...?...
Låter som ett klassiskt och obotligt fall av den synnerligen svåra åkomman vilken är lika svår att bota...
- Dumsnålhet
Du ska göra dig en liten
skogsvagn för timmer, med en boggie?
...timmer väger... blött timmer väger xY mer än torrt...
Överdimensionera, inom rimliga gränser, för när det kommer till kritan så lär du behöva överkapacitet!
Överkapacitet ger dig marginal, marginal är det som äts upp över tid, men som ändock finns kvar vid produktens slutskede/liv.
Väljer du för snål marginal... då kommer du att få ett haveri, och garanterat på "fel ställe"... saker går sönder i alla fall, det är en egenskap, men man behöver inte bygga in försvagningar redan vid konstruktion/tillverkning...
Jag har en "väghyvel" till min Belos. Någon som slängde ihop en 4-kants-ram och en raka. Löste säkert problem med grus gång/väg. Jag har den som "släpvagn". Sitter skottkärrehjul på, men axeltapparna är Belos original, o de klarar många kilon. Axeltapparna har hållit för 5-600kg's last, däcken... har mot alla odds hållit med 2.5kg. Jag har slitit ut ett par
däck pga toe-in.
Släpvagnen min klara -lätt- ett kanske två ton, däcken gör det inte (original borde klara last av ca 700kg i vart fall).
Poäng:
- vägrakan är ett mästerverk av "jag behöver, tager vad jag haver, skiter i hur det ser ut, det skall håll och fungera!"
- prisskillnaden i stålkostnad, minimal. Prisskillnad i ett par hundra st eller så.
Mitt råd:
- ta heller för 750kg; viss merkostnad här och nu, men havererar en
axel i skogen, så är prisskillnaden uppäten i samma ögonblick... sen kommer räkningen, o den blir långt högre än den ursprungliga prisskillnaden...
Som påpekat ovan.
När hjulet fastnar mot en stubbe/sten, i en grop eller mot en "knöl" - då tar det stopp!... och det stoppet innebär att hela ekipagets totala tyngd överförs till det hjulet och den hjulaxel som stoppades, om så bara för ett kort ögonblick, men ändock... -dunk- !
Om du plogat med en en-axling utan fjädrande plogblad, långsam promenadfart, och plogbladet fastnat i ex., ett brunnslock, då har du erfarenhet av vad som händer och vilka krafter som spelar in. Man kan göra sig ordentligt illa! Överför den kunskapen till en timmervagn som du kör 2-3ggr fortare med i skogen (dvs 3-4km/h istället för 1-2km/h med snöplogen på asfalten).
Dumsnåla inte.