Sida 1 av 1

Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 13:27:35, 22-03-2019
av winston2
Har fått en Congqing Shuangqing 250 med motor Jianshe - Yamaha på 18 hk, årsmodell 2005. Halvautomat 5 vxl och backväxel.
Jag sökt efter ett serviceschema, skall man t ex byta olja på kardanens växelhus. Växellådan, hittar ingen påfyllning eller avtappningsmöjlighet. Hittar ingen avtappningsplugg för motoroljan men den kan jag förstås suga ur
Går det att ta isär mätarhuset eller ”putsa” glaset på insidan

Tacksam för alla tips jag kan få
Bilder bifogas

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Serviceschema

InläggPostat: 18:38:07, 24-03-2019
av dc_lindberg
Inte en susning... men öppnar truten i alla fall, om så bara för att det alltid retar någon ;-)

Som mc-förare; man byter alltid alla oljor, och man använder minst den kvalité som tillverkaren rekommenderar, gärna bättre.

Gällande transmissioner och växellådor, du ser avataren,... tillverkaren rekommenderar var 1000-1500mil för växellåda och kardan...jo tjena!...
500 på slutväxeln, kardanen lika så o växellådan klarar kanske 800, så lika bra den får nytt vid 500 den med!
Motor - var 500.
Följer du andra inlägg från mig om oljor så ser du att jag är Omega "frälst", o då talar vi helt andra bytesintervaller.
http://www.smorjteknik.se
http://www.magnagroup.com

Vet du var tillverkaren rekommenderar för oljor?
Har du någon manual på fordon/motor alls?

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 16:15:05, 25-03-2019
av winston2
Har ingen manual. Har sökt på nätet men inte hittat någon så det var därför jag försökte via det här forumet

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 17:18:12, 25-03-2019
av dc_lindberg
Det var dåligt med träffar på Google...

Kinesiska är jag lite dålig på...
https://epdf.tips/1542677423-5bf24631b7 ... 00ece.html

Det här borde vara länken till tillverkaren:
http://www.shineray.com/
Men den är "död"...

Det verkar kunna vara en Loncin motor:
https://www.loncinindustries.com/en/eng ... 16-318&p=2

Se'n tog det tvärstopp på Google för mig... å -det- är jag inte bortskämd med att råka ut för!...
:insomnia:
:klia:

På motorn finns det stansat in ett nummer. Kan du hitta det? Vad står det?

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 19:21:30, 25-03-2019
av torbjorn_forsman
Är det inte gemensam olja för motor och växellåda?
Skulle tro att en avtappningsplugg kan finnas mitt under vevhuset, man kanske måste ta bort någon skyddsplåt för att komma åt den. Eller möjligen under höger sidokåpa, i så fall rakt nedanför oljepåfyllningslocket.
Om det är gemensam olja, så fungerar vilken vanlig bilmotorolja som helst bra. Inte alltför tunnflytande, så om du har en 0W-30 eller något sånt ska den kanske hellre få stå kvar på hyllan. Men 10W-40, 10W-50, 5W-40 etc bör fungera utmärkt.

Beträffande slutväxeln, så föreslår jag att du analyserar (luktar, känner och ser) på den befintliga oljan för att dels avgöra om den behöver bytas och dels vad det är för kvalitet. Om slutväxeln är en hypoidväxel, så bör du använda en hypoidolja (lämpligtvis en som är märkt GL4/5), om det är en rak vinkelväxel så behöver oljan inte ha hypoidegenskaper.

En annan viktig serviceåtgärd är att få in smörjfett i alla smörjnipplar som finns i chassit (kulleder i framvagnen, ev spindelbultar/ledbultar mm). Om det finns glidlagringar eller kulleder som borde smörjas med fett men där tillverkaren inte har kostat på smörjnipplar, får man plocka isär för att kunna fetta in. Typexempel är stag och leder för ev mekanisk bakbroms.

Om den har hydrauliska bromsar så är det säkert mer än hög tid att byta bromsvätska, förmodligen också plocka isär bromsok/hjulcylindrar och rengöra, byta ev trasiga dammskydd, smörja glidpinnar mm.

Instrumentblocket ser rätt fuktskadat ut, fungerar det överhuvudtaget? Skulle tro att det ger sig självt om det går att ta loss glaset eller inte, om du börjar plocka isär det. Kom ihåg att INTE använda silikon för tätning vid hopsättningen, silikonolja och syraångor som de flesta sorters silikon ger ifrån sig under härdningen kan ställa till stora bekymmer för elektronik. Om du absolut måste använda någon tätningsmassa, ta en som inte är silikonbaserad.

