Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Yamaha bear. tracker 250

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera ATV/UTV här!

P806 (trådstartaren)

#16 » 17:58:05, 12-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provat med stroboskoplampa och märket står helt still på de varv jag kunde få till.
Det borde väl rört sig något?
Värmt cdi boxen med varmlufts pistol. Tips på YouTube.
Ingen skillnad.
Ny tändhatt o kabel.
Kanske borde byta tändspole???
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674



rospigg

#17 » 17:59:46, 12-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att ha CDI´n i ugnen på 70-80 grader några timmar.

Länk till verkstadshandbok på engelska:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... XAn_M356XK
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#18 » 18:14:10, 12-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det något om tändförställningskurva i VHB för fyrhjulingen? Normalt borde det finnas en del tändförställning på en fyrtaktsmotor (som jag tror att det är). Tvåtaktare har däremot ibland bara ett senare tändläge vid start, och ett tidigare fast läge från tomgång och upp till maxvarvtal.

Om du får stabil gnista (och stabil blixt i stroboskoplampan) vid alla varvtal, så är det knappast fel på tändspolen. Behåll originaltändspolen så långt det går, pirattändspolar till småmaskiner av det här slaget har en tendens att vara rätt undermåliga. Ibland har de mycket lägre induktans i lindningarna än motsvarande originaltändspole, med resultat att dels gnistan får för kort brinntid och dels det blir onödigt höga toppströmmar som belastar komponenter i CDI-boxen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#19 » 21:10:53, 12-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade på och skärmdumpade det här i verkstadshandboken jag länkade till

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

P806 (trådstartaren)

#20 » 15:10:58, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakat cdi,n ingen skillnad.
Tack rospigg för manualen,
Snabbmätt pickupspolen och det verkar va avbrott i den ?
Hur kan den då ge impuls???

Tycker det kom många gnistor, stroboskoplampan sken som en ficklampa.
Den ska väl ge en gnista varje varv?
Får riva igen och kolla okulärt och leta spole på nätet.

Tack för alla kloka råd / Åke

1 person gillar det här inlägget.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

torbjorn_forsman

#21 » 16:18:05, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju tänkas att CDI:n bara använder pickupspolen vid högre varvtal, då tändförställningen är aktiv, och tar trigg från den andra spolen vid lägre varvtal.

Kolla om det går att reparera eller linda om pickupspolen, ofta är det lättare än att leta på en passande reservdel. I synnerhet om avbrottet är vid kabelanslutningarna eller på yttersta lagret i lindningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#22 » 16:26:21, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pickupp spolarna brukar väl har helplastade den är nog svårt att linda om på lämpligt sätt och en ny kostar inte mycket finns för nån hundring på ebay och säkert i Sverige också till ok pris.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

P806 (trådstartaren)

#23 » 19:23:04, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya bud.
Inget fel på spolen/spolarna , de två som går in i cdiboxen har rätt motstånd!
Oproffsigt mätt av mig men gjort om och gjort rätt.
Nu är cdibox beställd så jag får återkomma när och om den kommer.
Tycker jag har uteslutit de andra felkällorna nu, men vem vet?.

Tack så länge /Å

1 person gillar det här inlägget.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

rospigg

#24 » 19:35:55, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får hoppas att utgifterna betalar sig. :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#25 » 21:08:44, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är något enstaka kortslutet varv i en spole, så märks det ju inte på likströmsmotståndet men den kan bli oanvändbar i en svänghjulsmagnet ändå. Så ska man verkligen vara på den säkra sidan, bör man mäta induktans och förlustfaktor vid ett par olika frekvenser och jämföra med liknande friska spolar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#26 » 21:23:28, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över lag tycker jag att statorspolarna som hör till tändningen brukar vara ganska pålitliga, och när det blir fel så grejerna inte fungerar brukar det märkas tydligt vid resistansmätning om man har verkstadshandboken med rätt värden att jämföra med. Men absolut, någon enstaka gång stöter man på en som är frisk enligt multimetern, men tändningen fungerar inte som den ska förrän man bytt den. Har hittills bara hänt mig på kinesisk mopedscooter, så kvalitén på grejerna var redan tveksam och det var billigt att byta stator på prov. Annars föredrar jag ju att mäta mig fram till felen så långt som möjligt, men man kan kanske inte ha alla mätinstrument...
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

P806 (trådstartaren)

#27 » 20:27:11, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har en ny cdibox flutit hit genom suez.
Ingen skillnad.
Så den kan ju troligen uteslutas.

Tyvärr vet jag inte något om maskinens tidigare liv
Men någon har har monterat kåpan där spolarna sitter
utan tätning så oljan läckte ut.
Tyder på att det varit någon där före mig.

Konstaterar nu att den har en klart sen tändning!
Troligen det huvudsakliga felet, men varför och hur?

Inget på tändplattan går att justera vad jag förstår.
Picupspolens kan vara bytt för de sladdarna är skarvade
och har annan färg än originalet som ansluter till cdi,n.

Kan kablarna blivit förväxlade och kan det isf ändra tändläget?
Svänghjulet sitter på kilen som det ska.
Vevaxeln bör väl vara gjord i ett stycke så en vridning i förhållande till
Vevlagret, typ tvåtacktare är väl inte möjligt?

Nu är mina idéer slut för idag, nu får ni kloka, erfarna ta över resonemanget.
/Åke
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

G-son

#28 » 21:47:16, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förväxlade kablar på tändgivaren kan flytta tändpunkten.
Rött är signal från signalspolen på ett (trilskande) elverk, blå är utsignal till tändspolen. Hade signalen varit inverterad hade det nog gett betydligt tidigare gnista.

Bild
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

P806 (trådstartaren)

#29 » 13:01:53, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska nog prova att skifta kablarna från spolen, allt man kan utesluta är ju bra.
Tack så länge!

1 person gillar det här inlägget.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

P806 (trådstartaren)

#30 » 18:17:33, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är kablarna skiftade, ingen skillnad.
Jag har nog tänkt fel om sen tändning. Missförstått rotationsriktningen, pinsamt.
Så nu misstänks förgasaren igen.

Fråga: ger mager bränsleblandning varmare avgaser på tomgång? Kröken blir mörkröd av värme.
Förstår inte helt hur Mikuniförgasaren arbetar, den är ju av typen SU.

Börjar få slut på idéer, suck!
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se