Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Varför startar inte min lilla kinamaskin?

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera ATV/UTV här!

G-son

#16 » 11:49:50, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svart skrev:...halvautomat med tre växlar fram och en back, kedja till drev på bakaxeln. Men något måste ju göra att den inte behöver frikoppling...

Om jag minns rätt och har förstått vilken motortyp det handlar om har den en ganska vanlig koppling, men istället för kopplingshandtag påverkas den av växelspaken. Kopplingen greppar med spaken i mittläge, dra den upp/ner för att växla och den frikopplar.

Motorn har rötterna i Hondas Monkeybike/Dax från ~70-talet. Kinesifierat utförande gjort av trolldeg med toleranser plus minus en halvmeter.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



David, Luleå

#17 » 13:13:50, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Kinesifierat utförande gjort av trolldeg med toleranser plus minus en halvmeter.



Har en liten 4-hjuling med en Loncin 90cc. (Kan vara variator. Har ingen aning men den växlar aldrig och går ganska fort även med lite gas efter en stund.) Den är från 2007 och den var inte välvårdad när jag köpte den billigt.

Det jag vill säga är att jag är ändå väldigt imponerad av hur lättstartad, fin tomgång och acceleration den har. Motorn spinner som en katt. Om man håller för avgasröret så att man tar bort lite avgasljud så är det inte ett tick, slammer, knack eller missljud från motorn. Så här fint har jag inte varit med om att någon märkesmoped gick när jag var 15.

Den vibrerar en del när det går fort. Men det är mycket som kan skapa de vibrationerna.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

G-son

#18 » 13:46:43, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, absolut, vissa exemplar håller och går riktigt fint. Tyvärr strular många andra exemplar mer eller mindre. Jag har jobbat med service/garantirep på kinesiska mopeder, och har skruvat med bekantas fiddys och fyrhjulingar, några av dom bara går och går medan andra drabbas av ventilsallad innan dom gått 20 minuter efter nyköp, eller att drevaxeln knäcks vid ett låsringsspår, ett antal av mopederna hade ramlagerras efter ungefär 400 mil...
Jag brukar kalla det lotteri när man köper en kinamaskin, ibland har man tur och får en vinstlott, andra gånger inte.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Toost

#19 » 17:29:31, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det den vanliga Honda Z50 Monkeybike motorn som finns i sådär 3000 olika Kinesiska kopie-varianter då är den inte med variator utan med fasta växlar.
den finns i otaliga slagvolymer, allt mellan 50 kubik upp tom 150 kubik
med manuell koppling eller automatkoppling, med manuell eller automatisk växel , med eller utan kick, med eller utan startmotor som dessutom kan sitta antingen över eller under cylindern.
och för att göra det hela ännu roligare så finns det ungefär lika många olika tillverkare. Loncin och Lifan är bra / ska vara bra. Det kryllar av motorer helt utan tillverkarnamn.
Har den som du säger back då lär den ha en växelpedal-axel på vänster sida.
Jag har köpt två Lifan motorer ifrån https://www.bikenet.se/
Jag tror kopplingsschemat är ganska så standardiserat till/från motorn. Därefter kan elsystemet nog se hur som helst ut.






Bild
Senast redigerad av Toost 10:18:59, 28-09-2021, redigerad totalt 1 gång.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#20 » 18:43:51, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det elschema jag har på Lifan maskinerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Svart (trådstartaren)

#21 » 08:52:46, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu är jag med, jag har ju fasta växellägen och troligtvis så kopplar den när växelspaken rörs.
Växelspaken sitter på vänster sida, motorn är bra lik Lifanbilden. Apropå bild så börjar det väl bli dags att även jag bidrar med lite bilder :)

Vi gick förbi den igår kväll och tryckte på startknappen i förbifarten och då gjorde den faktiskt ett försök at starta. Flera puffar! Men nu har bensinen läckt ut... Bränsleslangen är stenhård och sprucken, ny kommer 20-30 september. Samlade upp det som läckte ut i en tom ölburk av ett känt märke som hämtat sitt namn från norra Sverige, det kändes lagom redneck :)
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

Svart (trådstartaren)

#22 » 09:22:30, 04-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ni! Nu har jag fått igång den! Men enbart på tomgång, rör jag gasen så dör den direkt. Men stabil tomgång är mycket bättre än utgångsläget när den inte ens sa klick :)

Bytte bensinkran och slangar till ett wish-köp. Nu har jag köpt två grejer där som har varit minst lika bra som originalgrejerna - jag är förvånad och glad :)

Bild

Bild

Bild
Lite lätt solblekt va?
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

joakim72

#23 » 16:22:42, 04-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svart skrev:Nu ni! Nu har jag fått igång den! Men enbart på tomgång, rör jag gasen så dör den direkt. Men stabil tomgång är mycket bättre än utgångsläget när den inte ens sa klick :)

Bytte bensinkran och slangar till ett wish-köp. Nu har jag köpt två grejer där som har varit minst lika bra som originalgrejerna - jag är förvånad och glad :)


Bild


Lite lätt solblekt va?

Upp med de krommade stora muttrorna uppe och nere och kika in. Troligen så har ventiljusteringen gängat upp,och det ser du innanför muttrorna.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Svart (trådstartaren)

#24 » 16:25:43, 04-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska jag undersöka! Tack!
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

David, Luleå

#25 » 19:38:48, 04-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis:)

Så blek var min också när jag köpte den. En burk färg på Biltema i dotterns val gjorde den lilametallic när allt ändå var isärskruvat.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Svart (trådstartaren)

#26 » 10:45:39, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en ventiljustering efter att ha bytt kabelhärvan och då startade den direkt.

Sen gick den i 20 minuter innan tomgången försvann och sen startade den inte mer.
Ny ventiljustering när inget annat hjälpte så startade den direkt och vi tillomed provkörde med lite fika - och fick bogsera hem när tomgången försvann och inte gick att justera in igen efter ca 20 minuter.

Nån som har nå bra idé?
Förgasaren har jag gjort rent lite grann, har en ultraljudtvätt på önskelistan så jag kan göra det igen.
Tomgångsskruven är väldigt lättvriden, den kanske justerar om sig? Men isåfall borde jag ju kunna hitta tomgången igen och det är omöjligt.
Låsmuttern till ventiljusteringen satt som den skulle när jag gjorde justering nr 2. Tänkte att det kanske lossat.

Är det så illa att lille Sixten har trolldegsventiler ändå?
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

Svart (trådstartaren)

#27 » 10:46:19, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, höll sprayfärg på plastdetaljerna? Eller har det flagat av?
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

torbjorn_forsman

#28 » 11:41:35, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur var ventilspelen innan första resp andra justeringen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#29 » 13:34:07, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ett 50cc alster som fått en 110cc transplantation av samma märke som du har. Betedde sig på samma sätt sätt. Justerade ventiler bytte tändspole och körde förgasaren i ultraljudstvätten. Efter det så gick den bra ..för bra för att kunna hanteras av dottern utan livet som insats så den sålde jag :D
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Svart (trådstartaren)

#30 » 14:31:42, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn, lite för lite spel både insug och utblås första gången, andra gången kollade jag bara insugssidan och då var det lite för litet men det kändes inte lika illa som första justeringen.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se