Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Problem med fläktkylning på ATV, Lonic Hunter 250

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera ATV/UTV här!

winston2 (trådstartaren)

#1 » 08:35:50, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem med fläktkylningen på en Lonic Hunter 250 inköpt 2006
Motorn är av modellen LC177FMM

När jag startar motorn och slår på fläktkylningen (strömbrytare på vänster handtag) startar kylfläktarna (2 stycken). När motorn har gått några minuter stannar fläktarna. Har då kollat strömmen som kommer till fläktarna som då bara är på ca 2,5 volt. Finns det någon temperaturavkänning på motorn som styr fläktarna (ökar eller minskar hastigheten eller kanske stänger av helt till exempel på vintern) som då kanske är fel på.
winston2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:29, 19-06-2015
Ort: Nykvarn
Sverige
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 09:12:58, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att du menar att spänningen är 2,5 V? Ström mäts ju i ampere, inte volt.

Om det finns någon form av varvtalsstyrning till fläktarna, så är det säkerligen en switchad (PWM) anordning, som pulsar spänningen till fläktmotorerna. En enkel digitalmultimeter kan ha svårt för att mäta på sådan upphackad spänning, en fingervisning om det är frågan om något sådant kan man få genom att ställa multimetern i läge för AC och kolla om det finns växelspänning där (tänk dock på att vissa billiga multimetrar gör utslag även för likspänning i AC-läge).

Har du tillgång till elschema eller VHB för maskinen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

winston2 (trådstartaren)

#3 » 11:47:33, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har elschema som jag hittat på nätet tidigare och som jag tror är rätt. Tyvärr så är inte fläktsystemet med vad jag förstår
Bild
Vad är VHB?
Maskinen tillhör ett av min barnbarn som jag försöker hjälpa. Ska kolla med multimeter när jag skall dit senare i veckan.
Jag får fläktsystemet att fungera genom att dra fram ny ström från batteriet men då blir det bara av och på och det kanske är OK
winston2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:29, 19-06-2015
Ort: Nykvarn
Sverige
Maskintyp: Traktor

G-son

#4 » 12:04:46, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHB = Verkstadshandbok

Är det en såndär luftkyld maskin där det sitter ett par simpla 12V-fläktar framför motorn, som styrs med en manuell strömbrytare? Hela konstruktionen känns som en nödlösning, dom byggde maskinerna, upptäckte att dom gick varma, och slängde dit ett par billiga fläktar utan temperaturreglerad styrning och håller tummarna för att folk ska använda det på rätt sätt (eller för att kunna påpeka att dom inte använt det rätt OM motorn rasar.) En sån nödlösning kommer inte alltid med i schemat, så det blir att titta på elsystemet och försöka lista ut hur det är byggt och var felet kan ligga.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

winston2 (trådstartaren)

#5 » 12:51:30, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, luftkyld med 2 st 12 volts fläktar med manuell strömbrytare. I manualen finns inte heller ett ord om handhavandet av fläktsystemet Jag skall göra som du säger och kolla om jag kan hitta felet. Annars dar jag nya ledningar mellan fläktar och batteri med säkring och annan strömbrytare

1 person gillar det här inlägget.
winston2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:29, 19-06-2015
Ort: Nykvarn
Sverige
Maskintyp: Traktor

G-son

#6 » 17:09:53, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

winston2 skrev:Ja, luftkyld med 2 st 12 volts fläktar med manuell strömbrytare. I manualen finns inte heller ett ord om handhavandet av fläktsystemet Jag skall göra som du säger och kolla om jag kan hitta felet. Annars dar jag nya ledningar mellan fläktar och batteri med säkring och annan strömbrytare

Ta ut strömmen efter tändningslåset, så slipper du stå med tomt batteri för att du glömt strömbrytaren på.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 22:04:04, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
winston2 skrev:Ja, luftkyld med 2 st 12 volts fläktar med manuell strömbrytare. I manualen finns inte heller ett ord om handhavandet av fläktsystemet Jag skall göra som du säger och kolla om jag kan hitta felet. Annars dar jag nya ledningar mellan fläktar och batteri med säkring och annan strömbrytare

Ta ut strömmen efter tändningslåset, så slipper du stå med tomt batteri för att du glömt strömbrytaren på.


Gärna via ett mellanrelä så att inte tändningslåset behöver belastas med den ström som fläktarna drar.
Kolla om fläktkablarna verkar ingå i huvudkabelstammen eller om de är dragna separat i efterhand.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se