Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Bygga timmerkärra till ATVn

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera ATV/UTV här!

Simnil (trådstartaren)

#1 » 14:02:24, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att bygga en liten boggivagn, typ timmer/vedvagn, nu när plastsvärfar dumpade av hans gamla outlander 400 hos oss på fodervärdskontrakt.

Är Biltema billigast på axeltappar?
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000033769

Eller har någon sett ill några billigare någonstans?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



tracker

#2 » 14:26:40, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du nöjer dig med 750 kg / par så är nog biltema billigast, ska du ha 750 kg/st så är det nog jula och knt hjul o verktyg bland dom billigare.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Simnil (trådstartaren)

#3 » 15:05:43, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Om du nöjer dig med 750 kg / par så är nog biltema billigast, ska du ha 750 kg/st så är det nog jula och knt hjul o verktyg bland dom billigare.

Känns som att 1,5 ton bakom en hjuling räcker långt, hade nog räckt med 500kg per par också.

Vad kan axeltapp heta på utgrekiska om man tänker sig kolla vidare om i världen? Wheel hub?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Wizzman

#4 » 15:10:13, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
tracker skrev:Om du nöjer dig med 750 kg / par så är nog biltema billigast, ska du ha 750 kg/st så är det nog jula och knt hjul o verktyg bland dom billigare.

Känns som att 1,5 ton bakom en hjuling räcker långt, hade nog räckt med 500kg per par också.

Vad kan axeltapp heta på utgrekiska om man tänker sig kolla vidare om i världen? Wheel hub?


Stub axle

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Claes Folkesson

#5 » 19:00:37, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knt hjul och verktyg i Lindesberg kanske.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

bmh10350

#6 » 19:04:29, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte 750 kg per par i högst 80? De klarar väl mer om man inte ska köra 80 med en fyrhjulig och släp? 20 hm/h lär dom lätt hålla för det dubbla i vikt.
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

QV_

#7 » 19:32:05, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tracker

#8 » 20:05:15, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmh10350 skrev:Är det inte 750 kg per par i högst 80? De klarar väl mer om man inte ska köra 80 med en fyrhjulig och släp? 20 hm/h lär dom lätt hålla för det dubbla i vikt.

Tror dom dynamiska krafterna blir större vid tvärstopp med fullt lass mot en stubbe än fartökning på landsväg...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

2 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

bmh10350

#9 » 20:10:58, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:
bmh10350 skrev:Är det inte 750 kg per par i högst 80? De klarar väl mer om man inte ska köra 80 med en fyrhjulig och släp? 20 hm/h lär dom lätt hålla för det dubbla i vikt.

Tror dom dynamiska krafterna blir större vid tvärstopp med fullt lass mot en stubbe än fartökning på landsväg...

Ja kanske men hoppas inte han kommer köra 20 km/h i terräng då kan de sluta illa

1 person gillar det här inlägget.
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Simnil (trådstartaren)

#10 » 07:26:42, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Kanske en sådan https://www.autodoc.se/ridex/7999617

Jag har tänkt tanken, och hittar man rätt hubbar så kanske, men just dom där är ju dyrare än BT:s minsta tappar.

bmh10350 skrev:
tracker skrev:
bmh10350 skrev:Är det inte 750 kg per par i högst 80? De klarar väl mer om man inte ska köra 80 med en fyrhjulig och släp? 20 hm/h lär dom lätt hålla för det dubbla i vikt.

Tror dom dynamiska krafterna blir större vid tvärstopp med fullt lass mot en stubbe än fartökning på landsväg...

Ja kanske men hoppas inte han kommer köra 20 km/h i terräng då kan de sluta illa


Det handlar snarare om 1-2km/h på sin höjd kring stenar och stubbar.
Och det lär inte ska lastas mer än något hundratal kilo per lass ändå så jag är inte det minsta orolig för att 4x tappar ska palla vikten. Det r både stenigt, blött och kuperat i mina trakter så lastar man överdrivet kommer man att fastna istället.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

dc_lindberg

#11 » 10:16:22, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...?...
Låter som ett klassiskt och obotligt fall av den synnerligen svåra åkomman vilken är lika svår att bota...
- Dumsnålhet

Du ska göra dig en liten skogsvagn för timmer, med en boggie?
...timmer väger... blött timmer väger xY mer än torrt...

