Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Jämförelse ATV

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera ATV/UTV här!

magloman

#16 » 13:32:49, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polaris har nästan uteslutande stum bakaxel vad gäller drivningen. Båda bakhjulen driver jämnt.
Fram har dom elektriskt inkopplingsbar drift som är i det närmaste stum. HAR iaf varit en av dom bästa att ta sig fram. Men de andra tillverkarna hr nog fått komma ikapp om dom ska sälja nåt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Martin.Eriksson

#17 » 14:50:58, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju filmer som visar hur olika beter sig.
som här hur kass can am är motför polaris.
https://www.youtube.com/watch?v=vtEW9tc ... =IVANKLEIN
men är ju bra om can am blivit bättre idag..
ja hade en polaris 6hjuling förr å där den inte tog sig fram var inte lönt å åka, grym helt enkelt och polaris drift är eller var iaf bäst.
alltid full diff fram men 4wd drar inte förän de slirar lite lite bak vilket gör att man kan åka med 4wd i jämt om man vill å den är lättstyrd mm..
Men nu har ja en cf moto utv den har stel bakaxel å elektriskt inkopplinggsbar diff fram..
river ju upp lite såklart då den alltid är diffad men fördelen är att man tar sig fram väldigt bra innan man behöver 4wd..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

toker

#18 » 19:23:06, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan den vara lättstyrd om den är fulldiffad fram min kingquad vill gå rakt fram om jag diffar fram den använder man endast vid behov 4wd kan man säkert åka med hela tiden om man vill det men då driver den bara på 2 bak och troligtvis 1 av framhjulen men det räcker väldigt långt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#19 » 19:33:25, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men den är ju diffad fram, alltså ingen öppen diff. sen snurrar drivaxlarna hela tiden och det kopplas in ute i naven men det gör den bara när det slirar bak, men det krävs väldigt lite innan det driver så de är inte så att bakhjulen spinner massa innan de drar fram.
det är svårt å förklara med den driver liksom inte fram så fort de inte behövs så då är de lätt å styra.
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Henrik_N

#20 » 07:56:40, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:
thestrut skrev:spelar registreringen någon roll?

det skiljer ju mellan modeller och alla tillverkare erbjuder inte alla alternativ

jag hade nog föredragit en T3A

[color=#FFFF00][color=#FFFF00]

[color=#000000]Jo, man slipper besiktning och hjälmkrav (fast jag har alltid hjälm ändå, har så lite att tänka med att det inte får blåsa bort), alla får köra den nästan. 40 km/h är lite segt men om man styvar upp bakfjädrarna för att tåla skogsvagnen så vill man plötsligt inte köra så fort längre. På vissa (tex 2017 Can-Am) kan man programmera om nyckeln eller skaffa en extra nyckel med full fart. Annars är det till att slanta upp för Maptunes, då kan man mixtra själv så att den går fortare eller får ett annat gasrespons osv om man vill.

Eller så monterar man en bandsats-modul som är för att den ska gå 40 med band, den kommer då att gå drygt 60 med hjul.
Har jag hört av en kompis... :vissla:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

magloman

#21 » 08:51:14, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nya regler sen nåt år. Det är hjälmkrav oavsett registrering. Men man slipper bes iaf på terrängskoter. Kanske på traktor oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

processengine

#22 » 08:51:41, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, bandsatsmodul är förstås också ett sätt att få upp farten, tror att det kostar ett par, tre tusen så man får kolla vilken metod som är mest kostnadseffektiv. I mitt fall var originalnyckeln (den enda som följer med en ny Can-Am) av någon anledning programmerad som fullfartsnyckel. I samband med att hjulingen blev återkallad för garantibyte av styrservon lät jag göra en extra nyckel som fick 40-spärr. Jag behövde bara betala några hundringar för nyckelämnet. Eftersom det är en arbetsmaskin är det 40-nyckeln jag använder till 99 %.

Tror de flesta nyare hjulingar har kodade nycklar så man bör låta göra en kopia direkt. Tappar man sin enda nyckel i skogen är det bärgning till ÅF som gäller.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Henrik_N

#23 » 12:30:36, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det är nya regler sen nåt år. Det är hjälmkrav oavsett registrering. Men man slipper bes iaf på terrängskoter. Kanske på traktor oxå.


Ja T3A är besiktningsfri, och hjälmkravet gäller bara T3B. Kollade just med trafikverket.
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#24 » 16:58:30, 21-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att ragga igång denna gamla tråden igen! Har kollat nu på tre st Polaris sportsman 570 X2, men blir lite fundersam då de alla tre bytt ägare några gånger. Allt från 4 månader till 14 månader på 18-19 års modeller. Det har också krupit fram att det varit problem med variomaten och att elsystemet bara lägger av så maskinen bara stannar.
Är detta något som är allmänt på dessa maskiner eller är det bara dessa som är till salu som strulat och alla andra fungerar problemfritt och därför aldrig kommer ut som begagnade.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

magloman

#25 » 17:22:54, 21-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har googlat lite och just 570in verkar det vara diverse problem med.
Jag skulle hellre gått på en två cylindrig. Men det verkar inte som svenska generalagenten tar hit dom bästa modellerna, med 850 motorn. Verkar som dom bara tar hit värstingarna med 1000cc som är både dyrt och helt onödigt.
En äldre tvåcylindrig är nog ett bättre val, men haglar inte gott om dom på begagnatmarknaden.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#26 » 18:37:49, 21-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man ha 2 cyl ligger nog Can am 570 bra till samma motor som 650 bara att chipa så hoppar effekten upp och fartspärren bort. Jag kommer kolla på ny Atv till våren och en ny Suzuki ligger nog bra till funkar bra med vagn efter och hög kvalite ger förhoppningsvis problem fria år.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#27 » 19:51:41, 21-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Har googlat lite och just 570in verkar det vara diverse problem med.

Har du koll på vad för problem? Jag har inte hört något om motorn. Det skulle vara variomaten och något i elsystemet.
Jag har spånat i på denna maskin på grund av turfläget som dom tycks vara ensamma om på X2:an och effektmässigt räcker det gott och väl för mig.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

magloman

#28 » 20:57:14, 21-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara dåliga motorfästen och bristfällig montering. Det gör att motorn och variatorn inte sitter i linje. Då driver remmen på variatorn när den inte ska och det går tex trögt att växla. Blir det inte åtgärdat är ju risken att lådan tar stryk.
Elproblem verkar vara laddning mm

Orsaken till ojämn monteringskvalité sägs vara att dom är ihopsatta i mexico. Kanske montörerna inte fått rätt utbildning.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

processengine

#29 » 22:43:46, 21-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var ute och cyklade när jag skrev att de flesta hjulingar har limited slip diff bak. När jag frågade runt visade det sig att de allra flesta (utom Polaris med turf mode) driver stumt på bägge bakhjulen. Det är inte så konstigt att det luggar gräsmattan.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine

#30 » 22:46:27, 21-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Är det verkligen lsd diff på atv har alltid trott dom är helt stumma i bak diffen i alla fall min maskin är nog väldigt stum. Har för mig att Polaris med slir diff heter typ turf och är säkert bra om man kör på tex gräsmattor. Främre diffen på can am som ska låsa sig själv har i alla fall tidigare varit för långsam det ska slira ett tag innan den låser om man kör sakta håller man full pelle då låser den snabbare men för smygkörning i skogen har dem inte funkat nått vidare och sen har jag för mig att den inte låser tillräckligt hårt heller.


Du har helt rätt, ingen LSD, det är stumt.i bakaxeln.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se