Är det inte gemensam
olja för motor och
växellåda?
Skulle tro att en avtappningsplugg kan finnas mitt under vevhuset, man kanske måste ta bort någon
skyddsplåt för att komma åt den. Eller möjligen under höger sidokåpa, i så fall rakt nedanför oljepåfyllningslocket.
Om det är gemensam olja, så fungerar vilken vanlig bilmotorolja som helst bra. Inte alltför tunnflytande, så om du har en 0W-30 eller något sånt ska den kanske hellre få stå kvar på hyllan. Men 10W-40, 10W-50, 5W-40 etc bör fungera utmärkt.
Beträffande slutväxeln, så föreslår jag att du analyserar (luktar, känner och ser) på den befintliga oljan för att dels avgöra om den behöver bytas och dels vad det är för kvalitet. Om slutväxeln är en hypoidväxel, så bör du använda en hypoidolja (lämpligtvis en som är märkt GL4/5), om det är en rak vinkelväxel så behöver oljan inte ha hypoidegenskaper.
En annan viktig serviceåtgärd är att få in
smörjfett i alla smörjnipplar som finns i chassit (kulleder i framvagnen, ev spindelbultar/ledbultar mm). Om det finns glidlagringar eller kulleder som borde smörjas med fett men där tillverkaren inte har kostat på smörjnipplar, får man plocka isär för att kunna fetta in. Typexempel är
stag och leder för ev mekanisk bakbroms.
Om den har hydrauliska bromsar så är det säkert mer än hög tid att byta bromsvätska, förmodligen också plocka isär bromsok/hjulcylindrar och rengöra, byta ev trasiga dammskydd, smörja glidpinnar mm.
Instrumentblocket ser rätt fuktskadat ut, fungerar det överhuvudtaget? Skulle tro att det ger sig självt om det går att ta loss glaset eller inte, om du börjar plocka isär det. Kom ihåg att INTE använda silikon för
tätning vid hopsättningen, silikonolja och syraångor som de flesta sorters silikon ger ifrån sig under härdningen kan ställa till stora bekymmer för elektronik. Om du absolut måste använda någon tätningsmassa, ta en som inte är silikonbaserad.