Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Jämförelse ATV

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera ATV/UTV här!

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 19:41:19, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går i funderingar att byta fyrhjuling. Har en Yamaha Kodiak -98 som jag trivts bra med men nu börjar ålderns krav på bekvämlighet att ta ut sin rätt. Synd på en maskin som bara gått 180 mil men jag saknar servostyrning och i kombination med helt stel bakaxel så blir det tungstyrt ibland.
Nu till funderingen.. Vilken maskin har en riktig lågväxel som funkar i skogen när det är ojämnt, så man slipper fara av när det ska gå över stubbar och sten och hur verkar de olika lösningarna på diffbroms/spärr/torsen i dessa maskiner. Vissa maskiner har än det ena och än det andra men det framgår sällan om det är i bakaxel eller framaxel.
Finns det något bra ställe att läsa några jämförelser mellan olika maskiner som inte är vinklade av försäljarsnack.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Henrik_N

#2 » 20:29:38, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara erfarenhet av min egen ATV, can-am, men den har i mitt tycke en lågväxel som gör skäl för namnet.
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

magloman

#3 » 20:55:53, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Variator ska du ha iaf.
Stum bakaxel om du ska köra tyngre grejer bakom som man egentligen ska låta bli.

Man får nog läsa på forum och bilda sig egen uppfattning om läget. Annars finns väl nån atv tidning.

Finns nog en del kunskap här oxå.

Jag tror can-am ligger nr ett nuförtiden. Polaris har varit nr ett förut. Jag är inne på min tredje polaris sen -92. Alla har varit bra. Dom hade variator från början. Snart har alla andra tillverkare det oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Martin.Eriksson

#4 » 21:19:16, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur pass mycket terräng körning är det och vilken typ. ja säger som vanligt. kolla på utv istället :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

fretchi

#5 » 22:11:22, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en polaris 6x6. Flaket och den jämna(re) gången i terräng var det som fick mig på fall. Har inga problem att krypköra med den, även om jag har en älg bakom. Huruvida dess fyrhjuliga syskon har annan utväxling skall jag dock låta vara osagt.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

toker

#6 » 22:24:58, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör en Suzuki 700 dock utan servo men lider inte allt för mycket av det nyare modeller har i alla fall servo men annars tror jag mycket är lika hur som helst den funkar i alla fall bra och fjädringen verkar tåla en hel del last utan att säcka ihop. Diff bak är det väl endast vissa polaris som har de andra har ju stel drift bak dvs båda hjulen driver lika hela tiden Suzuki har riktig diff fram via knapp can am hade i alla fall nån typ av automatiskt diff fram som inte funkar bra i skogen i låg fart är nog mera till för lek med fulla spjäll. En ny Yamaha med servo är väl inte fel det är ju en maskin med kvalite och som tål jobb.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

RD350

#7 » 06:02:27, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handla nånstans där du får provköra maskinen. Kör själv Honda Rubicon, haft den i fem år och har bara gott att säga om den. Delad bakaxel, elektrisk diffspär fram, bukplåt. Lågväxel, det enda som stoppar den är om man kör genom ett kärr med fullastad vagn bakom och råkar hamna på en stubbe eller sten under bukplåten.... Fem år garanti är också bra, kräver dock auktoriserad service en gång om året som kostar en del.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

thestrut

#8 » 09:48:56, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

spelar registreringen någon roll?

det skiljer ju mellan modeller och alla tillverkare erbjuder inte alla alternativ

jag hade nog föredragit en T3A

1 person gillar det här inlägget.
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

processengine

#9 » 10:08:52, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang bakaxeln, Polaris och någon TGB har öppen diff=driver på ett hjul i taget, men de har även elektriskt manövrad diffspärr så att man vid behov tvingar den att driva på bägge hjul. Nästan alla andra har stum bakaxel, dvs det driver konstant på bägge bakhjulen. (Tvärtemot vad jag har trott och skrivit förut :generadsmily: )

Betr framaxlar har tex vissa Yamaha, Suzuki, Arctic Cat öppen men låsbar diff enligt ovan. Can-Am har en slags visco-koppling som automatiskt gör att det börjar driva på bägge framhjul när det börjar slira. Jag tycker att det funkar helt OK, men nackdelen är att det hinner slira något varv innan det andra framhjulet kommer igång. Och om man släpper gasen så får man börja om på samma sätt för att bägge framhjulen ska driva. Tror att Polaris har nåt liknande koncept som är effektivare, men de har tydligen problem med hållbarheten i drivaxlarna.

På senare tid har bl.a. Can-Am introducerat antispinn med hjälp av ABS. Funkar förmodligen någorlunda, men sägs äta bromsbelägg. Och nu from 2024, diffspärr fram!

Har för övrigt skrivit om mina erfarenheter av Can-Am Outlander 450 PRO med traktorregistrering i några trådar på Skogsforum.
Senast redigerad av processengine 15:40:59, 12-01-2024, redigerad totalt 2 gånger.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

toker

#10 » 10:54:03, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen lsd diff på atv har alltid trott dom är helt stumma i bak diffen i alla fall min maskin är nog väldigt stum. Har för mig att Polaris med slir diff heter typ turf och är säkert bra om man kör på tex gräsmattor. Främre diffen på can am som ska låsa sig själv har i alla fall tidigare varit för långsam det ska slira ett tag innan den låser om man kör sakta håller man full pelle då låser den snabbare men för smygkörning i skogen har dem inte funkat nått vidare och sen har jag för mig att den inte låser tillräckligt hårt heller.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

processengine

#11 » 11:49:27, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Är det verkligen lsd diff på atv har alltid trott dom är helt stumma i bak diffen i alla fall min maskin är nog väldigt stum. Har för mig att Polaris med slir diff heter typ turf och är säkert bra om man kör på tex gräsmattor. Främre diffen på can am som ska låsa sig själv har i alla fall tidigare varit för långsam det ska slira ett tag innan den låser om man kör sakta håller man full pelle då låser den snabbare men för smygkörning i skogen har dem inte funkat nått vidare och sen har jag för mig att den inte låser tillräckligt hårt heller.


