Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Voltat med fyrhjuling, dog.

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera ATV/UTV här!

BM 4 ever (trådstartaren)

#1 » 09:42:05, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan va farliga dom där. Nu har tydligen en stackare dött utanför Sundsvall när han slog runt nerför en slänt. :sad:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



igelkottar

#2 » 10:32:19, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:sad: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

LeifAndersson

#3 » 10:42:53, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tråkigt, hände inte långt ifrån oss så det är säkert någon man i varje fall vet vem det är, och mycket troligt någon man känner! :sad:
Lär visa sig under dagen vem den drabbade är. Men inget jag rotat i för jag vill egentligen inte veta. :sad: :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andy80

#4 » 13:43:04, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På jordbrukstraktorn blev det väl lag på störbåge på 60-talet eller nått, men de där livsfarliga sakerna får visst framföras utan någon som helst säkerhetsutrustning..
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Johanolof

#5 » 14:12:05, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tragiskt när det händer.
Vet inte något om denna händelse. Men en sak vet jag, hade alla haft hjälm och inte varit påverkade av alkohol så hade vi haft betydligt mindre dödsolyckor med fyrhjulingar. Är inte många olyckor som händer vid arbete med fyrhjuling. Oftast ät det nöjeskörning. Men som sagt beklagar det som hänt.

3 personer gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

toker

#6 » 14:44:36, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir alltid olyckor när nånting blir poppis som tex fyrhjulingar ovana personer sätter sig på rätt starka maskiner och tror dom behärskar dom fullt ut jag anser i alla fall det inte vara fel på maskinerna utan fel förare och sen finns ju naturligtvis dom som inte är nyktra också.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#7 » 15:30:15, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krav på störtbåge är marigt när dessa fordon går under tre olika regelverk. De kan vara motorcykel, terrängmotorfordon (terrängskoter) och traktor. Traktor med den låga totalvikten är undantagen från krav på förarskydd likaså skoter och motorcykel har det ju knappast så det är lite komplicerat regelmässigt att kräva förarskydd. Men personligen tycker jag att en form av överstegringsbåge skulle vara fint, ett komplett förarskydd skulle göra fyrhjulingen omöjlig att använda i många sysslor den används till i dag pga. förlorad smidighet. Så det är inte realistiskt att lagstifta om. Men ett krav på överstegringsskydd i form av en båge bakom föraren skulle göra mycket nytta. I många länder är det enda kravet som ställs på fullstora traktorer, och de räddar liv!
Och om en fyrhjuling används i strid mot redan existerande bestämmelser så hjälper nog inget förarskydd hur det än ser ut, och ingen utbildning heller om man inte kan begränsa de tragiska faktum att de framförs med påtagligt försämrad manöverförmåga alltför ofta... :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#8 » 15:36:48, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krav på utbildning skulle det vara oavsett hur den är reggad och oavsett om man haft körkort sen francos tid.

Uthyrare av snöskoter i turistparadis nekar folk utan utbildning pga så många olyckor. Trots man kan ha laglig rätt att framföra en skoter.

Blir samma problem där; en till synes lättkörd maskin blir livsfarlig fort.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#9 » 15:45:51, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hjälper det med utbildning när det viktigaste oftast saknas innanför pannbenet.

Mycket av problemen med fyrhjulingar löser sig nog när det blir förmånsbeskattning av maskinerna. Det är något som Skatteverket ha börjat med.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#10 » 15:55:16, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju så i vårt land att man kan inte bli fråntagen en behörighet man har sedan tidigare via lagstiftning, då måste man ta det via arbetsmiljölagar och då kommer det inte att gälla för privat bruk ändå utan bara vid yrkesmässig användning. Så det finns många hinder på vägen för att justera bestämmelser i vårt land. Titta på snöskoter och fullstora "bussar" som blivit registrerade som personbil, i båda fallen var det bara möjligt att ändra kraven för de som inte tidigare fått framföra fordonstypen! I detta land är det inte enkelt att införa nya krav om man inte kan få det till krav inom arbetsmiljö, där är det däremot möjligt att hitta på nästan vad som helst utan begränsningar av praktiskt tänkande! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#11 » 15:58:16, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äger du en fyrhjuling privat, vilket de flesta gör så kan du aldrig bli föremål för förmånsbeskattning. Då är det ingen förmån utan bara en kostnad vilken som helst. Förmånsbeskattning kan bara komma på fråga om fyrhjulingen är köpt som inventarie i en rörelse.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#12 » 16:08:03, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här uppe så är det många småskogsägare som köper en fyrhjuling istället för att skatta bort pengarna. Måste du betala fullt pris med skattade pengar så blir det inte så populärt att investera i de maskinerna.

Det som behövs är en gedigen riskutbildning för maskinerna men de flesta vet nog hur farliga dom är i terrängen med att de välter eller stegrar. Men de tänker inte på att på en slät väg kan de också vara farligt om man krockar med något eller måste väja. Bra fjädring och mycket kraft så att man kan hålla god fart gör det svårt att uppskatta farten.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Martin.Eriksson

#13 » 16:13:30, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: ATV-Bågen Sport Skyddsbur till fyrhjuling https://www.blocket.se/vi/86285868.htm

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mats i Myrhult

#14 » 16:43:30, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Nu är det ju så i vårt land att man kan inte bli fråntagen en behörighet man har sedan tidigare via lagstiftning, då måste man ta det via arbetsmiljölagar och då kommer det inte att gälla för privat bruk ändå utan bara vid yrkesmässig användning. Så det finns många hinder på vägen för att justera bestämmelser i vårt land. Titta på snöskoter och fullstora "bussar" som blivit registrerade som personbil, i båda fallen var det bara möjligt att ändra kraven för de som inte tidigare fått framföra fordonstypen! I detta land är det inte enkelt att införa nya krav om man inte kan få det till krav inom arbetsmiljö, där är det däremot möjligt att hitta på nästan vad som helst utan begränsningar av praktiskt tänkande! :sad:


Inte helt korrekt!
Jag har blivit av med behörighet att köra buss mer än tio mil utanför stationeringsort, förlorad taxiberhörighet när systemet gjordes om på 90-talet. Fick köra farligt gods och alla sorters kranar när jag började, för det fanns inga särskilda krav. Får inte heller köra yrkesmässigt längre iom att jag inte uppgraderat med YKB.
Men jag har kvar alla bokstäver i körkortet. Det har bara blivit urvattnat om man säger så.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

toker

#15 » 17:18:46, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror knappast utbildning hjälper mot de flesta olyckor som sker när fyrhjuling är inblandade ofta beror det på för hög fart med en maskin som är byggd för att gå i terräng vilket är svårt att lära ut på kurs till leksugna. Grabben gick skoter utbildning för 2 år sen och utbildningen lär man sig inte köra skoter på men man lär sig vilka regler som gäller vid skoter körning tror det är krav på 4 timmars praktik och det lär man sig enbart de enklaste grunderna på. Har fyrhjuling själv och behöver inget kort och tror inte det ger nått att gå kurs på frivillig väg heller men grabben skulle behövt gått utbildning nu kör han i smyg vilket är dumt om han blir stoppad. i olyckan som tråden handlar om hade tydligen föraren kört ner i diket och fått fyrhjulingen på sig finns inga skydd som kan förhindra sånt. Fyrhjulingarnas användningsområde har ju ändrats från att ha varit ett klent arbetsredskap med 350 cc och 23 hk till nöjesmaskiner på minst 50 hk till närmare 100 hk.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se