Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Hur fungerar en vaccumbränslepump på ATV?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 02:05:04, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, schysst ni lägger tid på kika in denna tråd :)

Har en Suzuki Ltf4wd från -92. Något strular med bränslesystemet. Köpte den när den gick som en kråka å hade fyllt motorn med utblandandad olja och bensin. Bytte munstycken, startade direkt och gick väl ett tag. En dag, var den sur, fyllt motorn igen med bränsle. Inte fått den å gå av sig själv sedan dess. Kan nästan få den å snurra på av sig själv med hjälp av startmotorn.

Så något jag aldrig lärde mig förr, var hur alla typer av förgasare fungerar, för de är ofta olika :/ Sitter en vaccumstyrd "bränslepump" på dessa. Har VHB för maskinen men står inget av värde kring förgasaren å "vaccumlåset", som jag sett dessa fungera när motorn å systemen lirar ihop. Så är det ingen pump alls utan en av/påstängnings ventil som styr bränsleflödet med hjälp av motorns vaccum, undertryck.

Vad händer om jag kopplar förbi den? (Körde bränsle från en flaska i em å då ville den nästan gå av sig själv. Utan flaskan, tänder det bara till lite då å då på mkt Chocke. Men tryckte jag lite för hårt på flaskan, externa bensintanken, flög det ut en stråle ur fögasaren. Ett litet munstycke under själva insugshålet i förgasaren. Plockade ner förgasaren efter den läckt bensin in i motorn när de stått. Kanske fick något på sniskan inser jag nu).

Vad gör denna vaccumstyrning egentligen?

Har hela manualen om någon önskar "läsa den online" :)

Tack proffs!!!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



G-son

#2 » 11:03:26, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt enkelt en bränslekran, den öppnas av undertrycket i insuget (leds via slang till kranen) när motorn går och stängs när motorn stängs av. Det finns även pumpar enligt liknande princip, men det brukar inte behövas på fordon med tanken ovanför förgasaren.

Du har troligen två eller tre problem som orsakar att soppan hamnar i motorn (och kanske annat som gör att den inte går som den ska):

1: Vakuumkranen stängs inte när motorn är avstängd. Ibland kan man dra loss vakuumslangen och omväxlande blåsa/suga i den för att tvinga kranen att öppna och stängas ett antal gånger, med lite tur fungerar den som den ska igen sedan.

2: Flottörnålen i förgasaren tätar inte ordentligt. Ihop med öppen kran släpper det in soppa i förgasaren trots att den redan är full, det rinner över och soppan hamnar i motorn.

3: De flesta (småfordons)förgasarna har en dränering där soppan ska rinna ut om förgasaren blir överfull, så att det rinner ut istället för att fylla motorn - ofta en nippel under flottörkoppen (även kopplad till en dräneringsskruv där för att tömma förgasaren t.ex. vid vinterförvaring). Vissa mindre kunniga personer ser att det kommer ut soppa där, inser inte att felet finns djupare i förgasaren, så dom pluggar hålet där soppan kom ut och tror att dom varit duktiga. :ohnej: Resultat: soppanivån stiger högre i förgasaren tills det rinner ut åt ett annat håll, t.ex. in i motorn.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Stenström

#3 » 11:24:17, 09-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Suzukin du har så sitter bränslekranen lägre än förgasaren därför behövs vacuumpumpen. Den sitter på vänster sida nedanför styret under frontplasten. Lättast att komma åt om du tar bort hela fronten. I pumpen finns membran som fungerar som backventil. Skräp i tanken som tar sig igenom nätet vid kranen brukar fastna i pumpen. Om det är tomt på bensin i pumpen så kan man behöva suga fram bensin i slangen vid förgasaren för att få igen den. Flödar det över i förgasaren så är det flotörnålen som inte stänger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stenström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:28, 04-02-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

PeterNacka (trådstartaren)

#4 » 00:38:22, 10-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tack för inputen!

Renoverade förgasaren med nya munnstycken, flotörnål mm. Den gick fint i några veckor till den vägrade starta å hade då fyllt motorn med bränsle. Den har bara gått ca 400 mil så tycker inte själva godset i förgasaren borde vara utnött.

Skall kika på vaccumpumpen imån. Såg en ny kostar bara 200kr i värsta fall.

Tack!!!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Michael Meier

#5 » 06:52:59, 10-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att det behövs en fysisk avstängning på ledningen ?

Är det nålen som inte är tillförlitlig, att den inte stänger hundra gånger av hundra ?

Då spelar det ju ingen roll att man byter inkråm, byter förgasare eller byter motor, oavsett om man gjorde det igår eller aldrig, skiten läcker iallafall igenom och en avstängning måste fungera och vara lätt att förstå och användas, därav orsak till (automatisk) avstängningsventil, så att folk slipper bry sei, slipper förstå og slipper ansvar.

Så det är en väldigt viktig position denna avstängningsventil, fungerar den inte hundra så måste det åtgärdas, då kan nålen få släppa igenom vid stillestånd utan att det blir ett problem.

