Men det är väl bara polaris som använder variatorn som koppling?
Och är inte 995 mil väldigt mycket för en ATV?
Henrik1977 skrev:Men det är väl bara polaris som använder variatorn som koppling?
Och är inte 995 mil väldigt mycket för en ATV?
torbjorn_forsman skrev:Skillnaden mellan variatordriften på en skoter och andra slags fordon med remvariator (ATV, EU-moppar, Volvo 343 m fl) är att på en skoter ligger remmen slak vid tomgång och det finns ingen centrifugalkoppling eller liknande. I hjulfordon, som ju rullar lättare än vad en skoter gör, skulle det vara för störande med "krypning" på tomgång, så då kostar man på en centrifugalkoppling som vanligtvis sitter mellan motorn och primärvariatorn. Variatordriften gör man så att remmen alltid är sträckt och därmed finns ingen risk för att bränna en "midja" på remmen.
En annan skillnad är att på en skoter finns det nästan alltid en vridmomentkännande anordning "helix" i sekundärvariatorn. På hjulfordon saknas den ibland helt, ibland är den ersatt av nån slags olinjär returfjäder (typ membranfjäder i en kopplingstryckplatta), och ibland (DAF/Volvo personbilar) ersätts den av en vakuumstyrning av primärvariatorn.
När det gäller att justera remhöjd på skotervariatorer så har jag en känsla av att det görs ganska sällan. Vanligtvis får variatorn vara inställd så att höjden blir rätt med en i stort sett ny rem, och när remmen börjar vara för smal byter man den hellre än att ändra inställningen. Den gamla remmen får hänga med som reserv.
Edit: Du behöver inte vara orolig för att slita på remmen genom att lämna Polarisen på tomgång med växeln i, om centrifugalkopplingen fungerar som den ska, tomgångsvarvet inte är för högt och allting kring primärvariatorn är rent och fint.
magloman skrev:Inga problem att stå på tomgång. Är något trasigt kan det givetvis bli annat.
En mekanisk växellåda slits och även kopplingen.
På variator är det bara byta rem. Fundera på varför resten av tillverkare på atv oxå gått över till variator. Det är överlägset på de flesta områden.
/tillägg: midja blir det när du står still och gasar.
Det får man inte göra. Lättast det sker midja är när man kör på högväxel med last i skogen. Eller ska korsa ett dike och ger för lite gas. Allt står i manualen. Nybörjare som inte lyssnar på instruktioner lyckas ofta
magloman skrev:Dom andra tar efter samma koncept. Variator är ju hela transmissionen. Sen är ju hög, låg o back separat. Nya maskiner har en neutral oxå. Lite trevligare faktiskt.
Har sett fyrhjulingar som sett färdiga ut för skroten efter 45mil. Vill du ha nåt som gått lite får du nog öka budgeten.
Johanolof skrev:Jag skulle tagit Hondan. Har en kompis som har en likadan och den fungerar fint han har nog haft den minst 15år.
Själv har jag en Honda 450ES sedan 8år tillbaks och den har gått helt utan bekymmer bara lite oljebyte. Priserna på likadana Hondor som min har stigit ca 10.000kr på de år jag har haft min så det tyder på bra kvalitet och efterfrågan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster