Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Använda vinsch löst?!

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera ATV/UTV här!

processengine

#16 » 20:32:57, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edit: När min wire gick av hände precis ingenting. Ingen pisksnärt eller liknande.
Senast redigerad av processengine 23:09:28, 22-10-2020, redigerad totalt 1 gång.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



Toost

#17 » 11:35:30, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nånstans har jag sett bilder på en bogserbåt där den avslitna linan lagt sig över hela akterdäcket, men det är väl nylonlina och inte stålwire.
Om linan har flexat , tänk sträckt spiralfjäder, innan den går av riskerar den snärta men om den inte flexar så lär den lägga sig platt.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

processengine

#18 » 12:09:05, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag drog av ATV-kranvinschens wire för ett par veckor sedan, skulle hjälpa en fel-lutande gammal björk att tippa över åt rätt håll men stod i lite fel vinkel. Fullt spänn, vinschmotorn drar kring 1300 kg och wiren var gammal, det bara snäppte till och ändarna föll till marken. Helt odramatiskt. Givetvis vill man ju inte ha en nedfallande wireände i nyllet eller ögonen, det kan ju bli väldigt obehagligt. Undrar dock om det ibland ändå kan bli den där snärten som i bogserbåtsexemplet, när hela wiren hamnade på båten?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Ivar Risslén

#19 » 12:21:03, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här typen av vinsch är ganska bra. Man kan vinscha en längre sträcka utan att ta om. https://www.habegger-hit.ch/pend_eng/in ... ger-hit-10 Nackdelen är priset men det brukar gå att hitta begagnade på olika auktioner.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stridis2

#20 » 12:23:11, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hände för drygt 20 år sedan så det är nästan preskriberat nu... Jag hade kört fast med Range Rovern i ett surhål på en jeepträff, ganska ordentligt också. Framaxeln var under marknivå... :vissla:
Kom en kille med Dodge Weapon carrier, stor tung bil med rejäla hjul och diffspärrar runt om. Bilen var nerkabbad och hans flickvän satt bredvid. Till historienhör att hon hade en ganska stor, fluffig frisyr.
Vi kopplade ihop två långa bogsertrossar med ett tungt järnschackel så hans bil stod på bra mark. Den bara slirade när han drog. Han rullar bak en liten bit och rycker varpå min RR kom fram en liten bit. Då växte hornen på WC-föraren. Han backade bak en ordentlig bit för att ta sats. Jag skrek och viftade men han såg inte utan kör fram i full karriär. Jag ser hur trossarna bara blir tunnare och tunnare för att därefter bli tjockare igen. Sedan börjar de veckas som en slingrande orm medan de far framåt som skjutna ur en kanon. Han hade alltså slitit av en tross som var mellan 30 och 40 mm grov precis där den var infäst i min bil. Schacklet for fram genom luften och bokstavligen genom hennes hår innan den kraschlandar i rutramen, slår itu denna och vindrutan samt klipper vaccumtorkarnas ledning så motorn dog. Hade schackelt gått en decimeter längre till höger är jag helt övertygat om att den kvinnan hade varit dör där och då! :uupps:

Nej, detta var inte någon stålwire, men principen är likadan på saker där man kan bygga upp en spänning. Efter ovanstående händelse brukar jag vara ganska försiktig vid drag och lyft med wire eller linor.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mats i Myrhult

#21 » 21:19:35, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar ingen roll om du har kätting, wire eller syntetsling, har du något i uppspänningen som fjädrar innan ett brott inträffar så får du en snärt.
Man brukar rekommendera att lägga en jacka eller filt över linan. Men det hjälper inte så bra om det är ett tungt schackel halvvägs.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se