Finn 2 hål i fodret med samma storlek som i kolven så det borde höra ihop, de leder ju ut till insuget så vad är tanken då med att ha flera insugshål i fodret? Har inte kollat om cylinder är rund, går det att hona om det inte är för ovalt?
Någon tvåtaktsguru borde kunna svara på frågan om de där små hålen. Om det är ett gjutjärnsfoder (och det inte har någon hårdförkromning eller liknande ytbehandling så går det att hona, i första hand då för att få bort reporna. Men jag föreslår att du mäter upp ev ovalitet först innan du bestämmer vad som ska göras med cylindern.
Och om inte annat är det stor sannolikhet att det står en del om saken i VHB. Om det är hårdförkromat, så är ju inte omborrning tillåten och kolvar finns bara i standarddimension, är det inte hårdförkromat så finns specar för en eller ett par olika överdimensioner också angivna i boken.
Hålen i kolven passar nog mot kanaler i cylindern, så att färskgaser från vevhuset går genom dessa hål, in i överströmningskanal och upp i cylindern. Nicasil/gjutjärn - ta en eller flera bilder på cylindern och lägg in här.
ok, finnas det ingen i sverige som har en bättre beg. cylinder till 350L motor? är alla maskiner med 350l skrotad eller ? Finns nya cylindrar men de kostar 7K.
Är det nikasil borrar man inte utan den lämnas bort för beläggning tror inte det görs i Sverige utan den skickas nånstans Holland har jag för mig är vanligt.
Problemet är ju att det material som finns under hårdförkromningen kanske inte har bra egenskaper för att utgöra ett cylinderlopp. Cylindrar eller cylinderfoder som inte ska hårdförkromas är ju så gott som alltid gjorda av grått gjutjärn som har bra friktionsegenskaper (liten risk för hopskärning mm) tack vare att det finns fri grafit i det. Men i en cylinder som ändå ska hårdförkromas, behöver man inte ta sådana hänsyn i materialvalet.