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 12:43:24, 27-03-2019
av winston2
Har hittat motornummer: LC171FMM 80504060, så det är tydligen en Loncin.

Sökte på nätet: Loncin LC171FMM och hittade då på ATV forum ett inlägg från 26 februari 2014.
Där fanns länkar till sprängskisser (2 olika) samt framför allt en länk till servicemanual på 232 sidor som jag laddat ner.

Instrumentet fungerar
Jag fick även en snöplog (Biltema) och under motorn sitter en fästplåt till den så det var därför jag inte såg oljeavtappningen

Tack för all hjälp

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 16:35:09, 27-03-2019
av dc_lindberg
Ladda gärna upp pdf'erna här.
Det underlättar i kommunikation och förståelse, och är bra för själva tråden och den övergripande frågeställningen du ställde (komma andra läsare till nytta/gagn/hjälp).
:thumme:

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 10:09:13, 28-03-2019
av winston2
Här kommer länkarna (kopia av en del av inlägget):

Här finns en del delar men till höga priser. Bra sprängskisser dock:
http://www.atvstore.se/butiken/index.ph ... &catId=439

Fler sprängskisser, ännu bättre, (dock en nyare variant av karossen), men motorn är samma:
http://www.partsatv.com/WD250U-JianShe-s/1517.htm

Fler sprängskisser:
http://www.bajamotorsports.com/system/d ... _LAPS_.pdf

Sist men inte minst, servicemanual:
https://drive.google.com/open?id=1JFI-x ... C4hJHvw1vd

Quaden har också sålts med andra namn, t.ex. Raketa ATV-10, Jianshe Wilderness, BajaMotors, WD250U etc.

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 10:27:46, 28-03-2019
av dc_lindberg
Internet har en förmåga att slarva bort information...

Den ena av de två pdf'rna kan jag ladda upp.
Den andra, https://drive.google.com/file/d/1JFI-xk ... vw1vd/view , är på knappa 40Mb. Min ADSL uppkoppling är för långsam för att ladda upp den. Kan någon som har snabbare lina ladda upp den?

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 11:15:21, 28-03-2019
av igelkottar
Klart

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 15:00:08, 28-03-2019
av Holger
Reservdelskatalogen hade vi redan här:
Jianshe WD250U reservdelar

Verkstadshandboken:
Jianshe WD250U verkstadshandbok

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 17:02:28, 28-03-2019
av nordlander
Du behöver nog en motorolja som uppfyller Jaso-M alltså för våt koppling. En motorcykelolja alltså.

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 18:01:48, 28-03-2019
av torbjorn_forsman
nordlander skrev:Du behöver nog en motorolja som uppfyller Jaso-M alltså för våt koppling. En motorcykelolja alltså.


Borde inte tillverkaren ha angivit det i VHB i så fall? Det som står om motorolja är bara att den ska ha API-klass SE eller bättre (och det kravet uppfylls ju av allt som liknar bilmotorolja, som har funnits på marknaden de senaste 30-40 åren). Slutväxeln ska ha hypoidolja GL4.

Jag har för övrigt lusläst ett antal MC-verkstadshandböcker, och ingenstans hittat någon uppgift som tyder på att någon av de stora japanska tillverkarna tycker att det är nödvändigt att speca mer än viskositet och en vanlig API-klass för motoroljan.

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 18:52:36, 28-03-2019
av nordlander
Vet att CF Motor inte specade det på sina fyrhjulingar så serviceverkstäderna hällde i vanlig olja. Dock fick folk problem med slirande våtkoppling. Likadant i handboken till min TGB fyrhjuling med våtkoppling. Säger inte att fallet är så här men jag tror inte motorn tar skada av tillsatserna för våtkoppling även om det inte behövs.

Re: Serviceschema till Congqing Shuangqing 250 -05

InläggPostat: 19:22:55, 28-03-2019
av G-son
nordlander skrev:...men jag tror inte motorn tar skada av tillsatserna för våtkoppling även om det inte behövs.

Som jag förstått det är det inte fråga om extra tillsatser i oljan för våt koppling, tvärt om har man uteslutit fritkionsmodifierare som gör oljan "halare" eftersm dom kan få kopplingen att slira för lätt.