Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Koppla om el på utv

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

per.björklund (trådstartaren)

#1 » 17:49:27, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en John Deere Gator och fick ett haveri på kardanen till fyrhjulsdriften. En familjemedlem körde den på fruset grus och asfalt med fyrhjulsdriften inkopplad. En drivknut i kardanen tyckte inte om det så det blev byte. Det finns ej heller ingen indikator på instrumentpanelen.
Inkopplingen görs elektriskt så för att det inte ska kunna hända igen tänkte jag koppla om detta. Tänkte mig en tryckknapp via relä så jag får en hållspänning med en lampa som indikerar ilagd 4wd osv. Så långt allt klart, men det fungerade tyvärr inte. Strömmen från originalbrytaren räcker inte för att driva lampan och ej heller reläet. Så fort jag ansluter en förbrukare försvinner spänningen.
Jag har 0 ohm efter brytaren. Så jag antar att det är en svag ström från ett kretskort som manövrerar ilagd 4wd.
Jag har letat på nätet efter elschema men jag hittar inget som handlar om detta.
Plan B någon?
Gilla läget- lös problemet
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000



G-son

#2 » 20:45:11, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har signalspänning till/från brytaren, koppla något som känner av den (utan att påverka dom grejerna) och låt det styra en varningslampa. Beroende på vad det handlar om för spänning och ström varierar det väl lite vad man kan använda, och jag har för dålig koll på den maskinen för att säga så mycket mer nu.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

johaniskogen

#3 » 21:53:05, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle haverit bero på att man kört med 4x4 inkopplad på dessa ytor så skulle jag bytt bort maskin fort...

De jag menar är att de troligen inte är de som orsakat de, snarare slitage genom åren.. Byt trasiga delar o kör på som vanligt utan att bygga om elen, förstår att en indikeringslampa kan vara trevligt, men den kommer inte rädda dig från normalt slitage

3 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Martin.Eriksson

#4 » 23:32:09, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Johan. Kan du inte köra med 4wd på hårda ytor så är de nått galet.. Tror oxå att de är en slitage grej..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Pknack

#5 » 02:57:29, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för gator. 855D ???
Pknack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:07, 28-03-2013
Ort: Märsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB135

per.björklund (trådstartaren)

#6 » 10:03:09, 29-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

855D är modellen. Jo ni har nog rätt i att det är normalt slitage som tyvärr utlöstes av denna hantering.
Det positiva är att jag haft ett otrevligt lågfrekvent muller vid landsvägskörning. Hörselskydd har inte hjälpt. Kardanen byts som komplett och det sitter 2st stödlager. Ett lager var mindre bra och det andra var rätt dåligt så det hade havererat ändå av det skälet. Nu kan man åka utan att bli trött av oljudet. ( trodde det kom från motorn och att vibrationer spred sig i kupe'plåtarna/flak ) Får ju säga att allt jag sett är rejält byggt på denna maskinen.
Gilla läget- lös problemet
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se