Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Tallriksharv till ATV

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

en_dator (trådstartaren)

#1 » 15:25:14, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt som vanligt i soffan och svor över grisarnas framfart efter att par öl (ja det var jag som drack öl, inte grisarna, så klart - de är ju inte arton fyllda, tror jag).

En polare tyckte nog att det skulle gå att få hyffs på det med en tallriksharv eller kultivator, men nu är det så att vårt lilla "bonneri" numera saknar egen traktor utan vi kör med ATV, och hagarna det gäller är dessutom rätt steniga så att komma in med stor traktor och några meter bred harv lär bli knivigt.

Jag har provat några gånger att köra till hagarna med betesputs och det funkar rätt bra, men det går åt en omgång slagor varje gång och det sliter nog rätt bra på den dessutom.
Tittade därför på lite olika harvar som finns till försäljning till ATV,
Hittade två olika typer.

Denna från ATV Huset kan vi väl kalla variant ett :
Bild

och denna typ två som också säljs på flera olika ställen, den här bilden kommer från Gustafs Maskiner
Bild

Ettan verkar ha en vikt mellan 140 - 180 kg och en arbetsbredd på ca 120cm, medan tvåan verkar ligga på ca 110kg och 80-90 cm.

Någon som har erfarenheter av någon av dessa båda varianter?
DR750 -88 - en cylinder är allt som behövs :thumme:
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750



bert

#2 » 15:55:58, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall du bara jämna till skadorna menar du?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

en_dator (trådstartaren)

#3 » 00:55:13, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är gamla beteshagar runt huset som jag slår med betesputs för att hålla rent, men grisarna gör potatisåker av allt. Jag skulle vilja få det tillräckligt snyggt för att kunna så i nytt gräs - och för att kunna köra där med putsen efteråt :)
DR750 -88 - en cylinder är allt som behövs :thumme:
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750

Alrik

#4 » 01:02:41, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allting går, men dessa redskap är för lätta för att göra ett bra jobb. Såvida du inte vill köra ATV hela dagarna hur länge som helst.

Dra igen vildsvinsskador skulle jag tro att du gör bättre med ett par gamla snökättingar du sätter ihop och drar på bredden efter hjulingen. Lagom långt järn i framkant, par snökättingar efter varandra
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

en_dator (trådstartaren)

#5 » 13:16:38, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en variant till på typ 2, Black Wolf väger 260 kg och ser till och med ut att ha kapslade lager :uupps: .

Bild

Jo att en fyrhjuling inte klarar av att harva ordentligt är nog ställt utom tvivel, men det är inte meningen att det ska bli 'perfekt' :) . Det är ju likadant med betesputsen efter hjulingen, med en arbetsbredd på runt metern får man köra en hel del innan man blir klar, däremot blir det rätt ok resultat faktiskt.

Snökedjor har jag inte provat, men jag har testat med gamla pinnaharvar för häst, men oavsett om man kör med pinnarna ner eller upp så blir resultatet ungefär likadant, det klumpar ihop under harven och sedan glider de bara ovanpå och gör knappt nån nytta, de brer ut de värsta högarna men det behövs något som har isär tuvorna och då räcker det inte med att bara släpa nått efter.
DR750 -88 - en cylinder är allt som behövs :thumme:
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750

bert

#6 » 13:42:37, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ändå på bättre resultat med snökjedjor/hundrapinnarharv än tallriksharv kanske fästa kedjan i ett upp och nervänt vinkeljärn som schaktar lite först är i princip så ängsharven ser ut som vi brukar köra med för och jämna grisskador men det måste a torrt annars bara rullar tovorna runt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

en_dator (trådstartaren)

#7 » 21:00:16, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Black Wolf, är det svenskt (alternativt ihopsvetsat av nån som faktiskt kan svetsa och dessutom bryr sig om resultatet) eller är det "import av tveksamt slag"? De skryter ju inte med svensktillverkat så antar att det är import, men det kan ju vara vettigt ändå?
DR750 -88 - en cylinder är allt som behövs :thumme:
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se