Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Vilken ATV ska jag köpa?

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera ATV/UTV här!

Henrik1977 (trådstartaren)

#16 » 01:54:51, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det är väl bara polaris som använder variatorn som koppling?

Och är inte 995 mil väldigt mycket för en ATV?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



magloman

#17 » 08:58:21, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom andra tar efter samma koncept. Variator är ju hela transmissionen. Sen är ju hög, låg o back separat. Nya maskiner har en neutral oxå. Lite trevligare faktiskt.

Har sett fyrhjulingar som sett färdiga ut för skroten efter 45mil. Vill du ha nåt som gått lite får du nog öka budgeten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#18 » 09:20:37, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik1977 skrev:Men det är väl bara polaris som använder variatorn som koppling?

Och är inte 995 mil väldigt mycket för en ATV?


Det beror helt och hållet på under vilka förhållanden den har gått och om den har fått något som liknar service under tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#19 » 09:39:50, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Skillnaden mellan variatordriften på en skoter och andra slags fordon med remvariator (ATV, EU-moppar, Volvo 343 m fl) är att på en skoter ligger remmen slak vid tomgång och det finns ingen centrifugalkoppling eller liknande. I hjulfordon, som ju rullar lättare än vad en skoter gör, skulle det vara för störande med "krypning" på tomgång, så då kostar man på en centrifugalkoppling som vanligtvis sitter mellan motorn och primärvariatorn. Variatordriften gör man så att remmen alltid är sträckt och därmed finns ingen risk för att bränna en "midja" på remmen.
En annan skillnad är att på en skoter finns det nästan alltid en vridmomentkännande anordning "helix" i sekundärvariatorn. På hjulfordon saknas den ibland helt, ibland är den ersatt av nån slags olinjär returfjäder (typ membranfjäder i en kopplingstryckplatta), och ibland (DAF/Volvo personbilar) ersätts den av en vakuumstyrning av primärvariatorn.

När det gäller att justera remhöjd på skotervariatorer så har jag en känsla av att det görs ganska sällan. Vanligtvis får variatorn vara inställd så att höjden blir rätt med en i stort sett ny rem, och när remmen börjar vara för smal byter man den hellre än att ändra inställningen. Den gamla remmen får hänga med som reserv.

Edit: Du behöver inte vara orolig för att slita på remmen genom att lämna Polarisen på tomgång med växeln i, om centrifugalkopplingen fungerar som den ska, tomgångsvarvet inte är för högt och allting kring primärvariatorn är rent och fint.

Det verkar vara i stort sett samma typ av variator på atv som det sitter på skotrar men däremot mopeder har jag varit med om haft en helt annan typ av variator med centrifugal koppling men mellan sekundären och bakhjulet. Det är viktigt att justera remhöjden dagens skotrar har ofta hög utväxling och blir väldigt svaga i starten om remmen ligger för långt ner men om ägaren inte har koll kanske dom bara kör vidare med usel funktion på variatorn. På lite nyare skotrar är det enkelt att justera remhöjden gör på nån minut på tex lynx ski-doo lite krångligare på min Yamaha nytro där man justerar med brickor som mellan lägg.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#20 » 09:42:44, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Inga problem att stå på tomgång. Är något trasigt kan det givetvis bli annat.

En mekanisk växellåda slits och även kopplingen.

På variator är det bara byta rem. Fundera på varför resten av tillverkare på atv oxå gått över till variator. Det är överlägset på de flesta områden.

/tillägg: midja blir det när du står still och gasar.
Det får man inte göra. Lättast det sker midja är när man kör på högväxel med last i skogen. Eller ska korsa ett dike och ger för lite gas. Allt står i manualen. Nybörjare som inte lyssnar på instruktioner lyckas ofta ;)

Om man tror att det endast är remmen som slits på ett variator drivet fordon så är man lurad i alla fall variatorn kräver en del service/reparation för god funktion men dom kanske håller längre på atv med låg effekt men gissar att dom är dimensionerade efter effekten och håller lika dåligt eller bra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Johanolof

#21 » 10:06:04, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tagit Hondan. Har en kompis som har en likadan och den fungerar fint han har nog haft den minst 15år.
Själv har jag en Honda 450ES sedan 8år tillbaks och den har gått helt utan bekymmer bara lite oljebyte. Priserna på likadana Hondor som min har stigit ca 10.000kr på de år jag har haft min så det tyder på bra kvalitet och efterfrågan.

1 person gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Henrik1977 (trådstartaren)

#22 » 10:42:34, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Dom andra tar efter samma koncept. Variator är ju hela transmissionen. Sen är ju hög, låg o back separat. Nya maskiner har en neutral oxå. Lite trevligare faktiskt.

Har sett fyrhjulingar som sett färdiga ut för skroten efter 45mil. Vill du ha nåt som gått lite får du nog öka budgeten.