Varken pump eller avstängningsventil behövs om du matar förgasaren rakt på med egen ledning, så kan du utesluta lite enheter för att få igång den.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Micke_fixar

#6 » 09:27:36, 10-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör inte till ämnet men har en lika dan fyrhjuling som ska säljas i delar, behöver du nått skicka ett pm :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

PeterNacka (trådstartaren)

#7 » 10:26:42, 10-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testat lite, insåg jag kanske förväxlat bensinslang med vaccumslangen. (Är 3 slangar till vaccumförgasaren). Hade jag gjort. Så nu läcker han inte ut genom munstycket på sidan mot luftfiltret som sitter under själv insuget i förgasaren, när jag kopplar externt bränsle.

Tyckte jag borde kunna koppla förbi vaccumstyrningspumpen, gjorde så med en extern 1l flaska, å den vill nästan precis gå av sig självt. Nästan nästan men så fort jag släpper startmotorn så dör han :/

Nu är alla kåpor borta. Ser ut som de bytt vaccumpump härom åren, för den glänser i sin gula krom. Ej ergad

Vaccumförgasare, tänker de bör heta så, aldrig läst hur de fungerar. Vet att efter jag bytte munstycken mm, fick jag koppla ur vaccumslangarna som går till bränslesystemet, för den skulle gå riktigt. De var vad jag minns, urkopplade likaså innan när den bara gick på tomgång, rusade upp å ner å tvärdog.
---Kan dessa typ av förgasare gasa utan vaccumslangarna???

Kan ha satt nålen fel, eller plastbrickan som skall styra den, när jag tog ner å blåste rent efter den ej ville starta å stått å läckt soppan till motorn. Ser ut å vara två tjocka sådana på nålen, enligt sprängskissen. En underst å en överst, alt är den understa en o-ring. Den kan vara väck...

Tacksam!!!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#8 » 11:37:25, 10-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trixat, med startgas å full choke går han av sig självt. Skruvade upp tomgången lite då det verkade som den var för låg för den skulle klara tomgångskörning av sig självt. Han ryker duktigt i det läget.

Plockat ner förgasaren, flottörnålen är spänstig å verkar fungera precis som den bör.

Körde först med extern tank. Ville inte gå helt själv med den. Såg undertrycket fick lite bensin å flöda ur bränsleslangen då alla vaccumslangar var inkopplade. Kom iofs en liten stråle bara.

Sög i vaccumslangen som skall öppna vaccumkranen/vaccumpumpen. Fick inte det med mitt sugande å flöda i bränsleslangen. Ej plockat ned denna VP då den ej gick som den skulle med externt bränsle.

Just det, justerbart munstycke sitter undertill. Enda man kan justera på. Hur skall man tänka/göra när man skruvar på den?? Känndes inte som den var fjädebelastad å kan då ha skruvat lite på sig självt...

Tips??? (Skall montera åter nu. Se om något ändrats).
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Micke_fixar

#9 » 11:51:35, 10-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla kompen och att ventilerna stänger. Mina ventiler stod öppna.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

PeterNacka (trådstartaren)

#10 » 12:08:40, 10-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går nu på extern tank. (Plockade ner förgasaren å kikade men såg inget. Ev kanske Chocken, mekaniken in i förgasaren inte nått hålet när jag sist gjorde samma sak. Enda jag kan tänka mig). Så fort jag kopplar in alla 3 vaccum slangarna dör den dock. Ser att 1a(rosa) går ner till förgsarens högra sida, 2a, (svart) går ner till framaxels "klump", 3e, (genomskinnlig) går ner till fläktmotorn. Vad gör dessa???

OBS! Själva vaccumslangen till vaccumpumpen/vaccumlåset, är en 4e slang, går direkt till VP mellan förgasaren.

Ett ev fel jag inet nämnt, dödmansgreppets gummihatt är kass så tejpat den å såg sedan tejpen glidit av... Sitter en ny nu. Kan ha spökat med för dåligt kontakt... En del av saken då han inte ville gå innan på extern bensin. (Alt chokens mekanism inte glidit in i hålet som nämnt).

SKall plocka ner vaccumpumpen. Öppnade en sidan på plats. Ser ut som jag lätt kan ta sönder den, av misstag då :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#11 » 12:43:13, 10-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojdå, såg ingen in å utgångsmärkning på VP, förrens den var loss. Fick för mig den var monterad åt fel håll, så följde IN markeringen med slangarna å nu går den fint igen :) Ryker lite lätt men gör sina 75km/h ändå. Å går på sin org tank :/ å :( å :) Så nu vet jag inte riktigt vad felet var. Kanske bara dödmansgrepps hatten, kanske choke mekanismen eller båda två samt felvänd VP.

Hoppas någon lärt sig något. Att den funkar är kul men än kuligare å veta vad felet var. Man vill ju veta vad man gör :P

Återstår bara vaccumhistorian mellan el-fläkten, framaxelklumpen å förgasaren. Dör så fort man kopplar ihop de 3...

Tack!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Stenström

#12 » 07:31:03, 11-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangarna ner till diffen och fläkten är för ventilation. Kopplas med T-kors lite var stans och forsätter upp i det fria under kåpan vid växelspakarna på tanken. Även förgasarens ventilation slutar där uppe i det fria.
Om den ryker kan det bero på dåliga ventiltätningar eller kolvringar. Ventiltätningarna torkar och spricker med tiden även om den inte gått så mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stenström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:28, 04-02-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se