Polaris har 'slirdiff' på de flesta utom just den som har Turf-läge. Denna beter sig som en vanlig personbil, dvs driver bara på ena bakhjulet vilket precis som du säger skonar golfbanor och gräsmattor. Den har även en elektriskt styrd diffspärr så att den blir stum.

Beträffande Can-Am så påstod ÅFen (2017) att framdiffens visco-loc förbättrats genom åren så att den skulle funka mycket bättre än på äldre årsmodeller. Jag hade föredragit vanlig diffspärr, men tycker ändå att viscon lirar ganska bra. Nog kan det dra något halvvarv innan bägge hjulen är igång, och sen det väl börjat driva på bägge gäller det att hålla försiktig jämn gas så att den inte måste börja om. Fördelen är att systemet alltid är aktivt, och att det sannolikt är lite skonsammare för kraftöverföringens alla delar än om det vore stumt, speciellt om man ska svänga snävt. Om man köper Can-Am ska man ta en Pro-modell som har extra låg lågväxel (fast Pro heter nåt annat nu from 2021, kolla m ÅF eller hemsida). From 2018 eller 2019 har de elektronisk gas med två eller tre olika lägen för jobb, normal och lek/bus. Jobbläget ska visst vara väldigt bra just för krypkörning, inte prövat själv då min har vanlig wire-gas.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#12 » 11:56:27, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev: Denna beter sig som en vanlig personbil, dvs driver bara på ena bakhjulet vilket precis som du säger skonar golfbanor och gräsmattor.


En vanlig personbilsdiff fungerar inte så. Den fördelar dragkraften lika på båda hjulen oavsett om varvtalet råkar bli olika. Men det gör att om det ena hjulet slirar, så kan det andra aldrig få större dragkraft än det slirande hjulet.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

processengine

#13 » 12:05:34, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

thestrut skrev:spelar registreringen någon roll?

det skiljer ju mellan modeller och alla tillverkare erbjuder inte alla alternativ

jag hade nog föredragit en T3A


Jo, man slipper besiktning och hjälmkrav (fast jag har alltid hjälm ändå, har så lite att tänka med att det inte får blåsa bort), alla får köra den nästan. 40 km/h är lite segt men om man styvar upp bakfjädrarna för att tåla skogsvagnen så vill man plötsligt inte köra så fort längre. På vissa (tex 2017 Can-Am) kan man programmera om nyckeln eller skaffa en extra nyckel med full fart. Annars är det till att slanta upp för Maptunes, då kan man mixtra själv så att den går fortare eller får ett annat gasrespons osv om man vill.

T3B är ju egentligen lagom som får gå 50-60, men då har man besiktningskravet och det blir väl några tusingar under en tioårsperiod. Ev går Can-Am att beställa som T3A fortfarande, fast de pushar nog mest för T3B?

Personligen skulle jag inte köpa en terrängreggad idag sen man vant sig med blinkers, backspeglar, släpvagnskontakt och att man oantastad kan ta hjulingen in till stan om man nu skulle vilja det. (Körde faktiskt till jobbet den första hösten för att få ihop lite mil, nöta in remmen skonsamt innan vi skulle till skogs). Om inte annat är det praktiskt att kunna dra ett 750 Kg bilsläp helt lagligt kring byn.
Senast redigerad av processengine 01:22:05, 04-10-2020, redigerad totalt 1 gång.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine

#14 » 12:24:13, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
processengine skrev: Denna beter sig som en vanlig personbil, dvs driver bara på ena bakhjulet vilket precis som du säger skonar golfbanor och gräsmattor.


En vanlig personbilsdiff fungerar inte så. Den fördelar dragkraften lika på båda hjulen oavsett om varvtalet råkar bli olika. Men det gör att om det ena hjulet slirar, så kan det andra aldrig få större dragkraft än det slirande hjulet.



OK, kan inte det där så bra faktiskt, men om det ena hjulet slirar i djupsnön med vanlig öppen diff så står det andra hjulet stilla, och bilen likaså. Och när man trampade plattan i mattan på raggar-Fårrden med vanlig bakaxel så blev det bara ett svartstreck, till skillnad från de coola grabbarna som hade LSD-axel, där blev det två streck. Och vanlig öppen diff luggar inte gräsmattan lika mycket som LSD, eller inkopplad diffspärr för den delen. Ungefär så menade jag.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Fluffy

#15 » 12:39:07, 30-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Martin Ericsson. Kolla på utv! Jag saknar inte min atv. Bara att kliva in och åka plus att man får med sig en hel del grejer om man köper en med hyfsat flak.
Förr körde vi en del terrängkörning och jag hade aldrig problem att hänga på atv:erna.
Hade jag varit i ett läge då jag skulle byta ut min så hade jag kollat på en Can am Commander.
Fluffy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:26, 13-07-2018
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Neuson 3800WD
BM 400 1966


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se