Nja.. Vad jag vet är det bara Polaris som har kopplingen i remmen. Remvariator används väl bara för att det är billigt? Arctic cat har väl nånslags vätskekoppling? Och Honda har väl fortfarande en riktig växellåda?
Neutral är det väl på alla?? Den gamla polarisen jag pratade om här har iallafall neutral.

151 mil är väl inte mycket?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#23 » 11:10:16, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:Jag skulle tagit Hondan. Har en kompis som har en likadan och den fungerar fint han har nog haft den minst 15år.
Själv har jag en Honda 450ES sedan 8år tillbaks och den har gått helt utan bekymmer bara lite oljebyte. Priserna på likadana Hondor som min har stigit ca 10.000kr på de år jag har haft min så det tyder på bra kvalitet och efterfrågan.


Ok! Hur många mil och timmar har din och kompisens gått? Enda skillnaden på din och hans är att din har större motor och elektrisk växel?
Går det att lägga ur 4hjulsdriften på din? Det går inte på den 300 som jag tittade på.. Är det en stor nackdel?
En fördel med polarisen som jag ser det är att den har öppna knutar med smörjnippel. Hondan har damasker och går inte att smörja. Kan man anta att dom håller ändå eller måste man ta isär och ha i nytt fett i dom nån gång?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

SwedEh

#24 » 07:49:51, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom båda har några år på nacken skulle jag först kolla reservdelstillgången. Honda brukar göra bra grejer, men även de nöts. Ex kan man med lite felaktigt handhavande rätt snabbt slita ut centrifugalkopplingen på den... finns delar att tillgå? Annars har jag mer än en gång hört från hondaägare att de bara byter olja ibland, sen behövs som inte så mycket mer. Nån har till och med bytt till ett annat märke, men rätt snabbt åkt och bytt tillbaka hondan igen :)

Variator är enkel och billig. En rätt smart transmission faktiskt, även om den stjäl en del effekt... men remmar finns i alla varianter och kostar inte så många pengar, förutom specialremmar då, men som sagt.. reservdelar. Hur bra en grej än är så är den inte speciellt bra om nåt går sönder och delar inte finns att tillgå.. men nu måste hästarna få mat... :) dvs jag jobba

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

wol

#25 » 20:21:34, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våran Honda 450ES från 99 har gått ungefär 4500 timmar och 2700 mil och vi har aldrig haft några större fel på den.
Tyvärr går det inte att koppla ur fyrhjulsdriften det hade minskat på däckslitaget.
Den elstyrda växellådan fungerar jättebra om man bara kommer ihåg att lägga i neutral innan man stänger av den för det går inte att starta med växel i.
Om jag skulle byta till en lite nyare då blir det en Honda igen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Henrik1977 (trådstartaren)

#26 » 20:45:40, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kör du mest med det? I terräng eller på asfalt? Däckslitage pga 4hjulsdrift är väl egentligen bara om man kör på asfalt?
Har du bytt nåt på den? Är det originalkopplingen du kör med?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

wol

#27 » 23:04:50, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inte någon koppling på den och det är bara att gasa när man har lagt i växeln med strömbrytaren sedan är det bara att växla med tummen.
Det som blivit utbytt är en startmotor två batteri och strömbrytaren till backen plus några små saker plus lite däck sedan får den en stor servas varje år.
Motor och drivlina är orörda men nu har den börjat att glappa i styrningen och det får fixas till vid nästa servis.
Den rullar 365 dagar om året och det blir ungefär 35% asfalt 35% grus 25% åker 5% skog och även snö och is vintertid.
Det går ungefär en uppsättning framdäck / år backdäcken klarar sig lite bättre så jag gör åt tre par fram däck på två par bakdäck vi har skaffat en extra uppsättning med fälgar och vi kör dom sämsta däcken på sommaren.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Henrik1977 (trådstartaren)

#28 » 23:33:28, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en bra maskin! Inget problem med någon drivknut efter alla dessa mil och timmar heller? Finns det smörjnippel till dom, eller på nåt annat? Eller har du tagit loss damasker och fyltt i nytt fett nån gång?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

wol

#29 » 00:02:05, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig rört eller smörjat drivknutarna men om det är gjort på någon servis det vet jag inte.
Det är nog en av dom bättre maskinerna och det verkar inte vara några större problem att få tag på reservdelar och HONDA har ju ett bra rykte också.

Sedan så finns det givetvis andra fabrikat som också är mycket pålitliga men det finns även billiga skräpmaskiner på marknaden.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Henrik1977 (trådstartaren)

#30 » 01:27:02, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är din terrängregistrerad? Det verkar va det allra vanligaste. Traktor A hade varit det allra bästa.. då får man köra på väg obegränsat och det blir billigare försäkring, men väldigt sällan man ser någon traktor A registrerad.. Men jag såg en sån här honda med hastighetsmätare som gick till 30 bara, så den kanske har sålts som traktorregistrerad också.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se