Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

polaris big boss elfel

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

sven uno (trådstartaren)

#1 » 10:41:18, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vet ngn vad felet kan sitta, har en big boss 500 1997 årsmodel. Började med att den laddade ca 14 volt vid start efter några sek ökade den till ca 20 - 22 volt böt då spännings regulatorn, då sjönk laddninen till 3 - 7 volt. Mätte då upp spänningen från statorn vid tomgång till 7 volt vid halvgas gav den 84 volt lika så vid nästan fullgas.
Ohm mätte mellan de gula parterna från statorn det gav 1,7 ohm, mellan de gula parterna från statorn och jord gav det 0 ohm och mellan röd vid anslutningen till likriktaren gav 0 ohm och mellan svart och jord 11 ohm.
Vore tacksam om någon kunde tippsa mig vad felet kan sitta.
Hälsn. Uno
sven uno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:07, 09-05-2015
Sverige
Maskin: polaris big boss



torbjorn_forsman

#2 » 11:25:35, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har statorn oansluten och motorn på tomgång, mäter spänning från den, får du då exakt halva spänningen om du mäter från vardera gula ledningen till jord jämfört med om du mäter mellan de gula ledningarna?

Jag misstänker att statorlindningen egentligen borde vara helt isolerad från jord, så det kanske är ett jordfel i kablaget mellan statorn och likriktaren/regulatorn.
Har du något elschema där det syns vilken ledarfärg som är vilken vid likriktaren/regulatorn?

Har maskinen bara likströmselsystem eller har den, såsom många snöskotrar två separata 12 V-system, ett för likström som används för batteriladdning, baklyse, instrument mm och ett separat växelströmssystem för strålkastare, handtagsvärme mm?

Tänk på att statorlindningen ger en ganska "hackig" växelspänning, och frekvensen är dessutom långt över 50 Hz och beroende av motorvarvtalet. Billiga digitalmultimetrar som bara är gjorda för att visa rätt på perfekt sinusformad 50-60 Hz växelspänning, kan visa helt uppåt väggarna fel när man mäter på växelspänning från en svänghjulsmagnet. Säkrast är att använda en multimeter som visar sant effektivvärde, det brukar stå "True RMS" på dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#3 » 12:43:26, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite info som kanske kan hjälpa:



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#4 » 14:53:35, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgerna du nämner matchar inte schemat på bilden. Svårt att få ut så mycket av det då.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

sven uno (trådstartaren)

#5 » 13:14:52, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det bero på att du har ett elschema från en 96:a ?
sven uno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:07, 09-05-2015
Sverige
Maskin: polaris big boss

G-son

#6 » 13:24:04, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan det. Men kabelfärger brukar inte ändras bara för att det är roligt, så man kan nog anta att det finns fler skillnader mellan systemen - kanske något som berör laddningen, kanske inte. Även "fel" schema kan vara guld värt för att se hur system är uppbyggda och hur saker borde fungera, men då behöver man se tillräckligt mycket av grejerna för att kunna avgöra vad som verkar vara lika och vad som verkar vara olika.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 14:08:28, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amerikanska och japanska tillverkare brukar hålla sig till samma kabelfärger som i schemat, och ändrar inte i onödan bara för ny årsmodell etc. Å andra sidan så är ju både svart och brun brukliga färger för jord, och efter 20 år kan ju en ledning ha hunnit ändra färg också.
Lägg märke till att två av de tre gula ledningarna från statorn till likriktaren ska ha en märkrand enligt schemat.

Det där med kabelfärger kan vara mer suspekt när man har med europeiska fordonstillverkare att göra. Exempelvis är Mercedes ökänt för att ändra färger för varje ny årsmodell, och på Volvo från 80- och 90-talet är det mycket vanligt att enstaka ledare (i synnerhet tvåfärgade) avviker från schemat. I Volvos fall kan man nästan tro att underleverantören som gjorde kabelstammarna tog första bästa kabel med rätt area om korrekt färg var slut i lager.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se