Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Speciell olja Kawasaki ATV?

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera ATV/UTV här!

Larsson-Kalix (trådstartaren)

#1 » 17:34:35, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå-hallå!

Är det någon där ute i landet som vet om man måste ha en speciell motorolja i en Kawasaki KLF 300 C från 1990?
Den har nån form av halvautomat, 5 växlad med back utan koppling. Har varit ett lik - har ingen instruktionsbok.
Fyllde på nån deciliter med vanlig 10w-30 då man inte såg nivån i siktglaset, gjorde detta innan jag började använda den.
Nu i minusgrader verkar den slira på dom högre växlarna vid fullgas...normal körning går dock bra än så länge.
Fixar man detta med byte till nån specialolja med nån friktionstillsats? Är ganska grön vad gäller ATV.

Om nån har justerat kopplingen på en sån här pjäs kanske ni kan beskriva proceduren?
Vad jag förstått är det nån skruv som skruvas in tills motstånd finns, sen backar man ut den igen...?

Tack på förhand!

Edit: Verkar inte gå att länka till en bild heller, med img-tag...?

Bild
Larsson-Kalix
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:58, 03-05-2020
Ort: Kalix och Överkalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Volvo BM 400
Volvo BM 650
Volvo BM 210 Teddy
MF 135
MF 35 guldkalv
David Brown 950
Oliver Cletrac ADH bandschaktare

..och en massa annat!



Jac

#2 » 18:03:01, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilolja i motorcykelmotorer brukar vara en flopp då antifriktionstillsatserna i biloljan får kopplingen att slira på en motorcykel.
Med motorcykelolja får man inte det problemet.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dc_lindberg

#3 » 19:22:05, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av dc_lindberg 19:28:49, 23-10-2020, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#4 » 19:26:32, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta går det hitta instruktionsböcker på nätet, kanske inte rätt språk alla gånger men oljetyp brukar gå lista ut oavsett språk.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#5 » 20:49:55, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte efter någon form av manual - samtliga - är spärrade!
Så de finns, mot betalning...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#6 » 21:44:28, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Larsson-Kalix skrev: .... Är det någon där ute i landet som vet om man måste ha en speciell motorolja i en Kawasaki KLF 300 C från 1990? ....


I den finstilta texten på oljeburkarna ska du leta efter JASO MA2.

Jaso klassar oljor för motorcyklar och är anpassad för högvarviga motorer med höga temperaturer och lagertryck samt motorer med hopbyggd växellåda och våtkoppling. Dessa standarder ,särskilt JASO-MA och JASO-FC, tar hänsyn till olje-krav för motorcyklar som API-normen inte gör.

Bild

Olje Åtgång: (KLF 300 Bayou 86-88)

Motor ca 2L
Motor/Växellåda: 10W40 Delsyntetisk Motorolja, API SG, JASO MA, JASO MA2

Differential/ Slutväxel Bak ca 0,2L
Differential/ Slutväxel Bak: 75W-90 API GL 3/4/5


Bild

https://www.swedol.se/sbk-racing-10w-50pg-1004818.html

Bild
Bild
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Larsson-Kalix (trådstartaren)

#7 » 07:42:52, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Larsson-Kalix skrev: .... Är det någon där ute i landet som vet om man måste ha en speciell motorolja i en Kawasaki KLF 300 C från 1990? ....


I den finstilta texten på oljeburkarna ska du leta efter JASO MA2.

Jaso klassar oljor för motorcyklar och är anpassad för högvarviga motorer med höga temperaturer och lagertryck samt motorer med hopbyggd växellåda och våtkoppling. Dessa standarder ,särskilt JASO-MA och JASO-FC, tar hänsyn till olje-krav för motorcyklar som API-normen inte gör.

Bild

Olje Åtgång: (KLF 300 Bayou 86-88)

Motor ca 2L
Motor/Växellåda: 10W40 Delsyntetisk Motorolja, API SG, JASO MA, JASO MA2

Differential/ Slutväxel Bak ca 0,2L
Differential/ Slutväxel Bak: 75W-90 API GL 3/4/5


Bild

https://www.swedol.se/sbk-racing-10w-50pg-1004818.html

Bild
Bild


Tusen tack, då vet jag vad jag ska leta efter!
Blir ett olje & filterbyte då så kanske kopplingen repar sig.

1 person gillar det här inlägget.
Larsson-Kalix
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:58, 03-05-2020
Ort: Kalix och Överkalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Volvo BM 400
Volvo BM 650
Volvo BM 210 Teddy
MF 135
MF 35 guldkalv
David Brown 950
Oliver Cletrac ADH bandschaktare

..och en massa annat!

Michael Meier

#8 » 08:18:48, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är beroende på hur mye du har provkört, är väl oljan urtvättad så ger inte den någon permanent skada efter sei.

Lycka till! (läs på innan nästa gång) :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 22:12:21, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl egentligen bara såna där speciella lågfriktionsoljor som en del biltillverkare har börjat föreskriva på de senaste åren, som kan ställa till bekymmer med våtkopplingar. En billig standardolja, oavsett om den är mineral eller syntet, brukar fungera problemfritt.
Tittar man i specarna i VHB för japanska mc, fyrhjulingar och liknande från 80- och 90-talet, så står det aldrig någonting om någon specialolja, det anges bara en viskositet enligt SAE, och eventuellt också en API-klass som då vanligtvis motsvarar vad som var gängse för billiga bilmotoroljor det år då manualen skrevs.

Jag har för mig att vi har rett ut precis det här i en tråd för några år sedan, även om den gamla fyrhjulingen den gången inte var en Kawasaki utan något annat japanskt märke.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#10 » 22:43:43, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något sökord ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#11 » 09:00:48, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är väl egentligen bara såna där speciella lågfriktionsoljor som en del biltillverkare har börjat föreskriva på de senaste åren, som kan ställa till bekymmer med våtkopplingar. En billig standardolja, oavsett om den är mineral eller syntet, brukar fungera problemfritt.
Tittar man i specarna i VHB för japanska mc, fyrhjulingar och liknande från 80- och 90-talet, så står det aldrig någonting om någon specialolja, det anges bara en viskositet enligt SAE, och eventuellt också en API-klass som då vanligtvis motsvarar vad som var gängse för billiga bilmotoroljor det år då manualen skrevs.

Jag har för mig att vi har rett ut precis det här i en tråd för några år sedan, även om den gamla fyrhjulingen den gången inte var en Kawasaki utan något annat japanskt märke.

Vet inte hur det är med fyrhjulingar men att använda en vanlig bil olja till mc med våt koppling det är att be om problem hojar från runt mitten på -80 talet brukar ha föreskrivet och vilja ha mc olja hur det är med äldre vet jag inte för nån så gammal hoj har jag inte haft. Tex biltema har billig mc olja dock vet jag dom som haft problem med kopplings slir efter att ha använt den oljan så i det här fallet bör den nog undvikas.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 09:38:52, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Direktlänk till ett inlägg i den tidigare tråden: torbjorn_forsman @ Hastighetsmätare volvo740-92

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#13 » 09:51:48, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra ! i vilket fall vart det fel olja i just denna gång, Larsson kanske har nå info om vad det var han tippade i ?,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#14 » 10:03:36, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är väl egentligen bara såna där speciella lågfriktionsoljor som en del biltillverkare har börjat föreskriva på de senaste åren, som kan ställa till bekymmer med våtkopplingar. En billig standardolja, oavsett om den är mineral eller syntet, brukar fungera problemfritt.
Tittar man i specarna i VHB för japanska mc, fyrhjulingar och liknande från 80- och 90-talet, så står det aldrig någonting om någon specialolja, det anges bara en viskositet enligt SAE, och eventuellt också en API-klass som då vanligtvis motsvarar vad som var gängse för billiga bilmotoroljor det år då manualen skrevs.

Jag har för mig att vi har rett ut precis det här i en tråd för några år sedan, även om den gamla fyrhjulingen den gången inte var en Kawasaki utan något annat japanskt märke.


Körde en del MC från ca 90 och några år fram. Bilolja fanns hemma, billigt och bra. Upptäckte ganska snart hur viktigt det var med MC-olja om man ville undgå slirande koppling.

En senior MC-mek bör kunna bekräfta.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Foton

#15 » 10:08:13, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner inte till hur just din ATV fungerar men kan det inte vara centrifugalkoppling? Är du säker på att den inte slirade innan du slog på oljan? Kanske är backarna i kopplingen slitna eller så har du för lågt varv eller för hög växel så backarna inte slungas ut utan slirar (precis som de ska). Allt kanske fungerar som det är tänkt?
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se