Jag tänkte skaffa nån billig begagnad ATV för att göra lite jobb med i jordbruket, som att dra en liten kärra när man plockar sten på gärdena, köra mig själv och motorsågen till skogen ett par km, kanske harva gruset på gårdsplanen. Jag har aldrig haft nån ATV förut, har bara provkört ett par stycken hos maskinfirmor.
Några jag har titta lite på är dessa som kostar runt 20 000:
Honda TRX300 FW Big Red från 1993. Den har enligt mätaren bara gått 151 mil och 600 timmar. Den har 5 växlar fram och 1 back. Ingen variator. Kopplingen tar när man gasar lite, så jag antar att det är nån centrifugalkoppling? Man växlar en växel i taget med en pedal. Den har luftkyld motor och förgasare. Fyrhjulsdriften är konstant inkopplad, ( går det tyngre med 4hjulsdriften alltid ikopplad? och den har stel bakaxel. Har hört att det är bäst med stel bakaxel om man ska dra nåt tungt. Stämmer det? Det är ju mindre som kan krångla också.. men är det risk att man knäcker bakaxeln? Det är ju långt ut till hjulen från centrum. Den har elstart, men ska också gå att kicka igång.
Det andra är en Polaris 335 Worker. Vet inte årsmodell än men den är något nyare, men har gått mycket mer, enligt mätaren 995 mil. Det är väl väldigt mycket för en sån eller? Den startade väldigt lätt, (lättare än Hondan, men det kan ju bero på att Hondan hade stått flera månader, verkade inte va fel på batteriet, men tog en stund ändå.)
Den har vätskekyld motor och förgasare. Fyrhjulsdriften går att lägga i och ur med en elektrisk knapp. Den har delat bakaxel, och alla knutar bak har smörjnippel, likaså knutarna på axlarna från motorn framåt och bakåt. De enda som det inte var nipplar på verkar va knutarna ute vid hjulen fram.
Den har Hög-Låg och Back, och en variator med rem. Denna ska inte stå med växeln i på tomgång har jag hört för då slits remmen ut. Har också hört att man ska inte köra sakta med högväxeln med ensån variator. Det kostar väl ett par tusen att byta variatorskivor och rem, så sen borde den väl hålla länge för mig, och eftersom det är smörjnipplar på det allra mesta borde den väl gå att hålla i liv länge.
Den har elstart men går också att dra igång med snöre.
Jag är tacksam för tips och synpunkter från er som kan detta bättre än mig. Polaris är ju ett välkänt märke, men vad jag har hört så är Honda bra också, och det lär vara bättra med Hondas växellåda än med Polaris variator? På Polarisen högg det till lite i kuggarna när jag växlade trots att jag stog still. Beror det på att variatorn vill snurra med lite när den står still, eller att den hade för hög tomgång?
När jag provkörde fick jag känslan att man måste gasa mycket mer med Polaris för att få upp farten. Hondan kunde jag köra ganska snabbt på hög växel med lågt varv. Hondans alla drivknutar har dammasker och ingen av dom går att smörja.
Vad ger upp först på en ATV förutom variatorremmen? Nyare maskiner har insprutning. Vad är fördelen med det?
Jag har hittat instruktionsböcker, reservdelskatalog och reparationshandbok på nätet till dessa så jag har lite koll på konstruktionen.
Vad skulle ni köpa? Finns det en solklar vinnare eller är det lika många för och nackdelar med båda?
Båda är terrängregistrerade. Traktor A hade varit lite bättre då det ger billigare försäkring och man får köra mer på väg, men de är väldigt svåra att få tag på då det inte finns så många.