Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Bygger tippvagn

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera ATV/UTV här!

toker (trådstartaren)

#1 » 13:19:10, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt en beg timmervagn som ska byggas om till tippvagn håller på och bränner ihop flaket som senare är tänkt att monteras på vagnen tippning blir via 12v hydraulpump som ger 160 bar. Kommer behöva hjälp att räkna ut storleken på hydraul cylindern. Infästningen av cyl har jag tänkt mig ovanpå centrumröret och i längsled i närheten av boggie infästningen och den kommer trycka framåt längden blir nog ca 800 mm men får mäta bättre när flaket är klart. Kommer bli väldigt dålig vinkel på cylindern i början av tippningen men är ju ganska låga vikter det handlar om. Vill ha kolven framåt för kommer ev att bygga ramstryning på vagnen hydraul eller manuellt via nån mek låsning. Lägger in bild på timmer vagnen är det nån som vet vilket fabrikat det är ? Misstänker nån billig kina vagn men tycker utförandet ser hyffsat ut smörjbar boggie skydd för nipplarna allt utom grinden som jag inte ska använda ser ok ut.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



toker (trådstartaren)

#2 » 13:24:30, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#3 » 15:15:43, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får återkomma med en massa siffror om du vill ha räknehjälp. :mrgreen:

En möjlighet om man har svårt att få plats med en tippkolv under flaket är att montera den lodrätt framför flaket.

En annan möjlighet är att ha två cylindrar. En traditionell vinklad under flaket med dålig kraft i början där kraften behövs som mest, samt en kortare lodrätt som hjälper till i början. När den lodräta går i topp släpper den från flaket och bara den under fortsätter tippa.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker (trådstartaren)

#4 » 17:45:33, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo förstår att det måste till lite mera uppgifter för att det ska gå att räkna på och det kommer nog under nästa vecka blir lite stiltje nu på grund av jobb. Höjden mellan ram och flakbotten hamnar nog runt 25-27 cm så vinkeln på kolven blir tvär men går väl kompensera med grövre kolv. En liten stående kolv under flaket skulle säkert kunna funka och jag har nog tom en lämplig kolv men den blir i så fall placerad ganska långt bak på vagnen vilket ju gör att den orkar mindre men å andra sidan hjälper den till under större del av lyftet men jag anser nog att dubbla kolvar får bli nödlösningen om det skiter sig. Går ju att placera dubbla tippkolvar på var sin sida av centrumröret infäst under då blir vinkeln gynnsammare men dubbla kolvar kostar mera än en kraftig men visar det sig att en kolv blir orimligt grov så jag väl köra på dubbla. Tänker låta flaket sticka ut ca 35-40 cm utanför tippleden och flaket blir 2 meter långt så det är egentligen inte så stor vikt som ska tippas för delen utanför hjälper ju till men man vill ju kunna lasta lite hur som helst och kunna tippa ändå. Och för att krångla till det lite extra så kommer vagnen ha själv öppnande lucka typ som dumpers har den tar ju också lite kraft från tippen men man kan ju välja att luckan öppnas först när flaket gått upp några dm där det går som tyngst. Lodrätt kolv framför flaket funkar inte vill inte ha nått som sticker upp för kommer även använda vagnen efter minigrävaren och då blir det i vägen och det är av den anledningen det ev kan bli nån typ av ramstyrning så man kan få vagnen ur vägen när man gräver.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#5 » 17:50:03, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in en blid på en punktad baklucka anledningen till att den är ledad så långt bak är att jag vill kunna lägga den helt om framåt om jag tex ska lasta på en lite för tung sten på flaket ville helst ha leden på mitten på flaket men det funkade inte så nu sitter det på 80 cm in från änden och flaket är 2 meter långt kostade på att göra en rundning i framkant på flaket om man tar med skopan är det säkert bra.
Bild
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#6 » 17:51:53, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

bmrobban

#7 » 18:24:02, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle ju kunna ha en teleskopkolv framför flaket.
Men blir kanske dyrt?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

toker (trådstartaren)

