Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Varför startar inte min lilla kinamaskin?

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera ATV/UTV här!

Svart (trådstartaren)

#1 » 20:28:42, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försöker få liv i en liten Loncin 110 cc och felsöker mig långsamt framåt. Sen början har den varit helt död, inte ens ett klick eller försök från startmotorn.
Batteriet var kass så det är bytt.
Lamporna tändes inte men efter ett tags lirkande med tändningslåset (4 trådar, 2 lägen) så tänds lamporna men det verkar fortfarande inte gå ström till startmotorn.
Tändningslåset är misstänkt felkälla med andra ord.

Så: med tändningslåset löst och i läge På, borde det inte bli kontakt mellan mer än två av sladdarna när jag mäter med multimetern?
Röd, grön, svart och svartvit som på bilden. Röd till batteriet verkar det som, svartvit skulle kunna vara jord men det är jag osäker på. Övriga borde gå till lamporna samt startmotorn väl?

Jag hade ett likadant tändningslås liggande men det är troligtvis paj och där blir det inte kontakt mellan något sladdpar alls.
Bild
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3



torbjorn_forsman

#2 » 21:35:51, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du elschema för den?
På den där typen av fordon har tändningslåset ofta en pol som sluter då tändningen är på, för att mata ström från batteriet till startknapp, lyse mm. Och en annan pol som sluter då tändningen är avstängd, för att kortsluta svänghjulsmagneten så att motorn stannar.

Om inte startmotorn går, så mät och kolla om det kommer fram spänning till startrelät (jag gissar att det finns ett separat sådant). Om inte, så kolla om det finns spänning före resp efter startknappen.
Troliga fel är t ex kabelbrott någonstans där kabelstammen rör sig då man vrider på styret, eller problem med någon förreglingsbrytare som ligger i serie med startknappen (t ex förregling för att startmotorn bara ska gå att köra då växeln ligger i friläge eller man håller på bromsen eller liknande).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#3 » 09:30:13, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en 4-hjulning med Loncin 90cc billigt då den inte gick att starta.

Inte heller ett klick. Efter nytt batteri och avklädnad av hela atvn. Följde jag alla kablar i alla kontakter, de bytte färg och jag plockade isär handtaget med startknappen. Två gånger för att upptäcka att ”blinkersknappen” inte bara satt där för skojs skull. I mitten var den av. Till höger var det en ”dödare”/stoppknapp och till vänster slöt den startmotorkretsen.

Så för att starta skulle tändningen vara på, bromsen intryckt, ”blinkersknappen” åt vänster och sen trycka på startknappen. Vilket jubel där startmotorn äntligen snurrade och maskinen tände igång direkt.

Totalt logiskt :screwy:
Senast redigerad av David, Luleå 09:42:12, 09-04-2021, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#4 » 09:32:11, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis hade en liknande med trasigt tändningslås. Vi försökte tjuvkoppla men brände någon tändningsdel. Minns inte om det var någon typ av tändmodul/cdi eller tändspole. Men koppla inte bara på känn...
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#5 » 09:47:40, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klassiskt (i synnerhet på åkgräsklippare och liknande) att man bränner sönder tändmodul/tändspole om man råkar koppla in 12 V på dödarledningen. Det värsta är att det i en del fall kan hända utan att man har kopplat fel, då orsakas det av överledning i tändningslåset, antingen pga fukt eller pga att mekanik har ramlat isär och någon fjäder har lagt sig så den kan kortsluta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#6 » 12:51:52, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

annars är det ju som vanligt på kinesmaskiner. Det kan var allt möjligt inkopplat på vägen mellan aktivering och startmotor. På en vi köpte själva ny så ska en knapp stå rätt, (dessutom helt ologiskt) och sen måste man trampa på både fotbroms och handbroms för att startmotorn ska gå. Dessutom en neutralkontakt på det..........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Jimmy Nilsson

#7 » 13:01:33, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sånt där offer har jag ståendes i ett hörn ngnstans. Får du igång ljuset så har du ström. Kolla dödarknapp,bromskontakt och startrelät. Sitter även en glasäkring som bryter tändning och startmotor. De har ingen logik men rätt enkla ändå.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

G-son

#8 » 14:00:47, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På den där typen av fordon har tändningslåset ofta en pol som sluter då tändningen är på, för att mata ström från batteriet till startknapp, lyse mm. Och en annan pol som sluter då tändningen är avstängd, för att kortsluta svänghjulsmagneten så att motorn stannar.

