Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Speciell olja Kawasaki ATV?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera ATV/UTV här!

Ivar Risslén

#16 » 12:48:39, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde mc på 70 och 80 talet. Man kan inte säga rakt avatt det inte går med vanlig motorolja. Det var olika på fabrikatet på motorcykeln och vilken olja som fungerade. Honda CB750 enkelkam var känsligare än vad Kawasaki Z1 900 var. Suzuki 1000 och 1100 var inte riktigt lika känsliga som Hondorna eller så berodde allt på vad vi hade för oljeleverantör. Vissa kopplingar slirade men andra klibbade ihop så de inte frikopplade i någon ordning. På den tiden så fanns det inte någon speciell MC olja utan det var till att prova sig fram.
Efter 1986 har jag inte haft någon mc där det har varit problem med oljan i kopplingarna för jag har haft torrkoppling på alla cyklar utom på min Triumph SpeedTwin.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



toker

#17 » 14:04:11, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Direktlänk till ett inlägg i den tidigare tråden: torbjorn_forsman @ Hastighetsmätare volvo740-92

Vet inte vilken manual du har men i den jag har till Yamaha sår det visserligen inte att det ska vara mc olja men det står vilken klassning oljan ska ha nu tror jag inte en atv är lika känslig som en mc på grund av effekt skillnaden.
Bild
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#18 » 15:22:34, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingen brukar vara dimensionerad efter motorns vridmoment, lägre vridmoment = klenare koppling.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker

#19 » 18:12:26, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kanske det är men vad jag tror mig uppleva är det mycket vanligare med kopplings slir på lite motor starkare mc en gissning är att det beror på att det är lite mera utrymmeskrävande att få en koppling till en stark motor bli hyffsat lättmanövrerad det krävs helt enkelt flera lameller och stålskivor än vad som krävs i en klen motor. Nu kan min tro bero på att jag mest kommit i kontakt med lite större mc motorer så kan vara helt fel ute.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#20 » 18:31:26, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På nyare ktm 50sx är det lameller som slirar och där ska det vara ATF olja.

Kanske värt o ta reda på vad det ska vara så man inte kör sönder.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#21 » 19:50:34, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:
torbjorn_forsman skrev:Direktlänk till ett inlägg i den tidigare tråden: torbjorn_forsman @ Hastighetsmätare volvo740-92

Vet inte vilken manual du har men i den jag har till Yamaha sår det visserligen inte att det ska vara mc olja men det står vilken klassning oljan ska ha nu tror jag inte en atv är lika känslig som en mc på grund av effekt skillnaden.
Bild


API-klass SE, SF eller SG är typiska för bilmotoroljor från tidigt 90-tal. Det enda den där bilden säger är att att man ska använda vad som på den tiden var en olja av "normalkvalitet", alltså inte någon riktigt tvivelaktig lågprisolja som kanske har en äldre egentligen utgången API-klass, eller olja från något gammalt militärt restparti eller liknande. Och i all synnerhet att det ska vara en olja som är avsedd som motorolja och inte som t ex hydraulolja eller allmän maskinolja. SE-klassen var ju den som rekommenderades i den Kawasakihandbok från 1983 som jag hänvisade till i den andra tråden, men på den tiden kanske inte SF och SG hade kommit till.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#22 » 20:31:49, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men finns sån olja att få tag i nu ? Det står ju i texten att man inte ska använda olja av högre klass eller energy conserving jag tror nog man får lov att köpa mc olja eller Yamalube vilket är en mc olja. En annan sak att tänka på är lagret till startmotorn på många mc och fyrhjulingar och tex Yamaha snö skoter har ett envägs lager vilket inte ska ha vilken olja som helst för då kan den slira vid start så även en snöskoter vilken saknar oljekoppling bör inte köras på vanlig bil olja.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#23 » 21:58:18, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

S k universaloljor/traktoroljor som t ex Biltema 36-994 , brukar än idag inte uppfylla något högre än API SF.

Var inte den där oljesmorda frihjulskopplingen i startmotorn på Yamaha fyrtaktsskotrar en rätt misslyckad konstruktion som bara användes några få år innan den ändrades? På bilstartmotorer (och äldre Yamaha tvåtaktsskotrar) är den fettsmord en gång för alla och tätad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#24 » 22:07:01, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet använder Yamaha samma typ av koppling än i dag i viper samt sidewinderoch den används även i mc men är nog främst större få cylindriga som får problem som tex virago/dragstar.

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Foton

#25 » 07:25:26, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på youtube https://www.youtube.com/watch?v=OttsAjTtj7I se hela filmen för på slutet förklarar han hur du gör på fyrhjulsdrivna modellen.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Larsson-Kalix (trådstartaren)

#26 » 09:27:38, 11-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Bra ! i vilket fall vart det fel olja i just denna gång, Larsson kanske har nå info om vad det var han tippade i ?,

Wow, trodde inte tråden skulle vara aktiv fortfarande :uupps:, sorry att man inte har bättre koll!
När jag köpte Kawasakin syntes inte nivån i siktglaset alls så jag fyllde på "tills vidare" med den oljan jag alltid har hemma.
Om jag minns rätt var det kanske nån deciliter av Agrol 10w30 mineral som hälldes i bara för att kunna se om man får liv i den.
Nåväl, har i alla fall köpt en 4L dunk med rätt specad olja från Biltema, enligt råden här i tråden.
Blir nog först till våren man gör oljebytet, fyrhjulingarna används ej på vintern.
Larsson-Kalix
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:58, 03-05-2020
Ort: Kalix och Överkalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Volvo BM 400
Volvo BM 650
Volvo BM 210 Teddy
MF 135
MF 35 guldkalv
David Brown 950
Oliver Cletrac ADH bandschaktare

..och en massa annat!

Larsson-Kalix (trådstartaren)

#27 » 09:38:39, 11-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foton skrev:Kolla på youtube https://www.youtube.com/watch?v=OttsAjTtj7I se hela filmen för på slutet förklarar han hur du gör på fyrhjulsdrivna modellen.

Tack för länken, ska testa proceduren när man tar igång fyrhjulingen igen till våren.
Bild
Larsson-Kalix
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:58, 03-05-2020
Ort: Kalix och Överkalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Volvo BM 400
Volvo BM 650
Volvo BM 210 Teddy
MF 135
MF 35 guldkalv
David Brown 950
Oliver Cletrac ADH bandschaktare

..och en massa annat!


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se