#8 » 18:29:23, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dels är dom dyra och tror knappt höjden räcker till ändå och sen så är mitt 12v agg dubbelverkande funkar det inte med liggande kolv ovanpå centrumbalken går det endera dela centrumbalken och montera cylindern i mitten eller köpa 2 st klenare kolvar och montera på varsin sida men tror och hoppas på att det funkar med singel cylinder.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#9 » 19:27:44, 25-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och surfade lite om tippvagns byggen och hittade en sida med enkel uträkning https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=38&t=30355 nån som vet om det stämmer hyffsat som dom räknat där jag tror jag hamnar mellan 150-200 mm i höjdled mellan infästningen till kolven och längsled blir nog runt 800 mm vilket skulle ge att jag behöver runt runt 4-5 gånger så mycket kraft att tippa än om kolven gått rakt upp verkar det rimligt ? Flaket blir ju 1000*2000 med ca 400 mm överhäng men räknar man inte med att den delen hjälper till att tippa för jag vill ju kunna lasta lite hur som helst så blir ju delen som ska tippas 1600 mm *1000 mm och höjden 320 mm dvs 0.5 m3 har för mig att sand väger ca 800 kg för den mängden och lite råge på lasset ger 1000 kg men kolven kommer sitta infäst vid framstammen kan man räkna med att den bara ska lyfta 500 kg då ? I så fall bör en kolv på 50 mm räcka vilket ska ge en tipptid på ca 16 sekunder. Förstår att det är svårt med svar med mina osäkra uppgifter men har funderat lite och blir kolven orimligt stor får jag gå på 2 kolvar och då har jag ev möjlighet att sänka flaket lite mera och begränsa boggi rörelsen men kommer troligtvis inte köra i så tuff terräng så det spelar nån roll men nackdelen är att det kan bli trångt med batteri och hydraulpump under flaket men det ska funka. Nu när jag skriver kom jag på att det skulle gå att kapa ur cenrumbalken och förstärka på undersidan och på så vis tjäna 55 mm

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#10 » 19:33:06, 25-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en skiss jag är grymt stolt :-) över i paint hur jag menar med kapa ur centrumröret Bild

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#11 » 21:34:40, 28-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insåg att det inte blir bra med centrumröret kvar visst kan man klyva det men kändes inte som en bra lösning när jag ändå måste bygga om. Gjorde ett nytt ramverk men ramstyrning tror inte jag ska ha nån cylinder där till att börja med men vill ha möjlighet att vika vagnen åt sidan när ja har den efter minigrävaren och har ev nån plan på elektriskt ställdon med fjärrkontroll verkar finnas till ok pris. Höjden från uk flak till uk gamla centrumröret (som ska frisseras bort) är 280 mm och jag kan ju sänka cylinderfästet en bit till. Tror en cylinder på 50 mm räcker till rätt ok nu när fästet kommer ner en bit gissar att slaglängden blir 700 mm främre fästet kommer att sida i framkant på flaket.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#12 » 21:35:40, 28-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar inte att rotera bilderna men syns kanske ändå.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

PerÖ83

#13 » 22:03:34, 28-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De funkar att vända bilderna, (du måste ladda om sidan varje gång du trycker!) Dom visar rätt för mig iaf.

Men den vagnen kommer inte att gå bra! du har hjulen baklänges :mrgreen:
Bygg på :rock_on:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

toker (trådstartaren)

#14 » 22:19:52, 28-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu visas dom rätt för mig också. Glömde skriva att draget ska kortas det är nog närmare 3 meter nu.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#15 » 13:44:58, 16-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar närma sig provkörning men väntar fortfarande på hydraulcylindrar och slang men ska komma till veckan flowfit brukar vara snabba men den här gången tog det tid.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron