Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Vilken ATV ska jag köpa?

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera ATV/UTV här!

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 20:16:54, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte skaffa nån billig begagnad ATV för att göra lite jobb med i jordbruket, som att dra en liten kärra när man plockar sten på gärdena, köra mig själv och motorsågen till skogen ett par km, kanske harva gruset på gårdsplanen. Jag har aldrig haft nån ATV förut, har bara provkört ett par stycken hos maskinfirmor.

Några jag har titta lite på är dessa som kostar runt 20 000:

Honda TRX300 FW Big Red från 1993. Den har enligt mätaren bara gått 151 mil och 600 timmar. Den har 5 växlar fram och 1 back. Ingen variator. Kopplingen tar när man gasar lite, så jag antar att det är nån centrifugalkoppling? Man växlar en växel i taget med en pedal. Den har luftkyld motor och förgasare. Fyrhjulsdriften är konstant inkopplad, ( går det tyngre med 4hjulsdriften alltid ikopplad? och den har stel bakaxel. Har hört att det är bäst med stel bakaxel om man ska dra nåt tungt. Stämmer det? Det är ju mindre som kan krångla också.. men är det risk att man knäcker bakaxeln? Det är ju långt ut till hjulen från centrum. Den har elstart, men ska också gå att kicka igång.

Det andra är en Polaris 335 Worker. Vet inte årsmodell än men den är något nyare, men har gått mycket mer, enligt mätaren 995 mil. Det är väl väldigt mycket för en sån eller? Den startade väldigt lätt, (lättare än Hondan, men det kan ju bero på att Hondan hade stått flera månader, verkade inte va fel på batteriet, men tog en stund ändå.)
Den har vätskekyld motor och förgasare. Fyrhjulsdriften går att lägga i och ur med en elektrisk knapp. Den har delat bakaxel, och alla knutar bak har smörjnippel, likaså knutarna på axlarna från motorn framåt och bakåt. De enda som det inte var nipplar på verkar va knutarna ute vid hjulen fram.
Den har Hög-Låg och Back, och en variator med rem. Denna ska inte stå med växeln i på tomgång har jag hört för då slits remmen ut. Har också hört att man ska inte köra sakta med högväxeln med ensån variator. Det kostar väl ett par tusen att byta variatorskivor och rem, så sen borde den väl hålla länge för mig, och eftersom det är smörjnipplar på det allra mesta borde den väl gå att hålla i liv länge.
Den har elstart men går också att dra igång med snöre.

Jag är tacksam för tips och synpunkter från er som kan detta bättre än mig. Polaris är ju ett välkänt märke, men vad jag har hört så är Honda bra också, och det lär vara bättra med Hondas växellåda än med Polaris variator? På Polarisen högg det till lite i kuggarna när jag växlade trots att jag stog still. Beror det på att variatorn vill snurra med lite när den står still, eller att den hade för hög tomgång?
När jag provkörde fick jag känslan att man måste gasa mycket mer med Polaris för att få upp farten. Hondan kunde jag köra ganska snabbt på hög växel med lågt varv. Hondans alla drivknutar har dammasker och ingen av dom går att smörja.

Vad ger upp först på en ATV förutom variatorremmen? Nyare maskiner har insprutning. Vad är fördelen med det?
Jag har hittat instruktionsböcker, reservdelskatalog och reparationshandbok på nätet till dessa så jag har lite koll på konstruktionen.
Vad skulle ni köpa? Finns det en solklar vinnare eller är det lika många för och nackdelar med båda?
Båda är terrängregistrerade. Traktor A hade varit lite bättre då det ger billigare försäkring och man får köra mer på väg, men de är väldigt svåra att få tag på då det inte finns så många.



Bild
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



magloman

#2 » 20:51:32, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I detta fallet självklart du ska köpa Polarisen.