Överdimensionera, inom rimliga gränser, för när det kommer till kritan så lär du behöva överkapacitet!
Överkapacitet ger dig marginal, marginal är det som äts upp över tid, men som ändock finns kvar vid produktens slutskede/liv.
Väljer du för snål marginal... då kommer du att få ett haveri, och garanterat på "fel ställe"... saker går sönder i alla fall, det är en egenskap, men man behöver inte bygga in försvagningar redan vid konstruktion/tillverkning...

Jag har en "väghyvel" till min Belos. Någon som slängde ihop en 4-kants-ram och en raka. Löste säkert problem med grus gång/väg. Jag har den som "släpvagn". Sitter skottkärrehjul på, men axeltapparna är Belos original, o de klarar många kilon. Axeltapparna har hållit för 5-600kg's last, däcken... har mot alla odds hållit med 2.5kg. Jag har slitit ut ett par däck pga toe-in.
Släpvagnen min klara -lätt- ett kanske två ton, däcken gör det inte (original borde klara last av ca 700kg i vart fall).
Poäng:
- vägrakan är ett mästerverk av "jag behöver, tager vad jag haver, skiter i hur det ser ut, det skall håll och fungera!"
- prisskillnaden i stålkostnad, minimal. Prisskillnad i ett par hundra st eller så.

Mitt råd:
- ta heller för 750kg; viss merkostnad här och nu, men havererar en axel i skogen, så är prisskillnaden uppäten i samma ögonblick... sen kommer räkningen, o den blir långt högre än den ursprungliga prisskillnaden...

Som påpekat ovan.
När hjulet fastnar mot en stubbe/sten, i en grop eller mot en "knöl" - då tar det stopp!... och det stoppet innebär att hela ekipagets totala tyngd överförs till det hjulet och den hjulaxel som stoppades, om så bara för ett kort ögonblick, men ändock... -dunk- !

Om du plogat med en en-axling utan fjädrande plogblad, långsam promenadfart, och plogbladet fastnat i ex., ett brunnslock, då har du erfarenhet av vad som händer och vilka krafter som spelar in. Man kan göra sig ordentligt illa! Överför den kunskapen till en timmervagn som du kör 2-3ggr fortare med i skogen (dvs 3-4km/h istället för 1-2km/h med snöplogen på asfalten).


Dumsnåla inte.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#12 » 19:00:42, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Jag har tänkt tanken, och hittar man rätt hubbar så kanske, men just dom där är ju dyrare än BT:s minsta tappar.


Bilskrot! Nu vet jag inte om du har någon självplock i närheten.
Just hjullager och bilskrot är ju inte en optimal kombo, det vet jag. Men med låg fart så lär det inte bli något problem även med ett lite slitet lager.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bmh10350

#13 » 20:38:17, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl inte såpass gammal att kunna handla förr på bilskrotar och de va skit billigt, nu för tiden så är de nästan lika dyra som nya delar. Bilskrotar är i dagens läge guld värd. Tror dom iallafall

2 personer gillar det här inlägget.
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Simnil (trådstartaren)

#14 » 09:25:29, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är absolut med på dumsnål-snacket men.. För det mesta kommer den gå som alltiallo-gårdsvagn med ett träflak och bara någon gång ibland kanske köra lite ved. Den ska alltså aldrig köras långtimmer på.

Vad jag alltså är ute efter är att bygga en egen "kinavagn" fast billigare och lite bättre, inte bygga en proffsvagn för timmerkörning. (om det nu existerar en sådan tingest som proffsvagn i ATV-världen). Kommer troligen att sätta vanliga 13" bil/släphjul på den till att börja med.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torbjorn_forsman

#15 » 09:45:02, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en aspekt på dumsnålhet kontra att bygga rejält från början är, att om man överdimensionerar alltför mycket så är det stor risk att vagnen blir så tung och klumpig att den inte blir användbar för sitt ändamål.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se