Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Polaris Trail Boss 350 -92 Liv & Leverne

288 inlägg • Sida 2 av 20
Diskutera ATV/UTV här!

torbjorn_forsman

#16 » 08:26:47, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara värt att ta av kåpan över remvariatorn och kolla hur den beter sig. Ganska troligt att allting är fullt med remludd och kärvar av den anledningen, fjädern i primärvariatorn kanske aldrig orkar dra tillbaks den till utgångsläge. Det kan också finnas en centrifugalkoppling mellan motorn och primärvariatorn, som inte ska gripa in förrän strax över tomgångsvarvtal. Även den kan ha kärvat ihop.

Beträffande bränsle: Har den separatsmörjning eller ska den smörjas med olja iblandad i bränslet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



magloman

#17 » 09:39:59, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slitet växellänkage brukar va boven. Justera enligt VHB och det blir som nytt igen.

Sen justera tomgången
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ante.b (trådstartaren)

#18 » 11:13:19, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det kan vara värt att ta av kåpan över remvariatorn och kolla hur den beter sig. Ganska troligt att allting är fullt med remludd och kärvar av den anledningen, fjädern i primärvariatorn kanske aldrig orkar dra tillbaks den till utgångsläge. Det kan också finnas en centrifugalkoppling mellan motorn och primärvariatorn, som inte ska gripa in förrän strax över tomgångsvarvtal. Även den kan ha kärvat ihop.

Beträffande bränsle: Har den separatsmörjning eller ska den smörjas med olja iblandad i bränslet?


är separat olje och bränsletank
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#19 » 12:53:33, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är ett tips, om man tycker att den ger ifrån sig för mycket oljerök, att börja med att kolla att pumpen för separatsmörjningen är rätt inställd och att inte t ex vajern som styr pumppådraget har fastnat i fullgasläge. Även detta bör finnas beskrivet i verkstadshandboken. Ofta rör det sig om att ett märke på pumphävarmen ska stå mitt för ett fast märke vid ett visst gaspådrag. Har man tur kan det dessutom finnas uppgifter i handboken på hur mycket olja pumpen ska göra av med per minut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Martin.Eriksson

#20 » 16:29:26, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars får man väl blanda i tanken och kopplar ur oljepumpen om man är osäker. .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

torbjorn_forsman

#21 » 18:16:43, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under förutsättning att man vet att motorn är gjord så att den blir tillräckligt smord bara med oljeblandat bränsle.
Oftast går det bra, men det har under årens lopp funnits en eller annan tvåtaktsmotor där någon detalj är beroende av separatsmörjningen. Ett exempel är tvåcylindriga snöskotermotorer tillverkade av Kawasaki, som användes av bl a Arctic Cat och John Deere omkring 1980. De har tätningar på båda sidor om mittersta ramlagret, så oljeblandad bensin kommer inte åt att smörja det från någondera sidan. Istället har smörjpumpen ett särskilt utlopp bara för att smörja detta lager.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#22 » 15:05:01, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns skarvar på avgasystemet som är konor med fjädrar som skall hålla ihop skarven ska den täta sig helt utan något annat än konan?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#23 » 15:20:04, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del typer tätar helt utan mellanlägg, andra ska ha någon slags grafitring inlagd. Kolla i reservdelskatalog/sprängskiss om det ska finnas en tätningsring där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#24 » 15:35:55, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:finns skarvar på avgasystemet som är konor med fjädrar som skall hålla ihop skarven ska den täta sig helt utan något annat än konan?


Ska ligga en grov tätning där som slits med tiden. Finns o köpa både original och pirat.

Nya i förpackning och den till vänster har suttit vid grenrör och den högra vid ljuddämpare:

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180807/aadcdc56262808c40387afdd809816b4.jpg


Båda suttit sen 2004 på samma maskin
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ante.b (trådstartaren)

#25 » 17:54:52, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

handtags bromsen går lätt och inga bromsar tar, är det luft eller är det packningarna i cylindern/behållaren som är kass? finns olja i nivåglaset
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Martin.Eriksson

#26 » 18:11:04, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan va luft men svårt å veta..
vad är de för årsmodell på den?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

torbjorn_forsman

#27 » 18:29:29, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns mycket luft i systemet men allt annat är i ordning, så brukar man få bromsverkan ändå efter att ha pumpat snabbt och många gånger med handtaget.
Ta av locket från bromsvätskebehållaren och se efter vad som händer där när du pumpar med handtaget. Om det kommer upp någon luftblåsa då och då när handtaget släpps, så är saken klar att det är luftning som behövs. Om bromsvätskan rörs om nära hålet ner till huvudcylindern men det inte kommer upp luft, så är det dags att se över huvudcylindern. Detta syns mest tydligt om behållaren inte är full utan bromsvätskenivån bara är kanske 5 mm över hålet.

Ofta är bromsvätskan helsvart på fyrhjulingar, mc och andra småfordon redan efter några få år, den verkar åldras mycket snabbare än man är van vid från bromssystemet på en bil. Så vad man än gör med ett sådant bromssystem skadar det inte att göra fullständigt bromsvätskebyte.
Om bromsvätskan inte är svart så bör den bytas ändå om den antingen :
1) Luktar svagare än ny bromsvätska
2) Är mörkare än ny bromsvätska
3) Är grumlig eller får fällning om den står orörd länge
4) Känns "vattnig", alltså inte smörjande, om man känner på den mellan fingrarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#28 » 20:09:46, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog -92 eller däromkring

Bromsarna fram funkar som vanliga skivbromsar. Kolla så beläggen inte är slut och allt rör sig som det ska.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ante.b (trådstartaren)

#29 » 08:13:38, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja är en -92,
Beläggen är ok, har inte kollat mer på bromsarna,
upptäckte att det finns en nippel in botten på förgasaren med en slang på men andra änden är inte ihopsatt men sitter ett sådant i änden http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Lynx/M ... filter.htm

Är det bara en dränering eller var ska den sitta? har resevdels bild men inga slang schema finns med på den.


Sedan så sitter vinchen på lastracket fram och det måste väl vara fel plats att dra i eller finns det inget lämpligar ställe fram att sätta den i?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Martin.Eriksson

#30 » 09:14:12, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl nån dränering på förgasaren slangen där. Ja lastracket är inte så bra å ha vinschen i. Nu vet ja inte hur pass kraftigt de är just på dom där men troligen inte allt för starkt. .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se