Remmen har en slitmån på nån tiondel så räkna med att byta den direkt efter köp. Många kör alldeles för länge med dom. Kostar kanske 500:-

Dom där är noga med att justera växellänkaget o kolla så det inte är glappt. Står i vhb hur man gör. Brukar göra en sjuk skillnad. Sen får inte tomgången va för hög.
En grundlig översyn så har du maskin i några år.
Delar finns massor i usa.
Den där är motorsvag men inte mkt o göra på den budgeten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 21:04:35, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Främsta anledningen till att modernare fyrhjulingar har insprutning är att avgasreningskraven har blivit strängare i en del länder. Förmodligen är det också lättare att få till en godkänd hastighetsbegränsning för traktorregistrering när motorn har insprutning. Man kan väl åtminstone hoppas att insprutningen ger något mindre bränsleförbrukning, bättre gång med kall motor, stabilare tomgång mm (jämför hur en personbil från 70-talet med förgasarmotor uppför sig jämfört med en motsvarande 90-talsbil med insprutning). Insprutningen har också stora fördelar när det gäller fordon som bara används säsongsvis och står oanvända vartannat halvår, det är inte alls samma problem med hopkletade och igenärgade saker i ett insprutningssystem som i en förgasare som står med gammal bensin som avdunstar sakta ur flottörhuset.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik1977 (trådstartaren)

#4 » 21:18:38, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:I detta fallet självklart du ska köpa Polarisen.

Remmen har en slitmån på nån tiondel så räkna med att byta den direkt efter köp. Många kör alldeles för länge med dom. Kostar kanske 500:-

Dom där är noga med att justera växellänkaget o kolla så det inte är glappt. Står i vhb hur man gör. Brukar göra en sjuk skillnad. Sen får inte tomgången va för hög.
En grundlig översyn så har du maskin i några år.
Delar finns massor i usa.
Den där är motorsvag men inte mkt o göra på den budgeten.


Ok! Varför bör jag välja Polarisen? Vad har den för fördel mot Hondan? Polarisen har ju gått en hel del.. är inte 995 mil mycket?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

toker

#5 » 22:35:46, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:I detta fallet självklart du ska köpa Polarisen.

Remmen har en slitmån på nån tiondel så räkna med att byta den direkt efter köp. Många kör alldeles för länge med dom. Kostar kanske 500:-

Dom där är noga med att justera växellänkaget o kolla så det inte är glappt. Står i vhb hur man gör. Brukar göra en sjuk skillnad. Sen får inte tomgången va för hög.
En grundlig översyn så har du maskin i några år.
Delar finns massor i usa.
Den där är motorsvag men inte mkt o göra på den budgeten.

Kan man inte justera hur högt remmen ligger på primär variatorn på dom som man gör på skotrar ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#6 » 22:46:14, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fabrikatet är överlägset på atvs
Variator både bättre och hållbarare, nästan alla nya har det
Lättare få tag i delar

På så gamla maskiner kan man inte lita på timräknare iaf. Har bytt ägare flera ggr osv.


Ang insprut så är det bättre o billigare. Därför man övergett förgasare i mångt o mycket. I början va det bra vid kallstarter o sånt men allt eftersom det produceras större mängder blir det oxå billigare. Polaris börja 2004 på atv med det som alternativ. Jänkarna ville gärna köra fugge ändå :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#7 » 22:47:44, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justeringar på variatorn mm görs med vikter bla. Kräver lång erfarenhet och mycket kunskap om det ska löna sig o mixtra. Bäst är att köra med original samt en ny fräsch rem.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#8 » 22:54:38, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att justera remhöjden är inget mixter det är vanlig service vilket man brukar göra på skotrar ibland för rätt funktion på variatorn. När remen slits så startar skotern på (högre växel) vilket justeras med just remhöjden. Antar att vikterna sitter på primären även på atv och menade att remhöjden justetas på sekundären.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Henrik1977 (trådstartaren)

#9 » 23:00:43, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Fabrikatet är överlägset på atvs
Variator både bättre och hållbarare, nästan alla nya har det
Lättare få tag i delar

På så gamla maskiner kan man inte lita på timräknare iaf. Har bytt ägare flera ggr osv.


Ang insprut så är det bättre o billigare. Därför man övergett förgasare i mångt o mycket. I början va det bra vid kallstarter o sånt men allt eftersom det produceras större mängder blir det oxå billigare. Polaris börja 2004 på atv med det som alternativ. Jänkarna ville gärna köra fugge ändå :-)


Men en vanlig växellåda är väl alltid det hållbaraste?
Om jag t.ex ska plocka sten på gärdena och köra korta sträckor och stanna ige, kanske 25 m i taget.. Då är väl Hondan bättre eftersom växeln kan ligga i och jag bara kan gasa lite och köra iväg.
Med polarisen måste jag lägga i och hur växeln också, för vad jag har förstått är det inte bra för remvariatorn att stå på tomgång med växeln i för då slirar det lite lätt på remmen som då slits på en punkt.

