Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Yamaha bear. tracker 250

46 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera ATV/UTV här!

P806 (trådstartaren)

#1 » 22:32:04, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den startar, men bara bludrar när man ger gas.
Förgasare rengjord.
Den verkar även gå väldigt varmt på lågvarv. Sen tändning?
Förre ägaren säger att den plötsligt började gå dåligt.
Min tanke är cdi boxen?
Kan detta symtom uppstå av den anledningen?
Saknar erfarenhet om detta.
250cc fyrtakt.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674



torbjorn_forsman

#2 » 23:09:16, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla ventilspelet till att börja med.
Går det att få motorn att varva upp normalt obelastad (med växel i friläge)?
Luktar avgaserna normalt eller tyder lukten på t ex mycket fet bränsleblandning?

Ev tändförställningsproblem borde vara lätta att konstatera med en stroboskoplampa, jag antar att det finns ett tändinställningsmärke på svänghjulet eller något annat lämpligt ställe?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

P806 (trådstartaren)

#3 » 07:38:54, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilspel ok.
Testade med stroboskoplampa men svänghjulet går i olja så omöjligt att se i det lilla hålet.
Men det går kanske på övre kamdrevet.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

rospigg

#4 » 10:17:21, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du gjort någon sökning av dina (Hjulingens) symptom på Google?
Det är tyvärr inte alls ovanligt att CDI´n tar långledigt på Yamaha 350/400 och om det är snarlika grejer på din så..
Hoppas att du hittar felet!
(Gör gärna tråden till en projekttråd, så kommer du få massvis med tips (och säkert något nyttigt också) :grin: )
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

P806 (trådstartaren)

#5 » 23:51:07, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lovar att hålla er uppdaterade.
Söker vidare.

1 person gillar det här inlägget.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

P806 (trådstartaren)

#6 » 22:59:31, 10-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengjort förgasraren för fjärde gången så tror den är ok
Kollat att vev o kamm står rätt.
Men den varvar inte upp som den ska utan misständer och bluddrar
när man ger gas
Kört fast i tänkandet tror jag.
Tips och erfarenheter önskas.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

rospigg

#7 » 23:18:34, 10-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla tändläget med en stroboskoplampa.
Jag har själv aldrig gjort det vid felsökning av CDI, men då den bluddrar och misständer så tyder det på att tändpunkten fladdrar.
Läs på om tändsystemet, om det finns en spole för lågfart och en för högre varv, så kan det vara högfartspolen som knasar.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

P806 (trådstartaren)

#8 » 14:04:34, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att det kan finnas 2 "pickup"spolar?
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

torbjorn_forsman

#9 » 14:12:15, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man talar om lågfarts- och högfartsspolen så menar man de spolar på tändplattan som har till uppgift att strömförsörja CDI-systemet (ge några hundra V spänning som ska ladda upp den kondensator, som sedan laddas ur via tändspolen). Vissa system använder samma spolar även för att "trigga" och bestämma tändläget, andra kan dessutom ha en eller flera separata "pickupspolar" (induktiva givare).

Vanligtvis är det lågfartsspolen som har lättare att gå sönder, pga att den är lindad med mycket tunnare tråd än högfartsspolen.
Ett fel som kan förekomma på CDI-tändplattor är dock dålig kontakt i skarvarna mellan den tunna tråden i spolarna och utgående kablar från tändplattan. Kan konstateras genom att ohmmäta spolarna vid kontakten till CDI-enheten flera gånger, mellan mätningarna kan man polvända instrumentet, ruska om motorn kraftigt eller göra några startförsök. Får man olika mätvärden mellan gångerna, är det dags att titta till skarvarna.

På enklare CDI-tändsystem är det ofta någon analog krets i tändmodulen som ska sköta tändförställningen, och den kan bli konstig med tiden, t ex om någon elektrolytkondensator har torkat ut och åldrats. Ett säkert tecken på elektrolytkondensatorproblem är om modulen fungerar ännu sämre i kyla än i normal temperatur (eller att den fungerar något bättre om man har värmt upp den).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

P806 (trådstartaren)

#10 » 15:31:59, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, intressant fördjupning,alltid svårt att åtgärda ting man inte förstår funktionen på. Du ger mig nytt mod och hopp.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

G-son

#11 » 16:06:07, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag TROR att lösningen med två spolar är något som förekom främst ganska tidigt i de elektroniska tändsystemens utveckling, och att man sedan gått över till en enda spole och endast låta elektroniken sköta ändring av förtändningen.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 16:36:27, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbla spolar förekommer även på senare år. Anledningen till det är att vid låga varvtal (start) behövs det många varv på spolen för att få tillräcklig spänning för att ladda upp kondensatorn i CDI-modulen, men vid höga varvtal gör den höga induktansen i en spole med många varv att det skulle ta för lång tid att få kondensatorn uppladdad, så därför finns en annan spole med magnetiska data bättre anpassade för höga varv. Ofta är spolarna hopkopplade via dioder inne i CDI-modulen, så båda två bidrar hela tiden till att ladda upp kondensatorn, men beroende på varvtalet är det den ena eller andra av dem som gör mest nytta.

En del riktigt enkla CDI-system (typ motorsågar, kina-EU-moppar, gräsklippare) har dock bara en spole och tycks fungera ändå.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#13 » 18:09:34, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är märkligt!
Reservdelslistor finns att finna, men tändsystemet, då är det en del här, en annan del där. Pulsspolen hittar jag inte på nån bild bland reservdelar.
Vad är det för årsmodell på maskinen?
CDI hittade jag, om du vill chansa på 325:- så köp den här:

Bild
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

toker

#14 » 20:14:45, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Dubbla spolar förekommer även på senare år. Anledningen till det är att vid låga varvtal (start) behövs det många varv på spolen för att få tillräcklig spänning för att ladda upp kondensatorn i CDI-modulen, men vid höga varvtal gör den höga induktansen i en spole med många varv att det skulle ta för lång tid att få kondensatorn uppladdad, så därför finns en annan spole med magnetiska data bättre anpassade för höga varv. Ofta är spolarna hopkopplade via dioder inne i CDI-modulen, så båda två bidrar hela tiden till att ladda upp kondensatorn, men beroende på varvtalet är det den ena eller andra av dem som gör mest nytta.

En del riktigt enkla CDI-system (typ motorsågar, kina-EU-moppar, gräsklippare) har dock bara en spole och tycks fungera ändå.

Tror ni pratar om olika spolar det som i det här fallet avses med spole är det som brukar kallas pickup coil och vissa maskiner tex min Xt400 -82 har dubbla en som sköter tändläget på låga varv och sen ska den andra ta över på högre varv. När jag köpte min gick den inte på lite högre varv och mätte upp spolen och den var trasig beg är bristvara och nya finns inte att köpa men hade tur och det dök upp ett helt ny hel tändplatta på ebay i england i original kartong till hyffsat pris så nu funkar den som det ska. I det här fallet verkar det osannolikt med en sån spole för det tror jag man slutade med i mitten på -80 talet men kan säkert ha fel där.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

P806 (trådstartaren)

#15 » 20:21:21, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oklart vilken exakt årsmodell.
Alla fyra fälgarna är märkta 1999.
Så kanske 2000.
Cdi boxen ser ut som på bilden.
Lånar en stroboskoplampa imorgon, min, bara 45 år gammal tog långledigt efter lång och trogen tjänst.

Tack för alla tips.
Återkommer/Å

1 person gillar det här inlägget.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se