Precis. Röd är plus från batteri, svart är plus endast med tändning på, grön är jord, svartvit är dödarkabel från tändsystemet. Brukar vara i alla fall, lita inte på att kineserna alltid är konsekventa.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

mimeck

#9 » 18:13:52, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nödstoppen?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Svart (trådstartaren)

#10 » 10:01:50, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla ni för snabba svar! Jag fick andra saker emellan (det är inte hög prio på det här vad barnen än säger... :) ) men snart är det dags.
Det låter som att jag ska kolla hur långt jag har ström, följa trådarna från startmotorn och bakåt mot batteriet. Men först ska jag se om jag kan kombinera bromsar och knappar rätt. Jag har tagit isär dödarknapp och startknapp och kollat efter de mest uppenbara ärjningarna och försökt få nån form av logik med hjälp av multimetern men än är det frågetecken. Startknappen borde ju ge kontakt mellan sina bleck när den är intryckt till exempel, men de ser rena ut åtminstone.

En säkring är hittad än så länge, en liten röd 10A som jag bytte. Men som sagt, det kommer ju ström till lamporna åtminstone och bromsljuset fungerar dessutom.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

Svart (trådstartaren)

#11 » 09:37:26, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte så snabbt det här... Men nu har jag bytt en gammal och glappig kabelhärva mot en ny och åtminstone ren från wish. Nu snurrar startmotorn! Jag har fått en enda klen puff men inte lyckats få igång motorn.
Jag har gnista och ny bensin i tanken. Förgasaren har jag delat två gånger och den är ren såvitt jag kan se - fast det är den inte för det kommer inte ner någon bensin till stiftet. Det blir inte blött.
Men det är klart, koppen i botten fylls ju upp med bensin.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

G-son

#12 » 10:46:32, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en bra, stark gnista när du kör startmotor? Ska kunna hoppa 4-5mm. Om gnistan verkar bra hade jag kollat ventilspelet, kinamotorerna har ventiler & säten av trolldeg så det behöver justeras ofta, rätt som det är stänger ventilen inte helt längre och sedan blir det ingen start...
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Svart (trådstartaren)

#13 » 15:38:57, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får kolla båda delar. Hur långt gnistar kan hoppa har jag inte testat.

Undrar vad ventilspelet ska vara på en Loncin 110... Jag får fråga internet :)
Hoppas det finns något att vrida motorn med. Ingen kick iallafall men kanske det går att vrida veven bakom en kåpa eller så.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

torbjorn_forsman

#14 » 16:56:19, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar du inga säkra uppgifter på ventilspelet, så sikta på 0,1-0,2 mm. Om det är en stötstångsmotor, efterdra topplocksmuttrarna INNAN du justerar spelet, det kommer att ändras om topplockspackningen trycks ihop lite till.

Jag gissar att det är variatordrift? I så fall är det nog lätt att ta bort kåpan över variatorerna och vrida på primärvariatorn för att dra runt motorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Svart (trådstartaren)

#15 » 08:14:50, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn!
Jag får faktiskt erkänna att jag är osäker på om det är variator eller vad det är. Om jag har fått rätt uppfattning så är det en halvautomat med tre växlar fram och en back, kedja till drev på bakaxeln. Men något måste ju göra att den inte behöver frikoppling.
Förra ägaren körde, ställde den utanför huset och lät den stå där över vintern.

Luftkyld är den för övrigt, lite skön omväxling till en annan fyrhjuling jag grejar med som hade gått på enbart vatten i kylaren så det som kom ut när jag bytte var rostbrunt.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se