Och 995 mil på fyrhjuling, är inte det väldigt mycket?
Och om jag ska dra tungt, typ en harv på gårdsplanen, då är väl en riktig växellåda bättre?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#10 » 23:01:43, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Att justera remhöjden är inget mixter det är vanlig service vilket man brukar göra på skotrar ibland för rätt funktion på variatorn. När remen slits så startar skotern på (högre växel) vilket justeras med just remhöjden. Antar att vikterna sitter på primären även på atv och menade att remhöjden justetas på sekundären.


Vad menas med remhöjden?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

torbjorn_forsman

#11 » 23:09:04, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden mellan variatordriften på en skoter och andra slags fordon med remvariator (ATV, EU-moppar, Volvo 343 m fl) är att på en skoter ligger remmen slak vid tomgång och det finns ingen centrifugalkoppling eller liknande. I hjulfordon, som ju rullar lättare än vad en skoter gör, skulle det vara för störande med "krypning" på tomgång, så då kostar man på en centrifugalkoppling som vanligtvis sitter mellan motorn och primärvariatorn. Variatordriften gör man så att remmen alltid är sträckt och därmed finns ingen risk för att bränna en "midja" på remmen.
En annan skillnad är att på en skoter finns det nästan alltid en vridmomentkännande anordning "helix" i sekundärvariatorn. På hjulfordon saknas den ibland helt, ibland är den ersatt av nån slags olinjär returfjäder (typ membranfjäder i en kopplingstryckplatta), och ibland (DAF/Volvo personbilar) ersätts den av en vakuumstyrning av primärvariatorn.

När det gäller att justera remhöjd på skotervariatorer så har jag en känsla av att det görs ganska sällan. Vanligtvis får variatorn vara inställd så att höjden blir rätt med en i stort sett ny rem, och när remmen börjar vara för smal byter man den hellre än att ändra inställningen. Den gamla remmen får hänga med som reserv.

Edit: Du behöver inte vara orolig för att slita på remmen genom att lämna Polarisen på tomgång med växeln i, om centrifugalkopplingen fungerar som den ska, tomgångsvarvet inte är för högt och allting kring primärvariatorn är rent och fint.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#12 » 23:14:16, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik1977 skrev:
toker skrev:Att justera remhöjden är inget mixter det är vanlig service vilket man brukar göra på skotrar ibland för rätt funktion på variatorn. När remen slits så startar skotern på (högre växel) vilket justeras med just remhöjden. Antar att vikterna sitter på primären även på atv och menade att remhöjden justetas på sekundären.


Vad menas med remhöjden?


Remhöjden är hur mycket innanför kanten på sekundärvariatorns skivor remmens utsida ligger, då skotern står stilla. Typiskt är att en ny rem ligger jäms med ytterkanten av skivorna, och när den är nernött så den ligger några mm innanför börjar det vara dags att justera eller byta rem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik1977 (trådstartaren)

#13 » 23:26:25, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen centrifugalkoppling på en Polaris 335? Såg en verkstadsfilm på you tube där man bytte remmen på en nyare polaris, och där sa man just detta att man inte skulle låta den stå med växeln i på tomgång för då slits remmen eftesom remmen ligger slak och variatorskivorna snurrar.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#14 » 23:40:59, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en film som visar hur det fungerar på Polaris. På tomgång snurrar variatorn och remmen är slak.
https://www.youtube.com/watch?v=O_jbUTQyoms
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

magloman

#15 » 01:21:06, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem att stå på tomgång. Är något trasigt kan det givetvis bli annat.

En mekanisk växellåda slits och även kopplingen.

På variator är det bara byta rem. Fundera på varför resten av tillverkare på atv oxå gått över till variator. Det är överlägset på de flesta områden.

/tillägg: midja blir det när du står still och gasar.
Det får man inte göra. Lättast det sker midja är när man kör på högväxel med last i skogen. Eller ska korsa ett dike och ger för lite gas. Allt står i manualen. Nybörjare som inte lyssnar på instruktioner lyckas ofta ;)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se