycklufts driven bromsluftare som suger ur via luftningsnippeln, är det något som skulle funka?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

jonnordvall

#158 » 21:27:41, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev via pm, jag har ingen aning.
Lyckades inte få någon ordning på den men det är över 10 år sedan. Kanske 15 år sedan. Och jag är inte duktig på att skruva nu och var ännu mindre duktig då.

Hade gärna hjälpt till om jag kunnat.
Du svarade inte på mitt pm?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

toker

#159 » 21:29:34, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:
jonnordvall skrev:Bromsarna på dom där är ett aber.
Fick mig en ny slang till oket bak gjord på hydrocand. Den gamla var helt tät invändigt. Svullen å jäkligt.
Men trots hjälp av en mekaniker fick jag aldrig någon ordning på det där.
Det var före eBay så att köpa en massa nya delar skulle bli dyrt. Så det blev som aldrig av.....

Men hoppas du löser det.
Delar är billiga i usa till dom där.



Tänkte prova att lufta vid nipplarna med en sån där trycklufts driven bromsluftare som suger ur via luftningsnippeln, är det något som skulle funka?

Funkar inte det så är nånting trasigt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ante.b (trådstartaren)

#160 » 21:40:56, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: smart toker

då blir det väl att ta loss slangarna och kolla så att inte slangarna har jäst ihop om det inte hjälper med bromsluftaren.
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#161 » 22:10:56, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:Tänkte prova att lufta vid nipplarna med en sån där trycklufts driven bromsluftare som suger ur via luftningsnippeln, är det något som skulle funka?


Om det är tillräckligt tätt i gängorna för luftnippeln så kan det kanske fungera. Men om gängorna är så täta går det precis lika bra med finger-backventilmetoden som jag beskrev i #154. Men, som redan sagt i tråden, så kan det vara besvärligt att lufta med båda dessa metoder när det är så stor "fallhöjd" från huvudcylinder till bromsok som i detta fall. Man kan alltså bli tvungen att göra som när man luftar kopplingshydrauliken på en gammal fenmerca.

Har du luftat direkt i slang/röranslutningen på huvudcylindern till att börja med?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#162 » 22:15:55, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att suga ur luft och bromsvätska via nippeln brukar funka bra har gjort det ett flertal gånger på mc både på koppling samt bromsar får du inte bromsen att ta efter det är det nog bara att riva huvudcylindern och gissar att nått är trasigt om du redan provat lufta vanligt några gånger och inte får tryck.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ante.b (trådstartaren)

#163 » 20:22:35, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet hur det är med uttaget för hastighetsvajern som sitter skruvad utanpå v-lådan finns det någon brytpinne där som måste bytas eller måste hela delen bytas? vajern snurrar inte när man kör :( och vajern är hel har tagit ur den ur höljet
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#164 » 00:41:35, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det ser ut som på en snöskoter, så finns det en brytpinne på drivaxelsidan om vinkelväxeln. Oftast helt enkelt en bit hastighetsmätarvajer som är pressad fyrkantig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#165 » 16:53:42, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om det ser ut som på en snöskoter, så finns det en brytpinne på drivaxelsidan om vinkelväxeln. Oftast helt enkelt en bit hastighetsmätarvajer som är pressad fyrkantig.


Måste man skruv loss den helt ? är det så att v-låd oljan rinner ut då?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se